کتابخانه مرکزی نیشابور که قرار بود در ۶ ماه به بهره برداری برسد، امروز یک سالگی خود را سپری می کند و هر مجموعه ای به دنبال آن است تا پروژه را به نام خود تمام کند.

گره کور میلیاردی در تکمیل کتابخانه مرکزی نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، در سال ۹۴ نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد که مهم‌ترین امتیاز آن را می‌توان به تخصیص بودجه دو میلیارد تومانی ساخت و تجهیز کتابخانه مرکزی نیشابور توسط بانک طرف قرارداد دانست و در نهایت در ۲۱ تیر سال ۹۸، کلنگ کتابخانه مرکزی شهرستان نیشابور پس از سال‌ها انتظار بر زمین زده شد و امیدی را در دل اهالی کتاب این شهرستان زنده کرده بود.

پروژه‌ای که به گفته حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در عرض ۶ ماه قرار بود به بهره برداری برسد، اما این روزها یک سالگی خود را سپری می‌کند. در زمان کلنگ زنی این پروژه که با حواشی بسیاری همراه بود صحبت‌های درودی، رئیس وقت شورای اسلامی نیشابور همه را به تعجب وا داشته بود؛ درودی در این مراسم اظهار کرد: «من به هیچ عنوان واژه مرکزی را برای این کتابخانه مناسب نمی‌دانم زیرا در گوشه شهر قرار دارد».

پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور این روزها جزو پروژه‌های نامعلوم تلقی می‌شود چرا که هنوز اعتبار دو میلیارد تومانی بانک و اعتبارات دولتی به این پروژه به صورت کامل تخصیص نیافته است و عزمی هم برای پیگیری اعتبارات مصوب شده این پروژه در شهرستان وجود ندارد.

بلاتکلیفی اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور

محمد رضا مقدم پاشا، رئیس نهاد کتابخانه های عمومی نیشابور اظهار کرد: هنوز بخش زیادی از پروژه ساخت کتابخانه مرکزی نیشابور بر روی زمین مانده است و متأسفانه دو میلیارد تومان بانک هم تخصیص نیافته و در استان در حال پیگیری هستیم که این اعتبار تخصیص یابد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور با بیان اینکه مشکل اصلی کتابخانه مرکزی نیشابور اختلاف بین اداره مسکن و شهرسازی و بانک است و همچنان در حال پیگیری هستیم که زودتر تکلیف دو میلیارد بانک معلوم شود، بیان کرد: حرف بانک طرف قرارداد این است که با اعتبار دو میلیارد تومانی خود قسمتی از کتابخانه را آماده بهره برداری کند و مسکن و شهرسازی که مجری طرح است معتقد است اعتبار بانک باید به حساب آنها واریز شود تا از این طریق پروژه را جلو ببرند.

مقدم پاشا با بیان اینکه متراژ این کتابخانه سه هزار و ۶۰۰ متر مربع و با زیربنای دو هزار متر است، ابراز کرد: سال قبل پنج میلیارد تومان برآورد ساخت کل پروژه بود اما به دلیل گرانی و تورم موجود، حداقل ۱۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه اعتبار لازم است.

وی گفت: متأسفانه تاکنون خیرین برای اتمام این پروژه اعلام آمادگی نکردند، البته آقای وکیلی خیر مدرسه ساز چند سال قبل گفته بودند که اگر یک سوم پروژه را جلو ببرید، الباقی پروژه را انجام خواهم داد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه مشخص نیست ساخت این پروژه چقدر به طول می‌انجامد، بیان کرد: معلوم نیست چقدر اعتبارات به این پروژه تخصیص می‌یابد و لذا برآوردی برای آن نداریم البته از اعتبارات ملی ۷۰۰ میلیون تومان به این پروژه اختصاص یافته است.

مقدم پاشا با اشاره به اینکه شناژهای این پروژه ریخته شده است، تاکید کرد: این شناژها هم بر اساس اعتبارات سال ۹۷ بوده و تاکنون اعتبارات جدیدی تخصیص نیافته است.

علیرضا قامتی، فرماندار نیشابور  نیز بیان کرد: اعتباری که قرار بوده از سوی بانک تخصیص یابد، مانند قبل از لحاظ ریالی به یک پنجم خود کاهش پیدا کرده ولی با این وجود باز هم مکاتباتی که با بانک انجام دادیم به نتیجه‌ای نرسیده است.

فرماندار نیشابور با بیان اینکه با اعتبارات درنظر گرفته در سال ۹۷، شاید در حد ۲۰ درصد پروژه جلو برود، اظهار کرد: ما در شهرستان پروژه‌ها را بر مبنای پیشرفت و نه بر مبنای اهمیت اولویت بندی کردیم و پروژه‌هایی که پیشرفت بالای ۸۰ درصد داشته در حال اتمام است اما پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور بر مبنای پیشرفت فیزیکی کم بوده و جزو اولویت‌ها نیست.

وی با بیان اینکه در آینده این پروژه را به عنوان یکی از پروژه‌های مهم فرهنگی از طریق نمایندگان شهرستان در مجلس و مجموعه‌های استانی دنبال خواهیم کرد، افزود: در پروژه‌های سال ۱۴۰۰ اعتباری را برای این پروژه درنظر خواهیم گرفت.

هر مجموعه‌ای تلاش می‌کند پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور را به نام خود تمام کند!

محمد حسن زرندی، رئیس شورای اسلامی شهر نیشابور  نیز اظهار کرد: کتابخانه مرکزی نیشابور به خاطر اختلاف مابین اداره مسکن و شهرسازی و بانک طرف قرارداد بلاتکلیف مانده است و هرکس تلاش می‌کند تا این پروژه را به نام خود تمام کند.

وی افزود: قرار بود بانک از بخش اقدامات فرهنگی خود به دلیل انتخاب نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران، دو میلیارد تومان پرداخت کند که تا به امروز این مبلغ تخصیص نیافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر نیشابور گفت: البته مسکن و شهرسازی هم بابت تکمیل آن قولی داده‌اند که البته نیمی از این تعهد انجام شده و دنبال آن هستند تا دو میلیارد بانک را بگیرند و پروژه را پایان دهند اما بانک مربوطه موافقت نمی‌کند.

تنها ۱۰ درصد اعتبار امسال پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور اختصاص یافته است

محمود کاووسی نیا، رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان نیشابور اظهار کرد: پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فقط فوندانسیون پروژه انجام شده و امسال ۷۵۲ میلیون تومان اعتبار داشته که تا به امروز فقط ۱۰ درصد تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه مطالبات دارد و قرارداد آن ۹۰۰ میلیون تومان است، افزود: اعتبار ۷۵۲ میلیون تومان بابت پرداخت مطالبات پیمانکار است که ۳۵۰ میلیون تومان آن را سال گذشته دریافت کرده است.

رئیس اداره مسکن و شهرسازی نیشابور بیان کرد: به دلیل مشخص نبودن تخصیص اعتبارات، امسال مناقصه‌ای برای کتابخانه مرکزی نیشابور برگزار نمی‌شود تا تکلیف ۲ میلیارد تومان بانک مشخص شود.

وی با اشاره به اختلاف بین وزارت مسکن و شهرسازی و بانک ابراز کرد: اختلاف ما در این است که بانک طرف قرارداد دو میلیارد تومان را مستقیم به راه و شهرسازی نمی‌دهد؛ بانک نیز اعلام کرده که یا این اعتبار را به نهاد کتابخانه های عمومی می‌دهیم یا قسمتی از پروژه را خود آنها به اتمام برسانند تا به نام بانک مربوطه افتتاح شود که ما اصلاً بر روی اینکه به نام چه کسی تمام شود، مشکلی نداشته‌ایم.

کاووسی نیا بیان کرد: جلسات مختلفی در این زمینه با نمایندگان وقت گذاشتیم که حتی قرار بود قسمت آمفی تئاتر پروژه را به بانک واگذار کنیم که تکمیل کند اما به علت مسائل فنی نمی‌شود قسمتی از کتابخانه افتتاح شود مابقی پروژه روی زمین بماند.

وی افزود: زمانی که بانک قول داده بود تا اعتبار مربوطه را پرداخت کند برآورد اتمام کل پروژه ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود ولی امروز به دلیل تورم و گرانی‌ها ظرف دو سال اخیر، پروژه در حال حاضر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، این درحالی است که اعتبار دومیلیاردی بانک ثابت است و افزایشی ندارد.

ضرورت ورود نمایندگان مجلس برای حل مشکل پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور

کاووسی نیا با بیان اینکه گره مشکل کتابخانه مرکزی را نمایندگان مجلس باید باز کنند، افزود: اعتبارات دولتی محدود است و تخصیص‌های پروژه معمولاً ۵۰ الی ۶۰ درصد است، آقای وکیلی خیر مدرسه ساز نیز قول داده بود که اگر اعتبار بانک واریز گردد و یک سوم پروژه انجام شود پای کار می‌آید.

بانک طرف قرارداد نیز در نامه‌ای خطاب به معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتابخانه مرکزی نیشابور گفته است: «مقرر گردیده تا در خصوص مابقی موارد پاسخ روشنی از طرف نهاد به این بانک ارائه گردد تا پس از انجام توافقات نهایی و رفع اشکالات، اقدامات لازم در جهت انعقاد تفاهم نامه و آغاز فرایند مالی ایفای تعهدات بانک صورت پذیرد که تاکنون در این خصوص پاسخی از طرف نهاد دریافت نگردیده است». همچنین در نامه بانک آمده است: «با عنایت به موارد معروضه و با توجه به اینکه تفویض امور این پروژه به نهاد کتابخانه های کشور تاکنون مؤثر واقع نشده و از طرفی طولانی شدن این فرایند باعث کاهش ارزش مبلغ مورد تعهد بانک (۲۰ میلیارد ریال) کاهش قدرت خرید مجریان طرح و در نتیجه محدود شدن مجدد سهم مشارکت بانک به احداث بخش کوچک‌تری از پروژه می‌گردد.»

انتظار است نمایندگان مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی به صورت فوری به این موضوع ورود کنند چرا که هر روز که بگذرد، ارزش اعتبارات قول داده شده کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.