انسولین ایرانی شایستگی های علمی و پزشکی اش را نسبت به نمونه خارجی دارد ولی صحبت این است که حالا که انسولین خارجی به دلیل تحریم ها نایاب است چرا انسولین ایرانی در دسترس بیماران قرار ندارد؟ این سئوالی است که ما از مسئولین داریم چرا به این سئوال شفاف پاسخ داده نمی شود؟

 انسولین ایرانی شایستگی های علمی و پزشکی اش را نسبت به نمونه خارجی دارد

قدس آنلاین- انسولین، داروی حیاتی‌ است که در صورت کمبود یا نبود آن بیمار دچار عوارض جبران ناپذیر خواهد شد که ممکن است در کوتاه مدت یا میان مدت، او را از پا درآورد. کمبود این دارو در این چند ماهه اخیر مشکلات زیادی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده است. درهمین خصوص وحید آذری فر مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی توضیح داد: متاسفانه از آن جایی که خیلی از افرادی که مشکل بیماری دیابت را دارند از آن جایی که نیمی از این افراد از دیابت خودشان مطلع نیستند شاید چون نشانه ای از این بیماری ندارند اما آنچه که تا کنون شناسایی شده اند چیزی نزدیک به ۲ و نیم تا ۳ درصد از دیابتی ها کشور در خراسان رضوی هستند.

وی ادامه داد: انسولین ها از سالهای قبل در ایران تولید می شده است نمونه های ان پی اچ و رگولار بوده است و مورد استفاده بوده است اما انسولینی که در حالحاض کمیاب است انسولین لانتوس است که به صورت خودکاری است البته چند انسولین دیگری هم هستند که مکمل آن هستند یا مدل های انسولین های نوورپید و نوومیکس و...ولی انسولین های وارداتی نوجود نیست وگرنه انسولین های ایرانی موجود است مشکل این است که انسولین پن که می گویند ایرانی است به نام بازالین که همین هم در حال حاضر کمیاب است.

آذری فر افزود: من به عنوان یک بیمار دیابتی ماه قبل برای تهیه انسولین مراجعه کردم چون لانتوس نبود مجبور بودم بازالین درخواست کنم از آن جایی که من قبلا درماه ۷ پن لانتوس استفاده می کردم چون الان نایاب است مجبورم بازالین استفاده کنم ولی با وجود تایید بیمه و متخصص هم نمی توانم همین انسولین را هم در ماه بیشتر از ۴ عدد دریافت کنم

در صورتی که اگر از این تعداد کمتر استفاده شود عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت و این ترس و نگرانی همه دیابتی ها است.

وی در پاسخ به این که آیا انسولین ایرانی کیفیت نمونه خارجی اش را دارد یا خیر گفت: خیر من اعتقادی به این صحبت ندارم من معتقدم که انسولین ایرانی شایستگی های علمی و پزشکی اش را نسبت به نمونه خارجی دارد ولی صحبت این است که حالا که انسولین خارجی به دلیل تحریم ها نایاب است چرا انسولین ایرانی در دسترس بیماران قرار ندارد؟ این سئوالی است که ما از مسئولین داریم چرا به این سئوال شفاف پاسخ داده نمی شود؟ چرا سهیمه بیماران از این دارو کم شده است؟ چرا مرتب برای حل این مشکل امروز و فردا می کنید؟ الان انسولین ایرانی هم خیلی کم است و من نگرانم مجبور شویم چندماه دیگر به بیماران دیابتی بگوییم بازلین هم نمی توانید استفاده کنید چون در بازار نیست. متاسفانه تغییرات این دارو می تواند برای بیمار دیابتی آسیب های زیادی ایجاد کند.

وی بیان کرد: ما مرتب به خانمهای باردار می گوییم که اگر بتوانند قند خونشان را کنترل کنند می توانند فرزند سالکی به دنیا بیاورند یا این وضعیت ما چطور الان می توانیم انسولینشان را تغییر بدهیم و بگوییم که این نوزاد سالم متولد می شود؟

وحید آذری فرد گفت: میگویند که بیماران دیابتی می توانند این دارو را از داروخانه های خاص تهیه کنند در حالی که اینگونه نیست. داروخانه های هلال احمر، داروخانه ۲۲ بهمن، داروخانه امام و... و. هیچ کدام انسولین ندارند برای این می گویم که باید با مردم رو راست بود بگویند بازالین هم نیست و باید از داروی دیگری استفاده کنید بگویند برگردید به ۳۰ سال پیش و از داروی های قدیمی این بیماری استفاده کنند ولی همین را هم نمی گویند.

وی افزود: تحریم‌های دارویی نداریم و مشکل اصلی در تحریم‌های بانکی و ارزی بوده که موارد مختلف از جمله داروها را با مشکل مواجه کرده و ای کاش امکان دورزدن تحریم‌ها برای تأمین داروها هم انجام می‌شد.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا می شود این نوع انسولین را از بازار آزاد تهیه کرد یا خیرگفت:هر انسولینی با بیمه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و من مطلع هستم که دوستانی همین دارو را تا ۸۰ هزار تومان هم تهیه کرده اند. من توصیه ام به دوستان دیابتی این است که این کار را انجام ندهند و گفته ام که شما با خرید به این شکل دارو فقط اتش قاچاقچی را گرم نگه می دارید چون در نهایت هم که این دارو تمام می شود وشما مجبور هستید از داروی دیگری استفاده کنید و این تغییر مرتب دارو مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می کند. و من از همین جا از دوستان دیابتی می خواهم که هر گونه تغییر دارویشان را حتما با پزشک معالج درمیان بگذارند و حیت به توصیه داروخانه ها هم اکتفا نکنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.