تحلیل‌گر حقوق بین‌الملل بیان اینکه ایمان به خدای بزرگ ضمانت اجرای حقوق بشر نزد ما مسلمانان است، گفت: تمام رفتارها و سکنات ائمه اطهار(ع) به نوعی آموزش حقوق بشر برای جامعه امروز است.

ایمان به خدا؛ مهمترین ضمانت اجرایی حقوق بشر در اسلام

به گزارش قدس آنلاین، حسین فرحی، استاد و تحلیل‌گر حقوق بین‌الملل و اولین دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نشست علمی کنفرانس ملی «امام رضا(ع) و علوم روز» با عنوان «بررسی بنیادهای حقوقی در سیره و تعالیم امام رضا(ع) با نگاهی به موضوع شهادت دانشمندان هسته‌ای از منظر حقوق بین‌الملل» که صبح امروز به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در برخورد با مامون برای دفاع از حقوق مظلومین هیچ ملاحظه‌ای نداشتند و امروز رفتارهای این امام بزرگوار جامعیت دارد.

فرحی به موضوع دفاع از حقوق اقلیت‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین مباحث حقوق بشر دفاع از حقوق اقلیهاست و رفتار و سیره امام رضا(ع) می‌تواند الگوی خوبی در خصوص برخورد با اقلیتها باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تعریف حقوق بین‌الملل پرداخت و گفت: حقوق بین‌الملل به قواعد و مقرراتی اطلاق می‌شود که میان اعضا و یا تابعین جامعه بین‌المللی لازم الاجراست.

فرحی با بیان اینکه حقوق بشر در حقوق بین‌المللی از اصلی‌ترین و اولین موضوعات است، گفت: حقوق بشر حقوقی است که با تولد انسان محقق می‌شود و مستقل از حکومت و قدرت است و این حقوق هیچ ارتباطی به تابعیت، نژاد و جنسیت انسانها ندارد بلکه این حقوق ذاتی بوده و مهم‌ترین ویژگی آن جهان شمول بودن آن است.

این تحلیل‌گر حقوق بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه حقوق بشر جامعه جهانی دو سند منشور ملل متحد و اعلامیه حقوق بشر دارد که بسیار معتبر است، خاطر نشان کرد: قوانین حقوق بشر در ماده ۵۵ منشور ملل نهفته شده است و این منشور قانون اساسی ملل جهان است؛ حقوق بشر یک حقوق بنیادین است و حق حیات یکی از آنهاست که هر کسی در هر جای جهان باید از آن بهره‌مند شود و حقوقی همچون رعایت کرامت انسان، تعلیم و تربیت، آزادی، مساورات در برابر حقوق و قوانین و... از دیگر حقوق بشر است.

وی تصریح کرد: اگر به عمق واقعیات کنونی و به ویژه در دهه‌های اخیر توجه کنیم به راحتی متوجه می‌شویم که حقوق بشر به صورت جهانی و ثابت در دنیای واقعی وجود ندارد و در حقیقت کسانیکه دم از حقوق بشر می‌زنند آن را نادیده می‌گیرند.

به گفته این تحلیل‌گر حقوق بشر، کسانی که پیرو مکاتب مادی هستند وقتی با ارزشهای اسلام مواجه می‌شوند، از آنجاییکه خود فاقد این ارزشها هستند در صدد این هستند که ارزشهای ما را زشت جلوه دهند.

نقش ائمه اطهار(ع) در مبانی قانون‌گذاری حقوق بشر

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا دانشورثانی، معاون حقوقی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست به نقش اولیای دین و ائمه اطهار (ع) در حقوق بشر اشاره کرد و گفت: پیامبر و ائمه اطهار(ع) نقش قانون‌گذاری را ایفا نکردند بلکه تمام دغدغه آنان این بود که مبانی قانون گذاری را به بشر بیاموزند.

وی ادامه داد: این قوانین با توجه به اهداف و آموزه‌های ائمه اطهار(ع) همواره باید مد نظر قانون گذاران در هر زمانی قرار گیرد؛ قانون برای زندگی بشر وضع شده است و در هر زمانی مقتضیات قانونی خود را دارد از همین رو تمام بزرگان دین دو عنصر زمان و مکان را در اجتهاد و قانون‌گذاری مورد توجه قرار می‌دهند.

دانشور ثانی با بیان اینکه تمام مبانی قانون‌گذاری ائمه اطهار(ع) ریشه عقلی دارند و به دو دسته اهداف اولیه و ثانویه تقسیم می شوند، گفت: هدف اولیه حفظ و صیانت از حیات انسان‌هاست و اولین چیزی که در قانون‌گذاری باید به آن توجه شود حفظ حیات است.

وی اهداف ثانویه قانون‌گذاری ائمه(ع) را نیز در امور حقوقی، کیفری، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی و... در جامعه دانست که باید در کلمات ائمه(ع) مورد توجه قرار داد و در جامعه محقق کرد.

معاون حقوقی آستان قدس رضوی با بیان این نکته که اصل قانون تعادل در جامعه است، گفت: هدف اساسی و کلیدی قانون‌گذاری تعادل در جامعه است و ائمه(ع) این تعادل را متذکر شدند.

وی به شیوه اهل بیت(ع) در پیشگیری از جرم اشاره و تصریح کرد: اهل بیت(ع) در این خصوص به جای آگاهی دادن به مردم که در مقابل ظلم قرار نگیرند، مجرمین را تربیت می‌کردند که مرتکب جرم نشوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.