دو مستند خارجی «ساختمان شیلیایی» و «رویای کنفوسیوس» در چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت به نمایش گذاشته می شوند.

سینما «حقیقت» میزبان دو مستند برگزیده بین المللی

به گزارش قدس آنلاین، مستند بلند «ساختمان شیلیایی» به کارگردانی «ماکارنا آگویلو» که تولید مشترک کشورهای شیلی، کوبا، هلند و فرانسه است، در بخش چشم‌انداز سینمای مستند شیلی چهاردهمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش گذاشته می‌شود.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۹۵ دقیقه‌ای می‌خوانیم: «در اواخر دهه ۷۰ میلادی، نظامیان انقلابی جنبش چپ شیلی (MIR) که به اروپا تبعید شده بودند، تصمیم می‌گیرند به کشور خود بازگشته و علیه دیکتاتوری پینوشه بجنگند. بسیاری از آنها فرزندانی داشتند که نمی‌توانستند با خود به آنجا ببرند. به همین دلیل و برای نگهداری از این کودکان، انجمنی به نام "پروژه خانگی" تشکیل می‌شود و حدود ۶۰ کودک تحت سرپرستی این انجمن قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد یکی از این دختران در مورد این واقعه تحقیق می‌کند و به اطلاعاتی که در یک صندوقچه نگهداری شده دسترسی پیدا می‌کند. هر چند سال که می‌گذرد، گویی او به یک گنجینه‌ی پنهانی دست یافته است...»

همچنین طبق اعلام برگزارکنندگان، در این دوره‌ی جشنواره سینماحقیقت که بخش بین‌الملل آن بصورت غیررقابتی و در قالب نمایش‌های برخط (آنلاین) برگزار می‌شود، منتخبی از بهترین آثار مستندسازان برجسته‌ی شیلیایی به نمایش درمی‌آید.

«ساختمان شیلیایی» در جشنواره‌های بسیاری نظیر ایدفا، لایپزیگ، تسالونیکی به نمایش درآمده و جوایزی چون دیپلم افتخار جشنواره هاوانا، جایزه جوانان جشنواره بارسلون، بهترین مستند جشنواره حقوق بشر، جایزه سالوادور آلنده و... را بدست آورده است. 

مستند بلند «رویای کنفوسیوس» تولید سال ۲۰۱۹ کشور چین به کارگردانی «می جی لی» که برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره معتبر «کارلوویواری» جمهوری چک شده است، در بخش «بهترین‌های جهان مستند» چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش گذاشته می‌شود.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۸۵ دقیقه‌ای می‌خوانیم: «چائو یان مادر و همسری جوان است که شغل ثابتی دارد و در شهری بزرگ در چین زندگی می‌کند. او در زندگی خود احساس خلائی روزافزون می‌کند، بویژه وقتی که به آموزه‌های قدیمی کنفسیوس که بیشتر هم‌نسلانش آن را فراموش کرده‌اند، پی می‌برد. چائو یان پافشاری می‌کند که پسرش نیز در مسیر این شناخت با او همراه شود، اما شوهرش مخالف این کار است. این کنش در پایان به بن‌بست می‌رسد...»

مستند «رویای کنفوسیوس» Confucian Dream در جشنواره‌های هات‌داکس کانادا، مینسک بلاروس، دوبلین ایرلند، حقوق بشر و مستند چین نیز به نمایش درآمده است.

در کارنامه فیلمسازی «می جی لی» بانوی مستندساز چینی، ساخت آثاری چون «رویای پدربزرگ من »(۲۰۱۰)، «مادر شانگهای» (۲۰۱۱)، «سیب‌زمینی کوچک» (۲۰۱۱)، «باب هالیوود» (۲۰۱۳)، «حرکت به سوی سنت» (۲۰۱۷) و «شادی سازماندهی شده» (۲۰۱۸) به چشم می‌خورد.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.