روابط عمومی ستاد امر به معروفی و نهی از منکر می گوید: برخی مدیران کشور یک نهی از منکر ساده را تاب نمی آورند و بابت تذکر یک شهروند اقدام به شکایت می‌کنند.

حمایت ستاد امر به معروف از طلبه آمر به معروف آذربایجانی

قدس آنلاین:  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیانیه ای اعلام کرد: اوایل آذرماه امسال یک فعال فرهنگی اهل میانه با قرار دادن یک استوری در حساب اینستاگرام خود خطاب به فرماندار این شهرستان نسبت به عملکرد مدیر اداره تعاون، کار  و رفاه اجتماعی میانه انتقاد کرد. این پیام انتقادی اما به زودی با واکنش آقای مدیر رو به رو شد و  به جرم توهین و نشر اکاذیب از این آمر به معروف شکایت کرد.

یکی از وظایفی که عموما در میان مسئولان کشور مورد غفلت واقع می شود، وظیفه پاسخگویی در برابر مردم است. به طور طبیعی آدمی از خطا و اشتباه مصون نیست و این عدم مصونیت مقتضی است که عموم مردم بر رفتار و عملکرد مسئولین رده های مختلف نظارت کنند. در واقع این نظارت عمومی برای مسئولان و صاحب منصبان یک فرصت است که توجه به آن ضامن حرکت در مسیر درست خواهد بود.

با این حال، در کشور ما اغلب واکنش های مسئولان نسبت به تذکر و انتقاد عمومی مناسب و متناسب با شان مردم نیست. در مورد اخیر هم در حالی که یک فعال فرهنگی از باب وظیفه عمومی مدیر اداره کار شهرستان را از یک منکر نهی می کند و خطای او را تذکر می دهد اما با واکنش شدید او رو به رو می شود. نکته عجیب تر اینکه وقتی این طلبه و فعال فرهنگی از مدیر اداره کار به فرماندار شهرستان شکایت می برد، جناب فرماندار به جای اینکه پاسخگوی سوال وی باشد و به خاطر مسئولیت پذیری این شهروند میانه ای از وی تشکر کند وی را به خاطر تماسی که گرفته مذمت کرده و از او می خواهد که دیگر تماس نگیرد.

ماجرا البته به همینجا ختم نشده و رییس اداره کار شهرستان میانه که باید در مقام پاسخگویی به شهروندان خطای خود را اصلاح می کرد، با فرار به جلو اقدام به شکایت از مهدی ستاری، طلبه و فعال فرهنگی میانه ای کرد. این واقعه حاکی از آن است که برخی مسئولان در کشور ما به شان خود واقف نبوده و مسئولیت را نه کرسی «خدمتگزاری» بلکه جایگاه «برتری» و «سروری» می دانند. حالیکه در فرمایشان امام خمینی (ره) خطاب به مسئولان داریم که «شما نوکر مردم هستید، دولت ها خدمتگزار مردم هستند.» با این وصف، جای بسی تاسف است که برخی مدیران و مسئولان در کشور یک نهی از منکر ساده را تاب نمی آورند و بابت انتقاد و تذکر یک شهروند اقدام به شکایتی می کنند که به خاطر جایگاه حقوقی شاکی احتمالا به نفع او تمام خواهد شد.

لازم به ذکر است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر بنا بر وظیفه خود یعنی حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، از این شهروند مسئول حمایت حقوقی خواهد کرد.

برای روشن تر شدن ماجرا در رابطه با واقعه اخیر در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی به سراغ حجت الاسلام مهدی ستاری، طلبه اهل میانه رفتیم تا شرح ماوقع را از او جویا شویم. این فعال فرهنگی درباره دلیل اقدام خود و ماجرای شکایت بابک کبیری گفت: حدودا از سال 1370 در میانه مشغول فعالیت های فرهنگی بوده و در حال حاضر رییس هیئت امنای دانشگاه هستم. از این جهت مردم درد خود را به ما می گویند و می پرسند که مگر می شود در حکومت اسلامی مقام مسئول با مردم بد برخورد کند؟ از این جهت ما باید پاسخگوی مسائل مردم باشیم و سعی می کنیم حرف های مردم را به مسئولین منتقل کنیم.

وی افزود: مدتی پیش برخی کارمندان اداره کار شهرستان میانه با مراجعه به بنده گفتند که رییس اداره کار خطاب به آنها گفته که «شما حیوان هستید»! با این حال تذکرات حضوری ما به آقایان افاقه نکرد از این جهت با فرماندار میانه تماس گرفتم اما ایشان پاسخ ندادند. من برای ایشان پیامک ارسال کردم که چنین مواردی اتفاق افتاده است. دو دقیقه بعد آقای فرماندار تماس گرفتند و گفتند که «شما حق نداری با من تماس بگیری» !

ستاری در ادامه تاکید کرد: این رویکرد مسئولین باعث شد که من موضوع را رسانه ای کنم و در فضای مجازی از فرماندار میانه سوال بپرسم. پس از انتشار این مطلب هزاران پیام حمایتی دریافت کردم و پس از آن یک لایو اینستاگرامی با همین موضوع داشتم که در شهر کوچکی مثل میانه 10 هزار نفر بازدید کننده داشت که نشان می دهد مردم این شهرستان نسبت به چنین موضوعاتی تا چه اندازه حساسند.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: چند روز پیش از پلیس فتا با من تماس گرفته و از من خواستند که به آنجا مراجعه کنم. پس از مراجعه گفتند که از سوی مدیر اداره کار از شما شکایت شده است. برخی دوستان از من خواستند که به کلی موضوع را منکر شوم اما پاسخ من این بود که کاری را که کردم حاشا نمی کنم. این موضوع در پلیس فتا صورتجلسه شده و به دادگاه فرستاده شد. وقتی هم که به دادگاه مراجعه کردم بازپرس محترمانه با من برخورد کرد و با اشاره به اینکه نمی دانست طلبه هستم پرونده را به دادگاه ویژه استان ارجاع داد.

وی با اشاره به اینکه 5 نفر از کارمندان اداره کار شهرستان میانه حاضرند علیه مدیر این اداره در دادگاه شهادت بدهند،گفت: مردم میانه مطالبه دارند و می گویند که اگر ستاری را به خاطر یک سوال و یک انتقاد دادگاهی می کنند پس ما نمی توانیم هیچ اعتراضی نسبت به خطاهای مسئولین داشته باشیم. از این جهت چنانچه این امر به معروف و مطالبه از مسئولان به جایی نرسد باعث سرخوردگی مردم خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.