رئیس هیأت‌مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: در وضعیت فعلی بهترین بیمارستان در مشهد یک یا یک دهم پرستار را دارا است و این به آن معنی است که ما در حال حاضر با کمتر از نصف نیرو مشغول به فعالیت هستیم.

کمبود پرستار در بیمارستان های مشهد /به ازای هر تخت باید ۲پرستار وجود داشته باشد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: محسن گچ پزان رئیس هیأت‌ مدیره نظام پرستاری مشهد در توضیح وضعیت پرستاران در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: مشکلات حوزه پرستاری را میتوان به چند دسته و گروه تقسیم کرد بخشی از این مشکلات کشوری است و باید در سطح کلان حل شود یکسری مشکلات هم منطقه ای است که مربوط به مشهد است و باید توسط دانشگاه علوم پزشکی حل شود  که همین مشکلات باز به دو بخش تقسیم می شوند یکی مشکلات قبل از کرونا و دیگری مشکلاتی است که بعد از کرونا بوجود آمده است.

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات کلانی که مربوط به قبل از شیوع بیماری کرونا است و مصوباتی هم در این خصوص وجود می توان از آن به بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد که الان حدود ۱۵ سال است که مصوبه مجلس است و تایید شورای نگهبان را دارد ولی هنوز عملیاتی نشده است. بحث دیگری که همیشه وجود داشته قضیه کمبود نیرو است که بعد از کرونا متاسفانه تشدید  شده است.

گچ پزان افزود: نیروی پرستاری در سطح جهان دارای یک شاخص خاصی است این که به ازای هر یک تخت باید حدود ۴ پرستار وجود داشته باشد. اما در ایران به ازای هر تخت باید دو نیم پرستار داشته باشیم یعنی یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی باید حدود ۲۵۰ پرستار داشته باشد در حالیکه در وضعیت فعلی بهترین بیمارستان ما در مشهد یک و یک دهم این نیرو را دارا است و این به آن معنی است که ما در حال حاضر با کمتر از نصف نیرو ی انسانیمان مشغول به فعالیت هستیم. البته ناگفته نماند که در حال حاضر وزارتخانه یکسری مجوز هایی را برای استخدام گرفته است ولی باز هم این استخدامی ها کمبود نیرو را جبران نخواهد کرد چون این قضیه باید استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود همه این مسائل وکمبودهایی که در بخش نیروی انسانی وجود دارد متاسفانه در این مدتی که بیماری کرونا عارض شده است درگیری حدود ۴۰ درصد از همکارانمان به کرونا هم باعث تشدید بیشتر  کمبود نیرو شده است.

وی افزود: البته یک مجوز استخدامی ۳ هزار نفر و یک مجوز ۷ هزار نفر به صورت جداگانه برای استخدام پرستاران در سطح کشور گرفته شده است و به صورت دو فاز انجام خواهد شد که متاسفانه از این ۱۰ هزار نفر کمتر از ۱۰۰۰ نفر سهم بیمارستان های مشهد خواهد بود. با این تعداد احتمالی هم متاسفانه هنوز ۵۰ درصد کمبود نیروخواهیم داشت.

محسن گچ پزان در باره مهمترین چالش این روزهای پرستاران گفت: تا ۶ ماه پیش بیش از ۱۴ ماه از کارانه پرستاران معوق بود که با اختصاص یکسری اعتبارات بخشی از آن پرداخت شده است و در حال حاضر این معوقات کارانه به ۷ ماه رسیده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه پرستاران وجود دارد این است  آنها هنوز نتوانسته اند از مزایای مشاغل سخت و زیان آوراستفاده کنند مثل بازنشستگی زود هنگام و البته خیلی مسائل دیگر که ناگفته نماند دراین مدت بخش عمده ای از این مسائل یا اتفاق افتاده یا در شرف انجام است. از موارد انجام شده می توان به اعمال و اجرای فوق العاده ویژه پرستاران اشاره کرد که با پیگیری های زیاد همکاران نظام پرستاری تهران در حال عملیاتی شدن است.

رئیس هیأت‌مدیره نظام پرستاری مشهد ادامه داد: از دیگر اقداماتی که خوشبختانه انجام و عملیاتی شده است پرداخت  ۵۰ درصد حقوق و مزایای پرستاران است که خوشبختانه در اسفند ماه انجام شد. البته یکسری مشکلات دیگر از قبیل پاداش های کرونا کماکان باقی است ولی امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.

وی گفت: با وجود همه کمبودها و مشکلات کادر پرستاری ما با تمام توان و ظرفیتشان در حال خدمت رسانی به همشهریان مشهدی هستند ولی من برای چندمین بار هم از مردم خواهش می کنم که با رعایت پروتکل های بهداشتی همکاران ما را در این امر خطیر یاری کنند چون همکاران ما دیگر مستهلک شده اند و با این کمبود نیرو فشار زیادی را متحمل می شوند.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.