رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی گفت: هر عالمی که بدون تعصب و به جهت افزایش دانایی به کسب علم بپردازد پس از مشاهده نکات علمی جدید، پی به قدرت بی انتهای خداوند می برد و خداپرست و مطیع می گردد.

کسب علم بدون غرض به خشوع دربرابر خداوند می انجامد / دانشجویان از سیره عالم آل محمد(ص) درس بگیرند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رئیسیان درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن تبریک فرارسیدن روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، اظهار کرد: اگر بخواهیم شرمنده شهدای دانشجو نباشیم باید ارزش ویژه ای برای کسب علم و فن آوری قائل باشیم.

وی اظهار کرد: در قرآن کریم و احادیث و روایات خاندان عصمت و طهارت، موضوع کسب دانش و علم آموزی جایگاه والایی دارد.

وی ادامه داد: در اهمیت دانش و کسب علم می توان به اولین آیاتی که به پیامبر اکرم(ص) نازل شده است اشاره کرد که در مورد تعلیم و تعلم و علم آموزی است. این آیات که همان آیات ابتدایی سوره مبارکه علق است به روشنی اهمیت کسب دانش را بیان می کند.

وی با بیان اینکه درآیات دیگری از قرآن نیز مسلمانان به کسب علم و دانش توصیه شده اند، بیان داشت: از جمله این آیات می توان به قسمتی از آیه ۱۱ سوره مبارکه مجادله اشاره کرد که خداوند می فرماید: "یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ" بدین معنی که: خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند، و خدا به هر چه کنید به همه آگاه است.

وی خاطرنشان کرد: آیات دیگری از قرآن کریم نیز وجود دارد که براهمیت کسب علم تاکید دارد. اما در برخی از آیات از آثار کسب علم سخن به میان رفته است. در قسمتی از آیه ۲۸ سوره مبارکه فاطر می خوانیم: " إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ" بدین معنی که: تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند.

حجت الاسلام رئیسیان افزود: درواقع این آیه به این نکته اشاره دارد که هر عالمی که بدون تعصب و به جهت افزایش دانایی و حل مجهولات ذهنی به کسب علم بپردازد پس از اکتشافات و مشاهده نکات علمی جدید، پی به قدرت بی انتهای خداوند می برد و خداپرست و مطیع می گردد. وقتی یک فیزیکدان یا شیمیدان و... وارد موضوعات پیچیده علمی شده و به عنوان مثال به شکافت هسته دست می زند آنگاه متوجه عظمت قدرت خداوند باری تعالی می شود.   نتیجه علم و دانش بدون غرض ورزی خشوع در مقابل خداوند متعال است.

وی متذکر شد: پیامبراکرمی(ص) می فرمایند: " اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَیرِ کلِّهِ" یعنی اینکه علم در راس تمام خیرها و خوبی ها قرار دارد. حضرت علی(ع) نیز از دانش تعبیر جالبی دارند. ایشان می فرمایند: " العِلمُ سُلطان" علم اقتدار است، علم قدرت و چیرگی برحریفان می بخشد. تحولات و پیشرفت هایی که در دنیا بوجود آمده است مرهون علم است و همین موضوع باعث قدرتمند شدن ملت ها و دولت ها شده است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این موضوع که سیره ائمه اطهار بهترین راهگشای محصلان علم است ابراز داشت: دانشجویان باید از سیره عملی امام رضا(ع) درس بگیرند. لقب این امام همام عالم آل محمد(ص) است. ایشان با برپایی جلسات بزرگ علمی و مناظرات گوناگون توانستند حقانیت علوم اسلامی را برای پیروان دیگر ادیان و مذاهب آشکار کنند و قدرت اسلام اصیل را به صورت فوق العاده ای افزایش دهند.

دکتر غلامرضا رئیسیان تصریح کرد: جوانان دانشجو آینده سازان این کشورهستند. خونهایی که از شهدای گرانقدر ایران زمین در جهت حفظ این آب و خاک، ریخته شده است باتلاش علمی این جوانان به نتیجه خواهد رسید. کسب علم و دانش توسط جوانان مومن و انقلابی، از خون شهدا پاسداری خواهد کرد و ثمربخش خواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: اگر بخواهیم نظام اسلامی ایران، توانمند و درمقابل هجمه ها و فشارهای خارجی مقاوم و سربلند باشد راهی جز فراگیری دانش و فن آوری نیست. قدرت یافتن سلطه کشورها توسط علم و دانش، موضوعی است که در تمام دنیا اتفاق می افتد. اکنون شاخ و شانه هایی که چین درمقابل آمریکا می کشد حاصل پیشرفت علمی در این کشور است. ما نیز می توانیم قدرت بین المللی خود را با افزایش کسب علوم مختلف ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.