رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی گفت: کرونا و قرنطینه‌ تیشه به ریشه تولیدکنندگان گل و گیاه زده است.

ورشکستگی گلخانه‌های خراسان رضوی  در روزهای کرونایی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی سمنگانی با اشاره به قرنطینه دو هفته‌ای و تعطیلی گل‌فروشی‌ها و گلخانه‌ها بیان کرد: مکاتباتی را با جهاد کشاورزی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان صمت و اتاق تعاون استان خراسان انجام دادیم مبنی بر اینکه همانطور که بحث کشاورزی و تره بار در گروه یک شغلی قرار می‌گیرند و شامل محدودیت‌ها و قرنطینه نمی‌شوند و می‌توانند محصولات خود را عرضه کنند، از آنجایی که گل‌های زینتی بنابر اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی در بخش تره بار دسته بندی می‌شوند تقاضا داشتیم که میادین عرضه گل و گلفروشی‌ها در این ایام بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

بخش گل و گیاه قابلیت انبارداری ندارد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی گفت: گل و گیاه معمولاً در فضاهای باز عرضه می‌شوند و فضای سربسته آن‌ها بسیار اندک است، از طرفی تراکم جمعیتی وجود ندارد. لذا مکاتبات ما منتج به این شد که میادین عرضه گل و گیاه بنابر قانون که جزو میوه و تره بار و گروه یک شغلی قرار می‌گیرند باز باشد چرا که در بخش گل و گیاه قابلیت انبارداری وجود ندارد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در دور اول قرنطینه خسارتی به میزان ۱۰ هزار میلیارد دلار در سطح کشور به تولیدکنندگان گل‌های زینتی وارد شد، لذا برای اینکه این میزان خسارت مجدد در دو هفته قرنطینه وارد نشود وزیر جهاد کشاورزی هم درخواست کردند تا مراکز عرضه گل و گیاه باز باشند و تمام مقامات مربوطه در استان هم موافق باز بودن مراکز عرضه گل و گیاه زینتی بودند اما متأسفانه استانداری خراسان رضوی با آن موافقت نکرده است.

سمنگانی گفت: ستاد کرونا استان این موضوع را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه داد که دانشگاه هم اعلام نظر در این خصوص را خارج از حوزه وظایف خود دانست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در طول این مدتی که در قرنطینه به سر می‌بریم و مراکز عرضه گل و گیاه تعطیل شده‌اند تمامی تولیدکنندگان گل و گیاه محصولات خود را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را دورریز کرده‌اند، این در حالی است که به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور و برگزار نشدن و یا کم برگزار شدن مجالس عروسی، عزاداری و دیگر مناسبت‌ها مصرف گل و گیاه خود به خود کم شده بود.

هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان گل برای جبران خسارت‌ها صورت نگرفته است

وی افزود: در قرنطینه دور اول خسارت بسیار کلانی را بر ما وارد شد، اما متأسفانه تاکنون هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان این صنف برای جبران خسارت‌ها صورت نگرفته است. در واقع در دور دوم قرنطینه‌ها تیشه به ریشه تولیدکنندگان این صنف زده شد در حالی که این صنف امید بخش کشاورزی است.

سمنگانی بیان کرد: کشور ما در خشکسالی قرار گرفته و سیاست‌های توسعه به سمت کشت‌های گلخانه‌ای پیش رفته است. گل‌های زینتی در کشور ما تا قبل از شیوع ویروس کرونا صادرات بسیار خوبی داشت و قطعاً بعد از کرونا هم می‌تواند بزرگترین صادرکننده در حوزه کشاورزی باشد، اما با این اوضاع تقریباً پیکره این صنف از بین رفته است.

وی افزود: وقتی وزارت جهادکشاورزی موافق این موضوع است که این صنف جزو میوه و تره بار است چرا باید عرضه کنندگان گل‌های زینتی در ایام قرنطینه تعطیل باشند. مشکل ما این است که متأسفانه تا به امروز در مورد این صنف تعیین تکلیف صورت نگرفته است.

بی توجهی به نظرات وزیر جهاد کشاورزی

سمنگانی در ادامه اظهار کرد: کود برای یک کشاورز نقش نهاده تولید را دارد، از آنجایی که فروش گلفروشی‌ها و گلخانه‌ها به کمتر از یک سوم رسیده اما حقوق کارگر، هزینه اجاره و مالیات ثابت است، تولید کننده این صنف با مشکل روبرو شده است. وزیر جهاد کشاورزی با ما بسیار همراه بوده و مشکلات ما را درک می‌کنند اما متأسفانه به حرف‌ها و نظرات ایشان توجهی نمی‌شود.

وی افزود: گلخانه‌ها دکمه خاموش ندارند که ما در ایام قرنطینه این دکمه را فشار دهیم، بلکه گل و گیاه هرروزه نیاز به مراقبت و تیمارداری دارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در حالی که سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید نام گرفته است اما متأسفانه روند ورشکستگی گلخانه‌های تولید گل در استان شتاب گرفته است.

وی افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود حمایت لازم از این حرفه قریب به اتفاق همکاران ما دارایی‌ها و سرمایه خود را برای حفظ گلخانه‌ها به حراج گذاشتند و در حالی که بسیاری از افراد سرمایه خود را صرف خرید سکه، ارز و طلا کردند اما گلخانه داران سرمایه‌های خود را برای تأمین هزینه‌های جاری گلخانه‌ها فروختند و صرف پول کارگر، کود و سم کردند تا بتوانند تولید و اشتغال خود را حفظ کنند.

سمنگانی گفت: تاکنون به صنف ما کمکی در خصوص سرمایه در گردش نشده است هزینه جاری یک گلخانه یک هکتاری ماهیانه ۳۰۰ میلیون تومان است و اگر این گلخانه ۱۰ کارگر هم داشته باشد کمک هزینه ۱۲۰ میلیون تومانی کفاف هزینه یک ماهش را هم نمی‌دهد، اما بانک‌ها برای پرداخت این ۱۲۰ میلیون تومان آنقدر کارشکنی می‌کنند که وامی تاکنون به ما تعلق نگرفته است.

وی افزود: صنف‌های دیگر به غیر از تعطیلی خسارت دیگری بر آن‌ها وارد نشده است این در حالی است که در ایام قرنطینه و شیوع ویروس کرونا نه تنها فروشمان پایین بود بلکه باید برای زنده ماندن گل و گیاه زنده هزینه‌هایی برای خرید کود، بذر، نیروی انسانی و.. هم صرف می‌کردیم.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.