دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره با حفظ اولویت سلامت سینماگران و مخاطبان برای هیات داوران برگزار می‌شود. گام دوم این است که اگر ما بر اساس پروتکل‌ها، بتوانیم فیلم‌ها را برای سینماگران و رسانه‌ها نمایش دهیم.

اولین گزینه؛ نمایش فیلم‌های فجر فقط برای داوران/ اکران آنلاین آثار منتفی است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر این رویداد پیرامون نحوه برگزاری و جزئیات آن امروز شنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد.

تمام گزینه های پیش رو بررسی شد

در ابتدای این نشست، سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد با گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته سینمای ایران در ماه های اخیر عنوان کرد: برگزاری جشنواره ها در همه جای دنیا به واسطه شیوع کرونا با محددیت هایی روبرو شد و جشنواره فیلم فجر هم طبیعتاً از این قاعده مستثنی نبود. به همین منظور با دست اندرکاران و اهالی سینما گفت وگو شد و در این مدت برای پیدا کردن بهترین شرایط برگزاری تمام گزینه ها را بررسی کردیم؛ از تعطیلی جشنواره تا تعویق آن و برپایی در بهار ۱۴۰۰ و شکل های دیگری همچون رعایت حداکثری پروتکل ها. این گزینه ها پیش روی ما بود.

جشنواره فجر نقطه امیدی برای سینمای ایران است

وی در ادامه افزود: زمانی که کرونا شروع شد جشنواره ها تصمیم های متفاوتی گرفتند و برخی لغو شدند و برخی تغییر داشتند مانند ونیز. در کنار آن برخی جشنواره ها هم آنلاین برگزار شدند مانند جشنواره کودک و نوجوان و جشنواره تهران که بخشی فیزیکی و بخشی به صورت آنلاین برگزار شد. همچنین جشنواره حقیقت را در روزهای پیش رو خواهیم داشت که به صورت آنلاین برگزار می شود. اما انتخاب بهترین گزینه برای فجر بسیار دشوار بود. الویت ما در سازمان سینمایی حفظ سلامت است اهالی سینماست اما از طرفی جشنواره نقطه امیدی برای سینمای ایران است. ما به مردم می گوییم باید در خانه بمانند اما از طرفی این تولیدات را هم هنرمندان باید انجام دهند که مردم بتوانند استفاده کنند.

سناریوی اول ما اکران فیلم ها فقط برای داوران است

طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه دشواری های متعددی پیش روی ماست، گفت: بسیاری از جشنواره های معتبر هم که فراخوان را منتشر کردند اما شکل دقیق اجرا را اعلام نکردند و اطلاعات تکمیلی آن را به زمان آینده موکول کرد. آنچه باید به درباره شیوه اجرا بگویم این است که جشنواره در موعد مقرر برگزار خواهد شد و ۲۲ بهمن نیز اهدای جوایز را خواهیم داشت و جشنواره هیچ اکرانی نخواهد داشت و فقط داوران فیلم‌های داوری می‌کنند و سیمرغ‌ها اهدا خواهد شد اما اگر تا ۱۲ بهمن شرایط نمایش برای اهالی رسانه و منتقدان و سینماگران فراهم شد در شکل ایمن و رعایت شده به نمایش گذاشته می شود و اگر شرایط ایمن برای حضور مردم فراهم شود نیز با ظرفیت ۵۰ درصد عموم مردم هم می توانند فیلم ها را  ببینید.

امسال بخش نگاه نو نداریم

وی تاکید کرد: این دوره تفاوت هایی با دوره های قبل دارد و سعی کردیم خیلی نظم و سامان جشنواره را به هم نزنیم و مانند روال سابق برگزار می شود و تفاوت های ما حداقلی خواهیم داشت. جدولی برای نمایش در نظر نگرفتیم و ضرورتی به هیئت انتخاب نبود و تمام آثاری که واجد شرایط باشند مستقیما به سودای سیمرغ وارد می شوند و بخش نگاه نو نخواهیم داشتم. البته سیمرغ بهترین فیلم اول را خواهیم داشت.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: در این دوره هیات داوران این بخش از میان فیلم‌های مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد و همچنین هیات داوران بخش فیلم‌های کوتاه از میان فیلم های کوتاه حائز شرایط(۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.

تعطیلی جشنواره ساده‌ترین گزینه بود اما بهترین گزینه نبود

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در یک زیست متناسب با شرایط کرونا، وضعیت معیشت و کار فرهنگی خود را امتداد دهیم. کسی نمی‌تواند بگوید کرونا چه روزی از بین خواهد رفت. مهم این است که بتوانیم در این شرایط خود را با شرایط وفق بدهیم و بهترین گزینه را پیدا کنیم. تعطیلی جشنواره ساده‌ترین گزینه بود اما بهترین گزینه نبود.

چرا جشنواره بهار ۱۴۰۰ برگزار نمی شود؟

طباطبایی نژاد درباره عدم برپایی جشنواره در بهار ۱۴۰۰ گفت: برپایی جشنواره در فصل اول بهار هم مسائل خودش را داشت. با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات، برپایی جشنواره در این زمان کار ساده‌ای نبود. همه این موارد را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم و همه گزینه‌ها معایب و محاسنشان درج شد و علت تأخیر انتشار فراخوان جشنواره سی و نهم هم دقیقا این بود که به بهترین شرایط برسیم. برهمین اساس مطالعه و رایزنی‌های فراوانی برای بهترین گزینه ها داشته باشیم و اکثر دوستان ما هم اتفاق نظر داشتند که این گزینه می‌تواند منطقی‌ترین گزینه باشد.‌

سعی می کنیم هزینه جشنواره را در پایین ترین حد خود نگه داریم

وی در بخش دیگری از این نشست درباره بودجه لحاظ شده برای جشنواره گفت: خوشبختانه در این دو سه سال اخیر تیم برپایی جشنواره بسیار مراعات کرده و با کمترین هزینه برگزار شده است. طبیعتاً بودجه جشنواره امسال کاهش یافته و تمام تلاش ما این است که هزینه‌ها در پایین‌ترین حد باشد. امسال البته بحث اسپانسرینگ دور از ذهن است اما هزینه جشنواره را تلاش می کنیم در پایین ترین حد خود نگه داریم. همچنین تلاش خواهیم کرد امسال جشنواره و گفت‌وگو درباره آثار سینمای ایران را از طریق صداوسیما و پلتفرم‌ها رونق دهیم تا اگر نشست خبری نداریم در برنامه‌هایی که توسط پلتفرم‌ها تدارک دیده می‌شود درباره آثار جدید سینمای ایران گفت‌وگو کنند.

آثار در بخش سودای سیمرغ بین ۴۰ تا ۵۰ فیلم است

وی درباره تعداد آثار حاضر در جشنواره امسال گفت: تعداد حدودی فیلم ها در بخش سودای سیمرغ بین ۴۰ تا ۵۰ فیلم است که آمار دقیق بعداً اعلام خواهد شد اما براساس پروانه های ساخت سینمایی  و فیلم های سال گذشته بین همین رقم است.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوالی دیگر درباره تقلیل جشنواره به یک جشنواره دانشجویی با روش فعلی گفت: از گفت‌وگو با سینماگران به این نتیجه رسیدیم که فیلمسازی که از سال گذشته درگیر تولید اثرش بوده و درباره اثرش سکوت مطلق پیش می‌آید، این از نظر امید و روحیه برای اهالی سینما و فیلمسازان مناسب نیست. اینکه جشنواره محدود به اجرا درمی‌آید، به معنی این نیست که شکل فعلی تحقیر جشنواره است. باید بپذیریم که شرایط کرونایی ما را به این سمت برده. جشنواره یک چراغ پرنور بوده و ما تلاش می‌کنیم که این چراغ خاموش نشود. این یک مدل است و باید با زیست کرونایی کنار بیاییم.

برپایی جشنواره فیلم فجر، به صورت آنلاین ممکن نیست

وی در بخش دیگری از این نشست درباره بخش آنلاین جشنواره هم گفت: برپایی جشنواره فیلم فجر، به صورت آنلاین ممکن نیست. در این زمینه هم فکر شده بود اما این تضمین وجود ندارد فیلمی که در سامانه‌ها به نمایش دربیاید، به سرقت نرود. این یک ریسک نامعقول برای فیلم‌های سینمایی بلند در ایران است. 

در صورت مساعد شدن شرایط برج میلاد میزبان اهالی رسانه می شود

طباطبایی نژاد تصریح کرد: اگر شرایط نمایش فیلم برای اهالی رسانه فراهم شود این کار در برج میلاد انجام می‌شود. از ۲۵ دی‌ماه داوری ما شروع می‌شود و تا ۱۲ بهمن‌ماه کاندیداها حداقل برای خود ما مشخص است که در صورت مهیا بودن شرایط برای تنظیم جدول نمایش اقدام می‌شود.

بعید است فیلم فرهادی به جشنواره برسد

طباطبایی‌نژاد درباره حضور فیلم اصغر فرهای در جشنواره گفت: برای ما افتخاری است اگر فیلم آقای فرهادی به جشنواره برسد، ولی تا جایی که اطلاع دارم فیلمبرداری فیلم‌ ایشان تا دی ماه ادامه دارد و طبعاً به زمان برگزاری جشنواره نمی رسد. البته همین جا به علاقه‌مندان و مخاطبان قول می‌دهم سه، چهار فیلم ماندگار در این دوره خواهیم داشت.

وی با اشاره به داوری آثار عنوان کرد: بعید است مجموع کاندیداها بیش از ۱۰، ۱۲ فیلم باشد و انتخاب بین آنها این کار دشواری نیست و فیلم‌ها به جشنواره خواهند رسید. ضمن اینکه اگر اگر وارد مرحله نمایش عمومی فیلم‌ها برای مردم (در صورت ایجاد فضای مناسب) شویم، ممکن است تعداد سالن‌های سینما افزایش یابد.

دستمزد دبیر جشنواره، ماهی هفت میلیون تومان

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوالی درباره میزان دستمزد دبیر جشنواره گفت: آقای داروغه‌زاده در دوره‌های گذشته ماهی ۷ میلیون تومان دستمزد دریافت کردند و من هم هیچ قراردادی با جشنواره ندارم. 

نبود هیئت انتخاب مسیر ورود را برای همه فیلم ها هموار کرده است

طباطبایی نژاد درباره ترکیب هیات داوران گفت: مجموعه‌ای از صاحبنظران سینما در بخش‌های مختلف ترکیب هیئت داوران را تشکیل می دهد و تصمیم‌گیری درباره اهدای ۲۲ جایزه در بخش سودای سیمرغ و قضاوت حدود ۴۰ فیلم کار ساده‌ای نخواهد بود. وقتی جشنواره قرار نیست به شکل قبلی برپا شود طبیعتاً این شیوه بهترین روش برای ما بود. سال های پیش این انتقاد وجود داشت که فیلمی شایسته حضور در جشنواره بوده و می‌توانسته در جشنواره حاضر باشد اما براساس نگاه هیئت انتخاب این امکان برایش فراهم نشده است در حالی که این شانس امسال برای همه فیلم‌ها وجود دارد که شاید اگر هیات انتخاب وجود داشت، در این قضاوت لحاظ نمی‌شدند.

خودم را برای گزینه های دیگر هم آماده کرده ام

وی تاکید کرد: ما در شرایط ناگزیری قرار داریم که باید به بهترین تصمیم برسیم. البته من ناامید نیستم که نمایش آثار برای اهالی سینما، منتقدان و اهالی رسانه اتفاق بیفتد. در حال حاضر شیوه اول شدنی‌تر است اما امیدواری من شیوه دوم است و خودم را برای این اجرا آماده کرده‌ام. آنچه امروز قول می‌دهیم و آنچه برای ما قطعی است شیوه اول است. وقتی قرار است شیوه دوم اتفاق بیفتد، درباره فیلم‌ها در تلویزیون و پلتفرم‌ها حرف زده شود، آنها فیلم‌ها را دیده‌اند اما در شیوه اول، ما به معرفی آثار خواهیم پرداخت. همیشه بین وضع مطلوب و مقدور فاصله وجود دارد اما وضع موجود، مواردی را به ما تحمیل می‌کند و باید این را بپذیریم.    

ضرورت دریافت پروانه نمایش ویژه جشنواره

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: اگر فیلمی در کورس داوری قرار بگیرد، حتما باید پروانه نمایش ویژه جشنواره را به دست بیاورد. به لحاظ قانونی پروانه نمایش در سازمان سینمایی و معاونت نظارت برای اکران عمومی، اکران خارج از کشور و پروانه ممیزی حداقلی (نمایش در جشنواره‌ها ومراکز خاص) است که ما در گفت‌وگو با دوستان در معاونت نظارت و ارزشیابی به این نتیجه رسیدیم فیلم‌های انتخاب شده داوران توسط معاونت نظارت برای کسب پروانه نمایش حداقلی به دست بیاورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.