در حالی که شهرداری جمع آوری و اسکان کارتن خواب‌ها را وظیفه این سازمان نمی‌داند، بهزیستی نیز از کمبود اعتبار و مکان برای جمع‌آوری و اسکان کارتن خواب‌ها سخن می‌گوید.

وقتی جمع آوری کارتن خواب‌ها در نیشابور بین متولیان پاسکاری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، وضعیت کارتن خواب‌ها در حاشیه شهر نیشابور نامناسب است، به‌طوری که بسیاری از فعالان در حاشیه شهر نیشابور نسبت به این موضوع گله‌مند هستند، این در حالی است که شهرداری جمع‌آوری و اسکان کارتن خواب‌ها را وظیفه این سازمان نمی‌داند، بهزیستی نیز از کمبود اعتبار و مکان برای جمع‌آوری و اسکان کارتن خواب‌ها سخن می‌گوید.

ساماندهی به معنای استقرار و اقامت نیست

شهردار نیشابور با بیان اینکه ساماندهی به معنای استقرار و اقامت نیست، اظهار کرد: بحث اقامت علاوه بر زباله‌گردها بلکه کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را نیز شامل می‌شود.

علی نجفی با بیان اینکه ساماندهی به معنای صدور کارت شناسایی و شناسنامه‌دار شدن زباله‌گردهای نیشابور است، ادامه داد: مشخص کردن محدوده برای جمع‌آوری زباله و نیز مکانی که باید زباله‌ها را تحویل دهند، در حقیقت شهرداری به‌کار زباله‌گردها رسمیت می‌دهد.

وی در رابطه با ارائه خدمات بهداشتی یا پوشش مناسب به زباله‌گردها گفت: شهرداری هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دهد، زیرا زباله‌گردها که کارگر شهرداری نیستند.

شهردار نیشابور در خصوص اقدامات انجام شده برای ایجاد سرپناه برای افراد بی‌خانمان و زباله‌گردهای کارتن خواب تصریح کرد: نه مقرر شده و نه اینکه ما می‌توانیم برای اسکان و ایجاد سرپناه برای بی‌خانمان‌ها و زباله‌گردها اقدامی انجام دهیم.

نجفی با اشاره به ظرفیت پذیرش ۱۵ نفره تنها گرمخانه شهرداری نیشابور، افزود: با توجه به شرایط کرونا در پذیرش همین تعداد هم محدودیت داریم.

وی با بیان اینکه تعداد بسیاری از زباله‌گردها معتادان متجاهر هستند و باید سازمان‌های متولی این امر یعنی بهزیستی و کمیته امداد برای اسکان و تهیه سرپناه اقدام کنند، یادآور شد: زیرا شهرداری امکانات ندارد و به میزان بسیار محدودی قادر به فراهم کردن فضا و سرپناه است.

این وظیفه نهادهای دیگر است

شهردار نیشابور در رابطه با استفاده از ظرفیت خیرین برای اسکان زباله‌گردهای کارتن خواب در شب‌های سرد زمستان افزود: این از وظایف ذاتی و قانونی شهرداری نیست سازمان های حمایتی باید ورود پیدا کنند، اگر چه در دنیا هم جمع‌آوری و ساماندهی بی‌خانمان‌ها کاری غیرممکن و امری محال است.

شناسایی ۴۰۰ کارتن خواب در نیشابور

رئیس بهزیستی نیشابور با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ کارتن خواب در این شهرستان شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: برای ساماندهی زباله‌گردها و کارتن خواب‌ها ابتدا باید ماده ۱۶ راه‌اندازی و اجرایی شود.

علی صدر افزود: البته ما با راه‌اندازی یک مرکز کاهش گذری آسیب، به تعداد اندکی از کارتن‌خواب‌ها به صورت روزانه خدمت می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در این مرکز روزانه یک وعده غذای گرم، وسائل بهداشتی و استحمام به حدود ۵۰ زباله‌گرد کارتن خواب ارائه می‌شود، تاکید کرد: بیشتر از این در توان اداره بهزیستی نیشابور نیست، چرا که در شرایط کنونی اعتبارات موجود را نداریم.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور با اشاره به حضور سمن‌های مردمی در این شهرستان، ادامه داد: سمن‌هایی که با عنوان کاهش آسیب اجتماعی وارد کار شدند در مناطق حاشیه‌ای و مناطقی که تراکم زباله‌گردهای کارتن خواب بیشتر است، توزیع غذای گرم را بین زباله‌گردها دارند.

صدر تاکید کرد: ما خارج از دستورالعمل و آیین‌نامه نمی‌توانیم مرکزی برای اسکان و سامان‌دهی زباله‌گردهای کارتن خواب داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه البته سامان‌دهی زباله‌گردهای بی‌سرپناه از توان یک اداره یا سازمان خارج است، بیان کرد: چراکه ایجاد سرپناه و ارائه خدمات به آن‌ها هزینه‌های بسیاری دارد.

رئیس بهزیستی نیشابور با اشاره به اینکه راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ اقدامی در همین راستا است، تصریح کرد: خیرین باید برای راه‌اندازی این کمپ پای کار بیایند.

صدر گفت: اداره بهزیستی نیشابور تعهد کرده به صورت روزانه در قالب یک مرکز ثابت و یک تیم سیار کاهش گذری آسیب پذیرای معتادان و زباله‌گردهای کارتن خواب مراجعه کننده برای یک وعده غذای گرم، استحمام و توزیع وسایل بهداشتی باشد، اما ظرفیت ما تنها در حد ۵۰ نفر از کل جمعیت ۴۰۰ نفری زباله‌گردهای کارتن خواب نیشابور است.

وی ادامه داد: از سایر مسئولان شهری به‌ویژه شهرداری انتظار داریم که زمینه اسکان شب و یک وعده غذای گرم برای شام حداقل ۱۰۰ نفر را تا راه‌اندازی ماده ۱۶ فراهم کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.