بندرعباس-بادمجان در زمره محصولاتی است که کشت آن در شهرستان‌های میناب، بندرعباس و رودان در سطح وسیع رواج دارد اما متأسفانه باوجود زحمات بسیاری که برای کاشت این محصول می‌شود اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی در تنظیم بازار بسیاری از کشاورزان درفروش دسترنج خود با مشکل مواجه شده و مانند روزهای گذشته در اعتراض به این موضوع ترجیح دادند تا محصول خود را خوراک دام کنند.

دسترنج کشاورزان جنوب خوراک دام شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان رودان با ۴۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی، قطب مهم کشاورزی هرمزگان است که در ۹۰ کیلومتری شرق استان واقع‌شده است.

این شهرستان با دارا بودن بیش از ١٠ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی یکی از قطب‌های تولید محصولات خارج از فصل در جنوب کشور به شمار می‌رود؛  اما هرساله کشاورزان رودانی با مشکلاتی ازجمله افت قیمت محصول روبرو هستند.

عدم توجه به الگوی کشت و رعایت نکردن کشت چند محصولی باعث شده که با افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول، بیش از نیاز بازار باشد که این موضوع نیز بر پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی اثر داشته است.

هم‌زمانی برداشت محصول بادمجان در شهرستان رودان با چند استان کشور نیز بر قیمت محصولات تأثیر داشته که در این چند روز شاهد افت قیمت بادمجان هستیم.

سال گذشته نیز به دلیل افت قیمت بسیاری از کشاورزان برای اعتراض به این موضوع محصول خود را جلوی دام‌ها ریختند تا بدین‌وسیله اعتراض خود را نشان دهند اما در همان زمان سرپرست نظام  صنفی کشاورزی رودان  از این فیلم و کلیپ‌ها به‌عنوان شایعه یاد کرد.

بنا بر گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پیش‌بینی  می‌شود امسال  ۶۴۰ هزار تن محصول بادمجان برداشت شود اما واقعیت این است که این محصول در حال حاضر مشتری نداشته و بر روی دست کشاورزان مانده است.

بادمجان کشت‌شده در هرمزگان به استان‌های تهران، فارس، خوزستان و کشورهای عراق، افغانستان و حوزه کشورهای خلیج‌فارس ارسال می‌شود اما امسال هم چون سال‌های گذشته برداشت محصول و نبود مشتری موجب اعتراض بسیاری از کشاورزان شده است.

برداشت مقرون‌به‌صرفه نیست

در همین رابطه عباس دلگانی یکی از کشاورزان منطقه به قدس می‌گوید: در حال حاضر دستمزد کارگر به‌روزی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است اما دلالان بادمجان را کیلویی یک هزار تومان بیشتر نمی‌خرند و حتی قیمت آن به کیلویی 600 تومان رسیده است.

وی اظهار می‌کند: این در حالی است که امسال کود شیمایی از کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته است و همین پلاستیکی که بادمجان‌ها را در آن بسته می‌کنیم سه برابر شده است!

این تولید کننده بابیان اینکه کرایه کامیون و نیسان وانت هم دو برابر شده است بیان می کند: کشاورز نمی‌تواند محصولش را روی دوشش بگذارد و برای فروش به استان‌های دیگر برود و لذا چاره‌ای برای فروش به دلال ندارد.

وی از دولت می‌خواهد تا برای این قشر فکری برداشته و راه صادرات را هموار کند.

دلگانی عنوان می‌کند: وقتی بادمجان صرفه اقتصادی نداشته باشد کشاورز سال دیگر این محصول را نمی‌کارد و لذا در سال زراعی بعدی باز با کمبود همین محصول در بازار روبرو خواهیم شد.

هدر رفت منابع آبی

امید حاجی‌زاده یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی در این رابطه به قدس می‌گوید: بنا بر اظهارات مسئولان در کشور ما ۹ میلیارد مترمکعب آب در حوزه کشاورزی هدر می‌رود.

وی اظهار می‌کند: اگر این فرض مطرح باشد که هر مترمکعب آب، یک کیلوگرم محصول ایجاد می‌کند، می‌توان چنین گفت که با چنین حجمی از ضایعات آب، عملاً امکان تولید بیش از ۹ میلیون تن محصول کشاورزی اعم از باغی و زراعی ازدست‌رفته است .

وی با اشاره به بیانات ‌رهبر معظم انقلاب اظهار می‌کند: ایشان پیش‌ازاین به مناسبت هفته دولت در جمع مسئولان اظهار کردند که «یک مسئله‌ اساسی‌ که عمدتاً مربوط به‌ وزارت کشاورزی است منتها فقط کار وزارت کشاورزی نیست تمرکز بر روستا است.

یعنی واقعاً این را یکی از بخش‌های اساسیِ برنامه‌ریزی دولت باید قرارداد تا بر روی روستاها متمرکز بشویم.»

این کارشناس کشاورزی اذعان می کند: ما متأسفانه در سال‌های مختلف خیلی در این رابطه حرف زده‌ایم اما این کار عملاً اتفاق نیفتاده و همان‌طور که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند ما بایستی صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم.

وی عنوان می‌کند: گرچه  دولت وظیفه دارد که محصولات کشاورزی را برای حمایت از کشاورزان خریداری کند اما با بردن صنایع تبدیلی و حتی در مقیاس کارگاه‌های خانگی دیگر بسیاری کشاورزان منتظر دولت نخواهند نشست و به دایره تولید، بسته‌بندی و صادرات ورود پیدا خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.