سرپرست روابط‌ عمومی سازمان انتقال خون ایران در رابطه با تأثیر موج رسانه‌ای ایجاد شده بر مراجعات مردمی جهت اهدای خون، شرایط کنونی بانک خون کشور، وضعیت اهدای پلاسمای کووید ۱۹ و ایجاد پایگاه‌های سیار اهدای خون توضیحاتی ارائه کرد.

میزان اهدای پلاسمای کووید ۱۹ جوابگوی نیاز کنونی نیست/وضعیت ذخایر خون کشور در حد مناسبی است

روزهای پایانی ماه گذشته(آبان) بود که «بشیر حاجی‌بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اعلام این خبر که از ابتدای فروردین ماه تا آخر مهر ماه آمار اهدای خون با کاهش ۱۰ درصدی مواجه بوده است و و چنانچه مردم به مدت دو روز خون اهدا نکنند شبکه خون‌رسانی کشور دچار مشکل می‌شود از مردم خواست برای اهدای خون به مراکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کنند.

بشیر حاجی‌بیگی تأکید دارد هنوز به مرحله بحران نرسیده‌ایم اما نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیاز همیشگی و روزانه است و چنانچه مردم به مدت ۲ روز خون اهدا نکنند شبکه خون‌رسانی کشور دچار مشکل می‌شود.

در این رابطه بخوانید: به تمام گروه‌های خونی نیازمندیم/ تنها ۲ درصد از بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند

در پی این اظهار نظر سخنگوی سازمان انتقال خون ایران و پوشش رسانه‌ای مراجعات مردمی به مراکز انتقال خون افزایش یافت و در شرایط کنونی وضعیت ذخایر خون کشور در حد مناسبی قرار دارد.

«فرزام معماری» سرپرست روابط‌ عمومی سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگویی با قدس آنلاین در رابطه با تأثیر موج رسانه‌ای ایجاد شده بر مراجعات مردمی جهت اهدای خون، شرایط کنونی بانک خون کشور، وضعیت اهدای پلاسمای کووید ۱۹ و ایجاد پایگاه‌های سیار اهدای خون توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید:

قدس آنلاین: با توجه به کمبودی که طی ماه‌های اخیر بانک خون کشور مواجه بوده است و بعد از موج رسانه‌ای که در این رابطه شکل گرفت و از مردم خواسته شد برای اهدای خون و پلاسما به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنن شرایط کنونی بانک خون کشور به چه شکلی است؟

- درپی موج جدید کرونا و آغاز بارش‌های پاییزی و سرد شدن هوا قرنطینه نیز آغاز شد. کمی پیش از آن میزان ذخایر ۵ روز اعلام شد؛ با همکاری گسترده رسانه‌ها و اطلاع رسانی وسیع، از سوی مردم موجی از همدلی به سوی سازمان انتقال خون و بیماران نیازمند به خون سرازیر شد و ذخایر خون افزایش یافت اما آنچه مهتر از ارتفاع این موج است جریان آهسته و پیوسته آن است.

به لطف خدا و همت مردم شریف و همکاری گسترده و قابل تقدیر رسانه ها اکنون در مراکز انتقال خون سراسر کشور وضعیت ذخایر خون در حد مناسبی است و خیلی مهم است که در میان مردم اهدای خون طی فصل سرد و شیوع کرونا به عنوان یک همدلی ویژه و کارضروری تلقی شود تا با کاهش مجدد روبه‌رو نشویم. در واقع اطلاع رسانی با موجی ملایم تر باید تداوم یابد و اهدای خون و پلاکت نیز به همین منوال در جریان باشد تا دوباره با کاهش ذخایر خون مواجه نشویم.

هیچکدام از مراکز سازمان انتقال خون در این دو هفته نه تنها تعطیل نبود بلکه تیم‌های سیاری بیشتری در کلانشهرها با هدف میزبانی بهتر از داوطلبین اهدای خون توسط کارکنان پرتلاش سازمان انتقال خون کشور برپا شد و طی این مدت هرگونه رزرو و یا مصرف خون در اعمال الکتیو (غیراورژانسی) محدود شد.

قدس آنلاین: وضعیت اهدای پلاسمای کووید ۱۹ درچه وضعیتی است؟

- برای درمان بیماران مبتلا به کرونا به خصوص در کلانشهرها درخواست بالایی از سوی بیمارستانها دریافت می‌کنیم که نیازمند پلاسمای بهبود یافتگان کرونا هستند اما میزان اهدا جوابگوی نیاز کنونی نیست؛ به همین دلیل از بهبود یافتگان کووید ۱۹ درخواست می‌کنیم که جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

 میزان مراجعه برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان از بیماری کووید- ۱۹ از ابتدای اردیبهشت تا پایان آبان ماه در کل کشور ۱۴ هزار و ۶۰ نفر بوده است که از این میزان مراجعه تاکنون ۱۱ هزار و ۵۸۱ واحد پلاسما جمع‌آوری شده است.

 بیشترین مراجعه جهت اهدای پلاسمای بهبود یافتگان بیماری کووید -۱۹ در استان‌های تهران با ۱۷۳۸ واحد اهدا، آذربایجان‌غربی۸۹۴ ، یزد ۸۵۹ ، اصفهان ۸۵۴، خوزستان ۷۱۴، خراسان رضوی ۶۳۶ ، سمنان ۶۰۷ و مازندران ۶۰۱ واحد بوده است و در حال حاضر در ۲۵ استان کشور پلاسمای بهبود یافتگان از کووید- ۱۹ جمع‌آوری می‌شود.

 متاسفانه فقط ۲ درصد از بهبود یافتگان از بیماری کرونا جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که آمار بسیار پایینی است. سازمان انتقال خون به اهداکنندگان اطمینان می‌دهد که تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون سراسر کشور رعایت می‌شود و تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در فرآیند اهدای خون و پلاسما استریل و یکبار مصرف هستند.

قدس آنلاین: صحبت هایی پیرامون ایجاد پایگاه‌های سیار اهدای خون شده بود توضیحی در این رابطه بفرمایید.

- درکل در شرایط عادی سیاست سازمان انتقال خون گسترش واحدهای سیار نیست زیرا واحدهای ثابت امکانات و تجهیزات و امکان پذیرایی و بدرقه مناسب تری دارند ضمن اینکه کادر خونگیری واحدهای سیار و ثابت یکی هستند و با حضور کارکنان اهدای خون در واحد سیار بخشی از کارکنان واحد ثابت کاهش می‌یابند اما به دنبال کاهش آمار اهدای خون درپی سردی و آلودگی هوا و نیز شیوع ویروس کرونا، واحدهای سیار انتقال خون فعال‌تر شدند.

اکنون در سراسر کشور ۱۹۰ پایگاه ثابت اقدام به دریافت خون می‌کنند و برای دعوت از هموطنان و داوطلبان اهدای خون، پایگاه های سیار در کشور راه اندازی خواهد شد. که این کار نیازمند آماده‌سازی نیروهای داوطلب تعلیم دیده و تامین و تجهیز واحدهای سیار جدید است.

طی روزهای گذشته پایگاه های سیار موجود در مساجد و فرهنگسراها و اماکنی که امکان حضور مردم برای اهدای خون داشتند مستقر شد و این برنامه ادامه خواهد داشت و به محض آماده شدن نیروهای داوطلب و تجهیز واحدهای سیار جدید، پایگاه‌های سیار افزایش خواهند یافت.

داوطلبان و اهدا کنندگان خون به منظور جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت می‌توانند با مراجعه به سایت انتقال خون به نشانیhttps://www.ibto.ir  نوبت اینترنتی دریافت کنند و در زمان و مکان مورد نظر خود خون اهدا کنند.

مردم عزیز اطمینان داشته باشند که تاکنون هیچ موردی مبنی بر اینکه فردی برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کرده یا به دلیل تزریق خون دچار کرونا شده باشد گزارش نشده زیرا مراکز اهدای خون از بهداشتی‌ترین اماکن هستند و اهدا کنندگان هم از سالم ترین افراد هستند و سلامتی آنها هم در زمان اهدای خون  ارزیابی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.