بجنورد- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در سال جاری کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به عشایر استان خسارت زد.

کرونا ۳۰۰ میلیارد به عشایر خراسان شمالی خسارت زد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی امور عشایر خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور بابیان اینکه عشایر استان امسال در دو فصل کوچ بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال بابت حمل‌ونقل هزینه کردند اظهار داشت: هر خانوار عشایری این استان در ایام کوچ بیش از ۴۰ میلیون ریال متحمل هزینه رفت‌وآمد شد این در حالی است که در سال‌های گذشته دام‌ها را پیاده جابه‌جا می‌کردند که حتی در میان‌بندها تعلیف نیز می‌شدند اما شرایط کرونا آنان را متحمل هزینه‌های زیادی کرده است.

وی افزود: عشایر استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه‌های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به‌صورت سنتی طی می‌کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر خانوارهای عشایری در پایان فصل ییلاق بیشتر در شهرستان مانه و سملقان مستقرشده بودند تا حدی هزینه‌ها جابه‌جایی تا مراوه‌تپه استان گلستان کاهش یافت.

قلی پور اظهار داشت: اما خانوارهای عشایری که در بهار سال جاری از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی شهرستان‌های شیروان، فاروج، اسفراین ، بجنورد کوچ کرده بودند بیش از این متحمل هزینه شده بودند.

وی افزود: هرساله با آغاز سرما در مناطق ییلاقی خانوارهای کوچ رو عشایر این خطه، برای زمستان گذرانی به‌سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین، بخش‌هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه‌تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان حرکت می‌کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.