معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مجمع نمایندگان استان موضوع ایجاد مناطق آزاد در سرخس و دوغارون که در کمیسیون اقتصادی مجلس و در حال رفع ایرادات شورای نگهبان است را به طور جدی پیگیری کنند.

راه اندازی  منطقه آزاد سرخس و دوغارون معطل کمیسیون اقتصادی مجلس/نمایندگان خراسان رضوی  موضوع را پیگیری کنند

علی رسولیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: رفع اصلاحات شورای نگهبان درباره ایجاد  مناطق آزاد در سرخس و دوغارون در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معطل مانده است.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مجلس شورای اسلامی تاکنون چند بار از این مناطق بازدید کرده اند و نظر مثبتی در مورد ایجاد منطقه آزاد در این مکان ها دارند، تصریح کرد:  ایجاد منطقه آزاد در سرخس و دوغارون فرصت اقتصادی بزرگی برای کشور و شمال شرق است و از طرفی نگرانی هایی که در باره این دو مرز مبنی بر واردات بی رویه کالا مطرح شده است صحیح نیست .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  ادامه داد: عمده فعالیت هایی که در این دو منطقه انجام خواهد شد  صادرات کالاهایی نظیر فرآورده های نفتی ، مواد غذایی  و ورود موقت کالا از کشورهای همسایه و رونق خدمات حمل و نقلی  است و اگر وارداتی از کشورهای آسیانه میانه در این مناطق مرزی هم صورت بگیرد تنها در حوزه نهاده های دامی است  که به عنوان واردات موثر و عامل تولید شناخته می شوند.

رسولیان با بیان اینکه ما نیز منتظر تایید این موضوع در کمیسیون اقتصادی و اجرای آن هستیم، افزود: ایجاد مناطق آزاد منجر به توسعه سرمایه گذاری و شکوفایی اقتصادی برای کشور می شود از این رو مجلس شورای اسلامی و بویژه مجمع نمایندگان استان باید به این موضوع توجه داشته و موانع مطرح شده برای این موضوع را برطرف کنند تا هرچه زودتر این موضوع اجرایی شود از طرفی مناطق آزاد نقش قابل تاملی در رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

وی همچنین درباره راه اندازی  راه آهن خواف-هرات نیز تصریح کرد: راه اندازی راه آهن خواف هرات که مرحله آزمایشی آن انجام شد به زودی انجام خواهد شد که  نقش تاثیر گذاری در جابه جایی بار بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد داشت زیرا حمل و نقل کالاهایی نظیر مصالح ساختمانی و فراورده های نفتی  در حجم بالا هزینه های سنگینی دارد که این خط ریلی این هزینه ها رابه شدت کاهش خواهد داد؛ البته از این خط راه آهن برای حمل و نقل سایر محصولات و کالاها نیز استفاده خواهد شد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. همچنین این خط ریلی ، امکان حمل و نقل کالا را برای افغانستان به اروپا از مسیر آستارا فراهم می کند.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.