معاون اسبق وزارت صمت گفت: در زمینه تهاتر کالایی ما تجاربی داریم. قطع یقین نمی توان در کشور را به روی دنیا بست چرا که برای تداوم روند تولید و پاسخگویی به نیازهای کشور نیازهای واردات برخی مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات تولید هستیم.

تهاتر کالا تصمیم راهبردی برای حفظ ذخایر ارزی است

محمد صادق مفتح کارشناس مسائل اقتصادی و معاون‌ اسبق وزارت صمت در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص تشکیل اتاق تهاتر کالا در وزارت صنعت گفت: در محدویت های تحریمی و تحریم بانکی و سوئیفت که امکان نقل و انتقالات ارزی به کشور میسر نیست به راه اندازی اتاق تهاتر کالا موضوع خوبی است که می‌تواند کمک شایان توجهی در جایگزینی انتقال دلار و وجه نقد ارز خارجی به کشور باشد. 

وی در این باره خاطر نشان کرد : در زمینه تهاتر کالایی ما تجاربی داریم. قطع یقین نمی توان در کشور را به روی دنیا بست چرا که برای تداوم روند تولید و پاسخگویی به نیازهای کشور نیازهای واردات برخی مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات تولید هستیم.در شرایط محدودیت‌های کنونی مثل تحریم های بانکی  طبیعتاً بهترین کار برای فائق آمدن بر مشکلات مقطعی کنونی، تهاتر کالا است که نمونه آن را در اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ تجربه کرده‌ایم. 

معاون‌ اسبق وزارت صمت در این باره تصریح کرد: به هرحال با توجه به تجارب قبلی باید برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز تولید و جامعه دست به کار شویم و دولت و مجلس تمهیدات لازم برای این مساله را مورد توجه قراردهند. 

مفتح با ذکر برخی مزایای طرح تهاتر  کالا به جای ارز گفت : یکی از مزایای این طرح می‌تواند تا حدودی جلوگیری از وقوع فسادهای احتمالی ارزی و اقتصادی باشد لذا برای تهاتر ارز به جای کالا توصیه ها بسیار جدی و مبرم است. تداوم این موضوع تا زمان برطرف شدن تحریم‌ها به معنای تداوم روند صادراتی کشور و توسعه صادرات است. اگر این موضوع از سوی دولت به درستی مدیریت شود قطعا تا حد قابل توجهی نیازهای وارداتی ضروری کشور  رفع می‌شود. 

محمد صادق مفتح در پاسخ به این سوال که تهاتر ارز با کالا بیشتر در منطقه صورت بگیرد گفت :لزوما لازم نیست تمرکز ما بر کشورهای منطقه باشد اگر به خاطر داشته باشید در مقطعی حتی با کشورهای آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی مثل برزیل تهاتر میوه با ذرت و دانه‌های روغن سویا داشتیم، بنابراین حتماً نباید برای تهاتر ارز با کالا روی کشورهای همسایه تمرکز کنیم بلکه می‌توانیم روی هر کشوری که مایل به تجارت‌ با جمهوری اسلامی ایران باشد حساب باز کنیم.

وی در ادامه توضیح داد:بسته به جنس کالایی که صادر می‌کنیم و کالایی که برای واردات مورد نیاز کشور است می توانیم با کشورهای دیگر به تجارت بپردازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.