نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این حرکت جدیدی که دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان به بهانه روی کار آمدن بایدن آغاز کرده‌اند یک بازی و فریب افکار عمومی و کلاه‌برداری سیاسی است.

موسوی: امید بازگشت آمریکا به برجام یعنی شروع از نقطه صفر/ تحرکات جدید به بهانه روی کار آمدن بایدن کلاه‌برداری سیاسی است

قدس آنلاین: سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران، درباره تلاش برخی از اصلاح‌طلبان برای تهیه نامه‌ای به رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت بازگشت به برجام و استفاده از فضای آن برای انتخابات ۱۴۰۰، اظهار داشت: حدود هشت سال پیش در چنین روزهایی که انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شروع شده بود، بحثی که جریانات و برخی گروه‌ها تحت عنوان اصلاح‌طلبان به راه انداخته بودند این بود که مشکل اساسی کشور این است که ما در حوزه سیاست  خارجی ضعیف عمل کردیم و نتوانسته‌ایم در مذاکرات عملکرد خوبی داشته باشیم.  

وی افزود: اصلاح‌طلبان و مؤتلفان و همپیمانان آنان تأکید داشتند که مذاکره‌کنندگان قبلی زبان دنیا را بلد نبودند و موجب شدند که تحریم‌هایی شکل بگیرد و مشکل اصلی کشور نیز تحریم است و اگر تحریم‌ها برداشته شود، همه مشکلات و مسائل حل می‌شود و تقریبا با  همین وعده و شعارها نیز دولت حسن روحانی رأی آورد و مستقر شد.  

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایده مرکزی کلید انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۲ مذاکره بود، تصریح کرد: روحانی در زمان تبلیغات می‌گفت که باید هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ زندگی مردم، بنابراین گزاره مهمی بود تا مردمی که هنوز شرایط وعده داده شده را تجربه نکرده بودند را مجاب کنند تا برای اینکه روحانی به پاستور برسد، وی را همراهی کنند، ‌بنابراین روحانی با شعار مذاکره و مذاکره با آمریکا بابی را گشود و بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم نیز به این شعار و حرف اعتماد کردند.  

موسوی یادآور شد: آقای روحانی در مباحث انتخاباتی خود همواره تأکید داشت که ما زبان دنیا و مذاکره را می‌دانیم و بلد هستیم و قبلی‌ها بلد نبودند و انشا می‌خواندند و برای این مسئله طرح و برنامه داریم و اگر مذاکره کنیم، مشکلات مردم حل خواهد شد و حتی او بر این مبنا طرح ۱۰۰ روزه را نیز مطرح کرد.  

وی با بیان اینکه هفت سال گذشته بوته آزمایش و یا آزمایشگاه‌های شعارهای حسن روحانی درباره مذاکره بوده است، خاطرنشان کرد: در این چند سال گذشته همراهی بسیار زیادی از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف حاکمیتی با این مسئله یعنی شعار آقای روحانی برای مذاکره صورت گرفت که البته منجر به امضای برجام شد و همه همراهی و کمک کردند که البته جز منتقدان سیاسی که آنها نیز کاری نمی‌توانستند انجام بدهند، به گونه‌ای که حتی در مجلس نهم برجام طی بیست دقیقه تصویب شد.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول این هشت سال ایده مرکزی آقای روحانی یعنی ربط دادن حوزه داخلی به سیاست خارجی به طور کامل شکست خورده است، گفت: ببینید! آقایانی که زبان دنیا را بلد بودند و خود را زبردستان بی‌بدیل در حوزه مذاکره می‌دانستند، کشور را به کجا رساندند. زمانی که آقایان دولت را تحویل گرفتند، دلار حداکثر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما اکنون دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده است.  

موسوی گفت: در طول عمر دولت روحانی و عمر برجام ما از لحاظ فروش نفت و رشد اقتصادی، قدرت خرید مردم به لحاظ ارزش پول ملی به چه شرایطی افتاده‌ایم؟ آقایان می‌گفتند که ما پیش از برجام علی‌رغم تحریم‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با تحریم‌های بین‌المللی هم روبه‌رو بودیم اما مردم به خاطر دارند که شرایط زندگی‌شان چگونه بود.  

وی با تأکید بر اینکه آقایان می‌خواستند مشکلات کشور در برجام حل کنند اما برجام فقط یک کاغذ بود، گفت: اینکه گفته می‌شود اگر دوباره به برجام برگردیم اتفاقات بهتری خواهد افتاد، باید بگوئیم اولا ما از برجام خارج نشدیم، و دوم اینکه ما به صورت یکجانبه همه تعهداتی که در برجام داشتیم انجام دادیم و در روی زمین و در قلب نیروگاه‌هایمان سیمان ریختیم، سانتریفیوژها را قطع و هسته‌ای را به نوعی تعطیل کردیم و در مقابل طرف مقابل هیچ کاری انجام نداد.  

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در زمان اوباما نیز به تعهدات برجامی خود پایبند نبودند، خاطرنشان کرد: این یک فریب و کلاهبرداری بزرگ سیاسی است که القا شود در زمان دولت اوباما تحریم‌ها برداشته شده بود و با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌ها بازگشت، بلکه باید بگوییم در زمان اوباما نیز تحریمی برداشته نشد و دستاوردی برای ایران نداشت.  

موسوی ادامه داد: در زمان اوباما نیز سوئیفتی نیز برقرار نشد و آقای سیف صراحتا اعلام کرد که دستاورد ما از برجام تقریبا هیچ بوده است.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ترامپ تحریم‌های ظاهری را افزایش داد، به عبارتی تعداد افراد، نهادها و شرکت‌ها را اضافه کرد، والا زیرساخت‌های تحریم همه در دولت باراک اوباما تدوین و شکل گرفته بود و هیچ‌یک از تحریم‌ها نیز برداشته نشد.  

وی ادامه داد: حتی همان نفتی که در آن زمان فروخته می‌شد، پولش به کشور باز نمی‌گشت و به دلیل عدم بازگشت دلار به کشور، فروش نفت نیز برای ایران فایده‌ای در برنداشت.  

موسوی تأکید کرد: در طول این هفت سال روند مذاکرات را دنبال شد که در برخی جاها ساده‌لوحی صورت گرفت، به جای اینکه تعهدات خود را گام به گام انجام دهیم یکجا انجام دادیم و آمریکا تعهداتی را در برجام باید انجام می داد که ترامپ زیر همه آن تعهدات انجام نشده زد و از برجام خارج شد، بنابراین در برجام چیزی گیر ایران نیامد، بنابراین مذاکره یک تجربه شکست خورده بوده است.  

وی با طرح این پرسش که آیا با آمدن بایدن اتفاق خاصی خواهد افتاد، گفت: اولاً اینکه آقای بایدن یک چهره جدیدی در سیاست آمریکا نیست، بلکه بایدن معاون اول باراک اوباما بوده است و همانگونه که تأکید داریم، در زمان باراک اوباما زیرساخت‌های تحریم علیه ایران با آن شدت و حدت تدوین و اجرا شد که خود بایدن نیز در تحریم ایران نقش داشته است، بنابراین اتفاق جدیدی در زمان ریاست‌جمهوری جوبایدن برای ایران رقم نخواهد خورد.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هنر بایدن این باشد که به برجام برگردد، دستاورد برجام زمان اوباما نیز به تعبیر ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دستاورد ایران تقریباً هیچ بوده و خواهد بود.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌اینکه به افکارعمومی القا می‌شود که با ریاست جمهوری بایدن اتفاقات مهمی رقم خواهد خورد، خوشبینانه‌ترین حالت بازگشت آمریکا به برجام است که به نظر من اتفاق و حرکت جدیدی صورت نخواهد گرفت و این نوعی بازی با افکارعمومی است تا بتوانند افکارعمومی را همچون گذشته شرطی کنند.  

وی معتقد است: این برای سیاست خارجی ایران یک آفت است که بخواهیم همه ظرفیتها و توان داخلی را معطل و معلق این بگذاریم که در خارج از کشور انتخابات کشور دیگری چه رقم می‌خورد و براساس آن سیاست تبیین و براساس آن حرکت کرد.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سهم تحریم‌ها در اقتصاد ایران ۲۰ الی ۳۰ درصد است، گفت: حداکثر ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی ایران به دلیل عدم تدبیر و اداره درست کشور و فقدان طرح و برنامه جدی است.  

موسوی به دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد اشاره می‌کند و در همین زمینه می‌افزاید: در تمام این دولت‌ها طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی وجود داشته که مبتنی بر مسائل داخلی کشور بوده است، اما دولت روحانی فاقد هرگونه ایده و برنامه اقتصادی است.  

وی تأکید کرد: تمرکز روحانی و دولت او بر بحث سیاست خارجی آن هم سیاست خارجی ساده‌لوحانه و منفعلانه‌ای بوده است که در طول نزدیک به هشت سال گذشته ثمره آن را می‌توان در کف بازارهای مختلف ایران از مرغ تا شترمرغ مشاهده کرد. بنابراین امید به بازگشت آمریکا به برجام و بایدن یعنی دوباره از نقطه صفر شروع کنیم.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مردم ایران مسیر شکست خورده طی شده برجام را مجدداً طی نخواهند کرد، گفت: این خلاف عقل و منطق است که ما مسیر رفته را برگردیم و دوباره شروع کنیم. اینکه ما با آقای بایدن مذاکرات را آغاز کنیم و امتیاز بدهیم را هیچ عقل سلیمی برنمی‌تابد. قطعا دولت بایدن نیز برجام را از نقطه صفر شروع نمی‌کند بلکه شروطی دارد و ما نیز دارای شروطی هستیم. بنابراین اینکه کشور را بخواهیم معطل مذاکره برای مذاکره کنیم، نه صحیح است و نه به صلاح.  

موسوی تأکید کرد: چه تضمینی وجود دارد که ما وارد یک مذاکره با دولت آمریکا شویم و باز رئیس‌جمهور بعدی آنها، همه آنچه که ما با دولت بایدن توافق کرده‌ایم را به هم بزند، بنابراین همانگونه که مقام معظم رهبری به آن اشاره و تأکید داشتند، ما باید تجربه قبلی برجام را کنار بگذاریم و تجربه جدید ما باید مبتنی بر توان داخلی باشد.  

وی بر این باور است، دنیا که فقط در آمریکا، اروپا خلاصه نمی‌شود، مگر چه حجمی از تجارت ما با آمریکا و اروپا است؟ نزدیک به حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون نفر بازار در کشورهای همسایه ایران وجود دارد چرا دیپلماسی اقتصادی ما برای این حوزه‌ها فعال نمی‌شود و ورود پیدا نمی‌کند.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا خروج از سیطره دلار را فعال نمی‌کنید گفت: امروز نخبگان و اندیشمندان ما ایده‌های بسیار مهمی در حوزه اقتصاد مبتنی بر بازارگشایی‌های جدید دارند و اگر ما بتوانیم این ایده‌ها را عملی کنیم در بسیاری از حوزه‌ها نیازی به آمریکا و اروپا نداریم.  

موسوی تأکید کرد: این حرکت جدیدی که دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان به بهانه روی کار آمدن بایدن آغاز کرده‌اند یک بازی دادن و فریب افکار عمومی و کلاهبرداری سیاسی است و کشور به معنای واقعی هیچ ترسی از آمد و شدهای انتخاباتی کشوری چون آمریکا نخواهد داشت و مردم نیز آگاه هستند و فریب نخواهند خورد.  

وی گفت: افکار عمومی ما در ماجرای برجام یک تجربه تاریخی بزرگ کسب کرد و به نظر می‌رسد این ماجرا آنگونه که دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند به فرجام نخواهد رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.