لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بیانگر آن است که پس از دو سال متوالی کاهش بودجه دفاعی کشور توسط دولت، امسال بودجه دفاعی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

افزایش بودجه دفاعی پس از دوسال/ از درخواست وزیر برای افزایش بودجه تحقیقات دفاعی تا کاهش در لایحه دولت

قدس آنلاین: انتشار متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بیانگر آن است که پس از دو سال متوالی کاهش بودجه دفاعی کشور توسط دولت، امسال بودجه دفاعی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل دفاع، فصل حفظ نظم و امنیت عمومی و فصل تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی به طور کلی از ۱۰۹ هزار میلیارد تومان مصوب در سال ۹۹، ‌ برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۰هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان افزایش یافته که در مجموع حدودا ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.


جدول بودجه فصل دفاع سال ۱۴۰۰

در این بین فصل دفاع از ۷۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان مصوب سال ۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۸۳هزار و ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۶ هزار میلیارد تومانی در اعتبارات این فصل است.

فصل حفظ نظم و امنیت عمومی هم از ۳۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۹ برای سال ۱۴۰۰ به ۳۴ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

اما علیرغم افزایش دو فصل بالا، در یک فصل از بودجه دفاعی شاهد کاهش نسبت به سال گذشته هستیم و آن هم فصل تحقیق و توسعه امور دفاعی امنیتی است که از ۶ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان مصوب سال ۹۹ به ۳ هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

کاهش بودجه فصل تحقیق و توسعه امور دفاعی و امنیتی در حالی است که مردادماه امسال امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دو دیدار جداگانه با نمایندگان مجلس بر ضرروت تخصیص بودجه مستقل برای موضوع تحقیقات دفاعی تاکید کرده و گفته بود: ما نیازمند ارتقای دائم توان دفاعی و بازدارندگی بومی خود هستیم و برای نیل به اهداف عالی سیاست های راهبردی خود نیازمند بودجه مستقل تحقیقاتی هستیم که امیدواریم مجلس یازدهم همچون گذشته به این مهم اهتمام ویژه داشته باشد.

وزیر دفاع همچنین در دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده است: چنانچه مجلس ردیف بودجه مستقلی برای تحقیقات دفاعی پیش بینی نماید قطعاً دست  جمهوری اسلامی را در دستیابی به فناوری های نوظهور و متعاقبا مقابله و پاسخ به چنین تهدیداتی بازتر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع: مجلس ردیف بودجه مستقلی برای تحقیقات دفاعی پیش‌بینی کند

البته در جدول شماره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مربوط به بودجه دستگاه های سیاست‌گذار، بودجه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع (سپند)  که شهید محسن فخری زاده تا زمان شهادت ریاست آن را برعهده داشت هم همانگونه که وزیر دفاع خبر داده بود، افزایش بودجه در سال آینده خواهد داشت و بودجه آن از ۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۴۵ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

کاهش بودجه مربوط به تقویت بنیه دفاعی موضوعی است که در سال‌های گذشته نیز تکرار شده؛ سازمان برنامه و بودجه نیز در پاسخ به انتقادات نسبت به کاهش بودجه مربوط به تقویت بنیه دفاعی، می‌گوید که بودجه این ردیف با در نظر گرفتن منابع تسهیلات برداشت شده از صندوق توسعه ملی که در جدول بند هـ تبصره ۴ بودجه آمده، افزایش یافته است. البته در کنار افزایش بودجه سپند، در ذیل بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جدول شماره ۷ لایحه بودجه شاهد کاهش چشمگیر و حتی به نوعی حذف بودجه مربوط به تقویت بنیه دفاعی- ارتقای توان دفاعی از ۲ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ هستیم.

در این جدول که مربوط به تسهیلات صندوق توسعه ملی است، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو به منظور تقویت بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته شده است.


جدول بند هـ تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

بنیه و توانمندی دفاعی-امنیتی کشور در طول ۴۰ سال گذشته همواره تکیه‌گاه مسئولان در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی بوده است به طوری که امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه پر مخاطره و پر چالش غرب آسیا، ‌ از امنیت پایدار و ثبات مثال زدنی برخوردار است.

با توجه تغییر در صحنه نبردهای امروزی و پدیدار شدن وجهه‌های جدیدی از تهدیدات، موضوع تحقیقات و پژوهش‌های دفاعی یکی از مواردی است که باید در اولویت‌های قطعی نیروهای مسلح کشورمان باشد و همین موضوع نیازمند توجه در بودجه‌ریزی‌ها است. شاید همین موضوع باعث شده تا وزیر دفاع ضرورت تصویب یک ردیف مستقل برای تحقیقات دفاعی را به نمایندگان مجلس یادآوری کند.

موضوعی که به نظر می‌رسد همت و توجه بیشتر نمایندگان مجلس یازدهم را می‌طلبد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.