رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۰ با این کیفیت نمی‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند

رئیس کمیسیون بودجه مجلس: ۵۹۰هزار میلیارد تومان از بودجه۱۴۰۰ غیرواقعی است/ اجرای این بودجه یعنی «معجزه»

قدس آنلاین: حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگوی ویژه افزود: درآمدهای دولت در لایحه بودجه سال آینده 840 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در حالی که 250 هزار میلیارد تومان آن واقعی است و روی بقیه نمی‌توان حساب کرد.

وی گفت: نمی‌توان پیش بینی کرد سال آینده بتوانیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت بفروشیم، اما در بودجه این عدد به عنوان منابع بودجه آورده شده است.

حاجی بابایی افزود: نوع تعیین حقوق و دستمزد نیز با این روند هر روز فاصله‌های طبقاتی را بیشتر می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: افراد تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد حداقل حقوق را دریافت نمی‌کنند بنابراین افزایش 25 درصدی دریافتی آن‌ها مشکل را حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در اصلاح ساختار بودجه پرداخت حقوق و دریافتی‌ها باید عادلانه شود.

او با بیان اینکه باهماهنگی دولت اصلاح ساختار بودجه را 90 درصد به پیش برده ایم افزود: هیچ راهی جز اصلاح کامل ساختار بودجه نداریم.

وی درباره درآمد حاصل حامل‌های انرژی و آب و برق گفت: عدد تبصره 14، 268 هزار میلیارد تومان شده است در حالی که ظرفیت بیش از 300 هزار میلیارد تومان دارد.

حاجی بابایی افزود: باید نگاه ساختاری به حامل‌های انرژی و همزمان نگاه ویژه به سه دهک پایین جامعه داشته باشیم.

وی افزود: باید قیمت‌ها تغییر یابد و پلکانی شود و قیمت حامل‌های انرژی واقعی باشد. اما سه دهک پایین جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

حاجی بابایی ادامه داد: همه درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی وارد خزانه می‌شود، اما نوع هزینه‌ها باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه یارانه کالاهای اساسی برای 6 ماه دوم امسال است و تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه برای سال آینده نداریم، اما اگر روند اینگونه ادامه یابد راهی جز این نیست و باید حمایت‌ها را ساماندهی کنیم.

وی افزود: 13 ماده برای اصلاح لایحه بودجه هفته آینده مصوب می‌شود و یارانه‌ها باید به معنای واقعی هدفمند شود.

او گفت: از 841 هزار میلیارد تومان در آمد دولت برای بودجه سال آینده به جز 250 هزار میلیارد تومان بقیه استقراض است؛ و هزینه‌ها از 320 هزار میلیارد تومان به 640 هزار تومان یعنی 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه جمع کردن این بودجه با این کیفیت معجزه می‌خواهد گفت: ساختار بودجه باید اصلاح شود و راهی جز این نداریم.

حاجی بابایی افزود: بودجه شرکتهای دولتی از بودجه عمومی کشور بیشتر است و مجلس تصمیم دارد بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه سال آینده از محل فروش شرکت‌های دولتی امکان پذیر است، زیرا در بودجه امسال 12 هزار میلیارد تومان از این محل برای دولت در آمد پیش بینی شده بود، اما در 6 ماه نخست حدود 40 هزار میلیارد تومان و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 60 هزار میلیارد تومان دولت ازمحل فروش شرکت‌های دولتی در آمد داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دولت شرکت‌های خوب خود را بفروشد افزون بر رونق گرفتن بورس بازار سرمایه نیز رشد و مردم از آن استقبال می‌کند.

اوگفت: با این کار دولت منابع خوبی بدست می‌آورد و جهش تولید نیز ایجاد میشود، زیرا امکان ندارد سهام را به بانک‌ها بفروشیم و انتظار داشته باشیم تولید رونق بگیرد.

حاجی بابایی افزود: باید سرمایه‌های مردم را به میدان بیاوریم بانک‌ها را به سمت سرمایه گذاری سوق دهیم و مردم را شریک اقتصاد کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد:سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی از هزینه هایشان کمتر است بنابراین باید این شرکت‌ها به سمت سرمایه گذاری حرکت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.