مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی یکی از عرصه‌های فعالیت این مجموعه علمی- پژوهشی را توجه به احیای تراث و احیای آثار عالمان و اندیشمندان شیعی دانست.

احیاء تراث اندیشمندان شیعی یکی از رسالت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین،  حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشست خبری «کنگره بین‌المللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم الهدی»، که امروز در قالب وبینار برگزار شد، گفت: هدف از همکاری در تدوین آثار سید مرتضی فراهم کردن زمینه‌های علمی برای محققان است.
وی اضافه کرد: در آثار تدوین شده، مجموعه گران‌سنگی از بازشناسی شخصیت سید مرتضی از زمانه، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های ایشان در اختیار داریم. همچنین ۸ نشست با بیش از ۴۱ موضوع علمی توسط برجسته‌ترین علما و اندیشمندان در موضوعات فقهی، اصولی، کلامی، ادبی، تاریخی و تحلیل دیدگاه‌های سید مرتضی و بررسی آن‌ها طراحی شده است که از ۱۵ آذرماه برگزار خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، آثار و اندیشه‌های قرآنی، حدیثی، ادبی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی، کلامی، فقهی و اصولی، سید مرتضی و حوزه علمیه شیعه در دوران معاصر از جمله نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده خواهد بود.
حجت الاسلام مرویان حسینی هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد بستر و فضای گفت‌وگو درباره آثار و اندیشه‌های سید، الگوی برتر دانشمندان شیعی و اسلامی، ‌ پرداختن به تمام ابعاد اندیشه‌ها و آثار، بررسی نقش برجسته سید در تقریب مذاهب اسلامی، الگوی شاخص عقلانیت تفاهم، تقریب و هم‌اندیشی فکری مذهبی جهان اسلام عنوان کرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: آیین رونمایی از آثار سید مرتضی علم الهدی با حضور تولیت‌های آستان قدس رضوی و حضرت عبدالعظیم حسنی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از عالمان و اندیشمندان مشهد و قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) برگزار خواهد شد.
گفتنی است، سید مرتضی علم الهدی که نسب او با پنج واسطه به امام هفتم(ع) می‌رسد در سال ۳۵۵ هجری قمری در شهر بغداد دیده به جهان گشود. وی از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره آل‌بویه بود که سرانجام پس از انجام کارهایی بزرگ و ارزنده، در ۲۵ ربیع‌الاول سال ۴۳۶ ق، در شهر بغداد، به دیار حق شتافت.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.