کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وقتی غربی‌ها به سهولت و دائماً می‌توانند از دولت جمهوری اسلامی ایران چه در برجام باشند یا چه خارج از برجام باشند امتیاز می‌گیرند و دستاورد کسب می‌کند لزومی برای اجرای تعهدات خود نمی‌بیند. به عبارت دیگر با عملکرد دولت ما هم شلاق و پیاز را می‌خوریم و هم در نهایت باید پول را هم پرداخت کنیم!

تداوم شیوه برخورد فعلی، با دولت بایدن هم دستاوردی برای ما به ارمغان نخواهد آورد

علی عبدی کارشناس مسائل بین الملل و منطقه درخصوص طرح مجل شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها گفت: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی شورای نگهبان هم تأیید ‌شد. هر چند دولت این طرح مجلس را زیر سوال برده و توجیهات خود را بیان می‌کند اما واقعیت این است که رویکرد دولت آقای روحانی چه در دوره اوباما چه در دوره‌ ترامپ هیچ دستاوردی برای کشور به دنبال نداشته است بنابراین تداوم روند عملکرد و شیوه برخورد دولت آقای روحانی با دولت بایدن هم دستاوردی برای ما به ارمغان نخواهد آورد. 

وی دراین باره توضیح داد:  کارنامه دولتی‌ها در بحث مذاکره فقط مختص دولت هشت ساله آقای روحانی نیست، قبل از این بحث مذاکرات و معاهده سعدآباد را از سال ۸۲ تا ۸۴ پشت سر گذاشتیم و ما قبل آن نیز در مذاکرات دیگر مثل ۵۹۸ هم آقای روحانی و ظریف در آن مذاکرات حضور پررنگ و جدی داشتند. 

عبدی خاطر نشان کرد: بنابراین می‌توان گفت بخشی از دولتمردان امروز عملاً در تمام مذاکرات کشور حضور داشتند یا در تمام مذاکراتی که از طرف نظام نمایندگی داشتند، حضور آنها در مذاکرات هیچ دستاوردی برای کشور به دنبال نداشته است. 

وی تصریح کرد: واقعیت این است دولت آقای روحانی که مدعی داشتن حرفه‌ای ترین تیم در درون مجموعه نظام در بحث مذاکرات بین‌المللی و شناخت نظام بین‌الملل است، عملاً با بررسی کارنامه مذاکراتی این تیم در می یابیم که برگ موفقیتی برای نظام و ملت به همراه نیاورده اند، واقعیتی که مشخص نیست بنا به چه دلایلی رسانه‌های ما به صورت حرفه‌ای و دقیق این را موضوع را مورد بررسی قرار نمی‌دهند. خاطرات منتشر شده از آقای روحانی در حوزه دیپلماسی هسته‌ای و امنیت ملی اگر مورد بررسی قرار بگیرد، از دل این خاطرات می‌توان فکت‌های زیادی مبنی بر نقض معاهدات مشاهده کرد. 

علی عبدی درباره بی عملی دولت در برابر زورگویی‌های غرب تصریح کرد: آنچه دولت آقای روحانی در برخورد با دنیای غرب در بی عملی نسبت به انجام تعهدات برجامی خود دنبال می‌کند، رویکرد سوخته‌ای است که دشمن هر کاری بخواهد انجام دهد و تحلیل ما این باشد که برای جلوگیری از تنش و برهم نخوردن توافق کمترین واکنشی به خیره سری و نقض تعهدات طرف خود نشان ندهیم. در حالی که به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن دستگاه محاسباتی دارد، وقتی دستگاه محاسباتی دولت می‌بیند که هر کنش او بدون واکنش شماست، و هیچ هزینه‌ای بر او وارد نمی شود، مسیر طی کرده را ادامه می دهد تا دستاوردهای بیشتری داشته باشد. 

وی دراین باره افزود: وقتی غربی ها به سهولت و  دائما  می توانند از دولت جمهوری اسلامی ایران چه در برجام باشند یا چه خارج از برجام باشند امتیاز می گیرند و دستاورد کسب می کند لزومی برای اجرای تعهدات خود نمی بیند. به عبارت دیگر با عملکرد دولت ما هم شلاق و پیاز  را میخوریم و هم در نهایت باید پول را هم پرداخت کنیم! یعنی ما بدون کمترین بهره‌ای دائماً ضرر می‌کنیم در حالی که طرف مقابل بدون انجام کمترین کاری بیشترین بهره را از آن خود کرده است. 

کارشناس مسائل منطقه و بین الملل بیان داشت:  بحث پروتکل الحاقی نیز موضوعی مشخص است. نقش پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها در ارائه اطلاعات تأسیسات و دانشمندان هسته‌ای که به تبع آن  پروژه‌های ترور که از سال های  ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تا به امروز ادامه داشته است عملاً نشان می دهد ما هیچ دستاوردی از اجرای پروتکل الحاقی و توافق برجام نداشته‌ایم، فقط تنها نقطه مثبتی که دولت بر آن تأکید می کند اخلاق گرا بودن ماست، به این معنا که از نظر اخلاقی ما به دنیا نشان دادیم که متعهد هستیم و طرف مقابل ناقض برجام است. 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری به این موضوع پاسخ دادند که ما برای نشان دادن پرستیژ اخلاقی برجام را امضا نکردیم، بلکه توافق برجام برای برداشتن تحریم ها بود  وقتی قرار نیست تحریم ها برداشته شود گرفتن پرستیژ اخلاقی چه مشکلی از ما حل می‌کند؟ مضاف بر این که رویکرد دولت بایدن هم بنابر نشانه‌ها و ظواهر، تحلیل‌ها و مواضعی که تاکنون بروز داده اند نشان می‌دهد که آنها به دنبال نقض مواضعی که ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت نیستند، آنها زیرکی به خرج می‌دهند مایل هستند فضا را به سمتی هدایت کنند که دستاوردهای ترامپ را در تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران در قالب رژیم های حقوقی مشروعیت ببخشند و قانونی کنند. مواضع تیم بایدن نشان می دهد در قالب یک رویکرد رئالیسم تدافعی به این سمت می‌روند که دستاوردهای دولت ترامپ را از دست ندهند، اگر فکر کنیم تمام کارهایی که آقای ترامپ کرده از طرف تیم بایدن کنار گذاشته می‌شود و یک رویکرد و مرحله جدیدی  رقم می‌زنند! 

قطعا آقای بایدن دستاوردهای منطقه‌ای آقای ترامپ را ادامه می‌دهد منتها با روش و سبک و سیاق خود، لذا ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم. مهمترین کاری که جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد اعلام کند هر قدم دشمن هزینه خاص خود را دارد. وقتی ما نتوانیم این پیام را ارسال کنیم عملاً باید گام به گام منتظر تضعیف بیشتر حقوق ملت ایران باشیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.