در خواست عربستان و بحرین برای حضور در مذاکرات هسته‌ای احتمالی آینده  میان ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام مصداق ضرب المثلی است که می‌گوید طرف را به ده راه نمی‌دادند، سراغ کدخدا را می‌گرفت.

پارازیت کوتوله‌ها وسط بازی بزرگان

قدس آنلاین وزیر خارجه بحرین امروز برای چندمین بار خواهان حضور کشورش در مذاکرات (احتمالی) با ایران برای بازگشت آمریکا به برجام شد.

عبداللطیف الزیانی که در اجلاس گفتگوی منامه سخن می‌گفت، مدعی شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) آماده نشستن بر میز مذاکره با ایران و گفت وگو در مورد توافق هسته‌ای هستند.

وی با بیان اینکه  نتیجه ثابت کرده که توافق هسته‌ای ایران نیاز مهمی به بازنگری و تکرار مذاکرات دارد، گفت: توصیه می‌کنیم که در این زمینه با ملت‌ها و کشورهای منطقه مشورت شود و هرگونه توافق با ایران باید نگرانی کشورهای منطقه را هم شامل شود.

درخواست وزیر خارجه بحرین برای شرکت داشتن در مذاکرات هسته‌ای در حالی تکرار می‌شود که او تنها سه روز پیشتر در در نشست دوجانبه گفتگوهای استراتژیک با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا صراحتا و با وقاحت تمام خواستار ادامه فشارها بر ایران شده بود.

او پیش از این نیز خواسته بود دولت جدید آمریکا(دولت بایدن که تا یک ماه و نیم دیگر به قدرت می‌رسد) قبل از هرگونه توافق جدید با ایران با بحرین و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مشورت کند.

بحرین اما تنها کشور عرب منطقه نیست که چنین درخواست عجیب و بزرگی را مطرح کرده است. فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان هم دوم آذرماه در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پیام مشابهی را برای ربایدن و تیم سیاست خارجی او ارسال کرده و گفته بود عربستان سعودی باید بخشی از هر مذاکره احتمالی میان دولت آمریکا و ایران در مورد توافق هسته ای جدید باشد.

مدعی شد: عربستان سعودی به دنبال مشارکت با دولت ایالات متحده در یک توافق جدید بالقوه است که نه تنها فعالیت های هسته ای ایران را محدود می‌کند بلکه همچنین به دنبال تاکید بر فعالیت بدخیم منطقه‌ای آن است.

منامه و ریاض در شرایطی داعیه دار هر هفت کشور عرب حاشیه خلیج فارس برای حضور و مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند که هیچ یک از ۵ عضو دیگر نه تنها ادعا و خواسته‌ای در این جهت مطرح نکرده‌اند که هیچ اعتنایی هم به این سخنان نداشته‌اند.

حتی کشور عمان که از گذشته دور در بخش‌ها و مراحلی از مذاکرات میان ایران و آمریکا در موضوعات مختلف از جمله مباحث هسته‌ای کم و بیش حضور و حتی مشارکت داشته و در روند اجرای برجام هم نقش ایفا کرده چنین خواسته‌ای را هیچ گاه مطرح نکرده است.

وقاحت مشترک  آل سعود و آل خلیفه

عربستان و بحرین در شرایطی خواهان حضور و مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند که اساسا از ۵ سال قبل به این سو حتی روابط سیاسی با ایران ندارند و سفارتخانه‌های سه طرف در پایتخت‌های یکدیگر بسته است.

از سوی دیگر اصل اول در هر مذاکره‌ای داشتن حسن نیت و اعتقاد و تلاش برای حل یک مشکل است. حال آنکه عربستان و بحرین هر دو نه تنها از آغاز مخالف برجام و کاهش فشارها بر ایران بوده‌اند که در طول چهار سال گذشته از هیچ فشار و کارشکنی و همراهی با دولت ترامپ و رژیه صهیونیستی برای فشار بر مردم ایران فروگذار نکردند و ایران هم شادی حاکمان ریاض و منامه را از خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری از یاد نبرده‌اند.

وزرای خارجه عربستان و بحرین همین حالا هم تاکید دارند که سیاست فشار بر ایران باید ادامه یابد و محدودیت‌های بیشتری در حوزه توان موشکی و دفاعی ایران و قدرت منطقه‌ای آن اعمال شود.

از این گذشته هم در مذاکرات پیش از برجام و هم در مذاکرات منتهی به برجام بودند کشورهای به مراتب مهم‌تر و تاثیرگذارتر و حتی دارای حسن نیت که خواهان پیوستن به برجام و مذاکرات ۱+۵ و ایران بودند اما با پاسخ منفی و دست رد تهران مواجه شدند. عربستان و بحرین، دو رژیم مزور و شریک رژیم صهیونیستی و خائن به جامعه کشورهای اسلامی که عددی نیستند و د سوء نیت آنها شکی نیست و خودشان هم صراحتا به آن اذعان و اعتراف دارند.

حتی آمریکایی ها هم اعتنایی نمی‌کنند

یک کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه هم در این زمینه می‌گوید عربستان و بحرین می‌دانند با شکست ترامپ و روی کارامدن دولت بایدن سیاست آمریکا دچار تغییرات و تحول زیادی خواهد شد و دیگر آنها را در معادلات منطقه به شکل قبل بازی نخواهد داد از اینرو تلاش دارند از این طریق خودشان را بازیگر موثر و فعال صحنه مذاکرات ایران  آمریکا نشان دهند.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: این گفته‌ها و درخواست‌ها نه تاثیری در سیاستهای ایران دارد و نه حتی از سوی دولت بایدن مورد اعتنا قرار خواهد گرفت. این بازی‌های رسانه‌ای و ابراز نگرانی ها از سوی بحرین و عربستان تنها آدرس غلط دادن برای انحراف اذهان است.

وی افزود: بحرین و عربستان و امارات به عنوان مثلث خیانت به آرمان فلسطین و جامعه اسلامی در پروژه عادی سازی و اتحاد با رژیم صهیونیستی، دچار یک بحران جدی شده‌اند و از ترس وقوع یک انتفاضه عربی بر علیه خود دست، به دامن پروژه کهنه ایران هراسی شده‌اند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام و تاکید کرده که اگر هم بخواهد مذاکره‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام انجام دهد این مذاکره در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و در قالب ۱+۵ خواهد بود  و هیج موضوع جدید یا طرف منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای دیگری در این مذاکرات وجود نخواهد داشت.  حتی درمورد خود برجام هم مذاکره جدیدی انجام نمی‌دهد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.