مازندران- هنگامی‌که صحبت از بازگشت «خوتکا» به میان می‌آید بی‌اختیار در این خطه از میهن اسلامی بسیاری از مردم استان حضور اردک‌های مهاجر با همین نام در ذهنشان تداعی می‌شود اما خبر بازگشت صنایع غذایی خوتکا به خط تولید که این روزها نقل محافل مسئولان شده موجب مسرت و خوشحالی بسیاری از کارگران بیکار شده است.

بازگشت «خوتکا» به مسیر تولید

قدس آنلاین-گروه استان ها: گروه صنعتی خوتکا در سال ۱۳۷۴ با تولید سالیانه ۶۴ هزار تن و سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ میلیون یورو در فضایی با مساحت ۴۷ هزار و ۱۳۰ مترمربع تأسیس شد و در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ به‌عنوان صادرکننده نمونه در کشور نیز معرفی و جایزه صادراتی دریافت کرد اما متأسفانه از سال به دلیل مشکلات مالی از مدار تولید خارج شد.

گروه صنعتی خوتکای آمل که از سال ۹۰ به دلیل بدعهدی یکی از بانک‌های عامل برای تأمین نقدینگی فعالیتش را متوقف کرده بود حال با پیگیری مدیران استانی و تصویب تأمین نقدینگی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران برای بازگشت به مدار تولید خیز برداشته است.

فعالیت این گروه صنعتی در حالی حدود ۸ سال پیش به خاطر ناتوانی در تأمین ۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی و سرمایه در گردش متوقف شد که طبق ارزش‌گذاری جدید، تنها ماشین‌آلات باقی‌مانده در آن حدود ۷۰ میلیون یورو ارزش دارد.

خوتکا که در حوزه صنایع غذایی بیسکویت، شکلات، ویفر و محصولاتی ازاین‌دست فعالیت داشت، پس از خارج شدن از مدار تولید بخشی از اموالش را بابت پرداخت بدهی به بخش دولتی و خصوصی از دست داد که شامل بخشی از زنجیره تولید ازجمله کماج، صبا کارتن و شکرشکن بود.

حال با ورود سرمایه گذار جدید و احیای این صنعت تعطیل امید در دل افزون بر ۱۲۰۰ کاگر زنده شده است.

دمیدن روح اشتغال
احمد حسین زادگان  استاندار مازندران در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولی استان در سالن استانداری بابیان اینکه کارخانه‌های بزرگ استان را درراه احیا و بازگشت به تولید هستند، افزود: به‌زودی شرکت بزرگ تولیدی خوتکا به چرخه تولید برمی‌گردد.

وی بابیان اینکه سرمایه‌گذار خارجی برای احیای این واحد تولیدی ورود پیداکرده است، افزود: همچنین با حل مشکلات بانکی و ارائه تسهیلات، این واحد تولیدی به‌زودی به چرخه تولید برمی‌گردد.

حسین زادگان ادامه داد: توسعه واحدهای تولیدی از اولویت‌های اساسی استان به شمار می‌رود و خوشبختانه در سال جاری این روند شتاب گرفته است.

بازگشت ۱۴ هزار کارگر
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران بابیان اینکه امسال ۶۰ واحد تولیدی در استان احیاشده است اذعان می‌کند: سال گذشته ۱۲۵ واحد تولیدی با رفع موانع فراروی به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واحدهای تولیدی تعطیل هستند ادامه داد: با تکمیل این واحدها بیش از ۱۴ هزار نفر بر سرکارهایشان بازخواهند گشت.

وی اظهار داشت: ۲۱۶ واحد غیرفعال تولیدی و صنعتی در استان مربوط به کانی‌های غیرفلزی است و هدف این واحدها از این طرح راه‌اندازی صنعت نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.