مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از چاپ و انتشار ۶۰ اثر پژوهشی فقهی برای پاسخگویی به نیازهای فقهی زائران حرم رضوی و پژوهشگران حوزه و دانشگاه خبر داد

انتشار ۶۰ اثر پژوهشی برای پاسخگویی به نیازهای فقهی زائران و پژوهشگران

به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی گفت: در این گروه نخبگان حوزوی و دانشگاهی در رشته فقه و حقوق مشغول به فعالیت پژوهشی هستند و تاکنون آثار ارزشمندی توسط این پژوهشگران تولید و روانه بازار نشر شده است.
وی یکی از فعالیت‌های عمده این گروه را احیاء تراث دانست و گفت: کتاب «منتهی المطلب» اثر علامه حلی و برنده کتاب سال، «دروس شرعیه»، «تکمله الدروس»، «الموتلف من المختلف»، «کتاب القضا» و... از جمله آثار ارزشمندی به شمار می‌رود که در این گروه احیاء، تصحیح و تحقیق شده است.
وی همچنین کتاب «ذخیره المعاد فی شرح الارشاد» تالیف حاج فاضل سبزواری معروف به فاضل خراسانی؛ فقیه بزرگ عصر صفویه را از جمله آثار در دست تحقیق این گروه ذکر کرد و گفت: کتاب «الاحادیث الفقهیه الامام الارضا(ع)» و «ابناء الاکرام» نیز از آثار تازه منتشر شده با محوریت فقه امام رضا(ع) است و همچنین آثاری با موضوعات قواعد فقهیه، وقف و فقه رضوی نیز در دستور کار این گروه قرار گرفته است.
حجت الاسلام شریعتی‌تبار، احیاء تراث فقهی به ویژه میراث فقهی خراسان را از اولویت‌های این گروه برشمرد و گفت: در حال تحقیق و تصحیح این آثار ارزشمند هستیم.
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، توجه به نیازهای فقهی مجموعه آستان قدس رضوی را از ماموریت‌های دیگر گروه فقه برشمرد و ادامه داد: فعالیت در حوزه فقه وقف، زیارت و نیازهای فقهی زائران در قالب مجموعه فقه فتوایی و رهیافته‌های مربوط به احکام در حوزه استفاده عموم و همچنین استفاده فضلایی که مسئول پاسخگویی مسائل شرعی هستند نیز از دیگر اقدامات این گروه است.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد: ما به مسائل مربوط به نیازهای فقهی نظام اسلامی نیز احساس مسئولیت داریم اما تاکید بیشتر ما توجه به نیازهای آستان قدس رضوی در موضوع وقف و فقه زیارت است که خوشبختانه در این خصوص نیز اقدامات خوبی در دست انجام است.
وی افزود: امیدواریم با انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در گروه فقه و اصول، درحوزه خدمت به فقه، نشر فقه و اصول و تامین نیازهای حوزه‌های علمیه، بتوانیم گامی در راستای احیا امر امامت و ائمه(ع) برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.