مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این اداره کل و شهرداری تربت ‌حیدریه برای احیای بافت تاریخی هویتی و توسعه گردشگری تربت ‌حیدریه خبر داد.

تفاهم‌نامه احیای بافت تاریخی و توسعه گردشگری تربت‌ حیدریه امضا شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: مدیریت واحد و هماهنگ هسته فرهنگی و باارزش شهری، احیا و بهره‌برداری بناهای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی، تحقق حمل‌ونقل انسان‌محور در معابر هسته مرکزی، جلب مشارکت دولتی، خصوصی و مردمی در احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تاسیسات گردشگری، ساماندهی و تغییر کاربری خانه‌های تاریخی واجد ارزش، انجام فعالیت‌های پژوهشی و ترویجی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از اهداف این تفاهم‌نامه است.

او با بیان این‌که تعداد پروژه نیز در این تفاهم‌نامه با عنوان پیشگام تعریف ‌شده، اظهار کرد: احیای بازارهای قدیمی گمرک شامل کف‌سازی، جداره‌سازی و احیای عملکردی و کالبدی بناها و با مشارکت مردم، مرمت و احیا و تقویت نقش فرهنگی و اقتصادی سرای امین‌التجار و سرای قیصریه و تیمچه رئیس‌التجار و محوطه‌سازی مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر و اتصال به فضای اجتماعی باغ ملی و ایجاد شبکه پیاده‌مدار هسته مرکزی با تاکید بر میدان مرکزی تا باغ ملی جزو پروژه‌های پیشگام بر اساس این تفاهم‌نامه است.

مکرمی‌فر ادامه داد: مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در اختیار میراث فرهنگی به‌ویژه حمام حاجی رئیس، مرمت و احیای رباط‌های تاریخی و ایجاد هتل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بازارچه‌های سنتی، حمایت مالی و معنوی از توسعه گردشگری با تاکید بر ایجاد منطقه نمونه گردشگری پیشکوه و ایجاد دسترسی جاده مشهد گناباد از مسیر پیشکوه و بزرگراه امام رضا(ع) از دیگر پروژه‌های پیشگام در این تفاهم‌نامه است.

او یادآور شد: افزایش یا کاهش و تعیین حدود پروژه‌های پیشگام بنا به تشخیص کمیته راهبردی تعیین‌شده در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تهیه طرح‌های اجرایی و فنی موردنیاز و ارائه به شورای فنی اداره کل، جلب مشارکت ساکنان و مالکان در اجرای طرح‌های موضوع تفاهم‌نامه، تسهیل در صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های پیشگام، مشارکت در بهره‌برداری بناها و محوطه‌های تاریخی، حمایت فنی و اجرایی در راستای رفع موانع و آسیب‌های محیطی پیرامون بناهای تاریخی، احداث تاسیسات گردشگری در حاشیه محورهای مواصلاتی با تاکید بر گردشگری زنجیره زعفران ازجمله تعهدات شهرداری تربت‌حیدریه در این تفاهم‌نامه است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: بررسی و تصویب طرح‌های اجرایی دارای مضامین میراث فرهنگی و تاریخی، واگذاری بناهای تاریخی در مالکیت میراث فرهنگی به‌صورت بهره‌برداری طولانی‌مدت به شهرداری از طریق اعمال ماده ۲۷ قانون تنظیم مقررات مالی دولت یا صندوق احیای آثار تاریخی و تسهیل و تسریع در صدور مجوز بهره‌برداری بناهای تاریخی ازجمله تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم‌نامه است.

او ادامه داد: هماهنگی و اخذ حمایت‌های قانونی و قضایی برای رفع معارض و موانع مالکیتی، ثبتی و فنی، مساعدت در تامین مصالح مخصوص مرمت بناها و گذرهای تاریخی، جذب و تخصیص تسهیلات ملی، استانی و شهری برای توسعه پیشکوه و بافت تاریخی، تسهیل و تسریع در صدور مجوز تاسیسات گردشگری و بوم‌گردی و تسهیلات بانکی مورد نیاز، ساماندهی، مرمت و هماهنگی برای برداشتن دیوار و نرده‌های مجموعه فرهنگی تاریخی قطب‌الدین حیدر از دیگر تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم‌نامه است.

مکرمی‌فر بابیان این‌که مدت اعتبار این تفاهم‌نامه ۱۰ سال است، گفت: برای نظارت و اجرای این تفاهم‌نامه کمیته‌ای راهبردی نیز پیش‌بینی و توافق شده است که با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان و شهردار تربت‌حیدریه تشکیل خواهد شد.

همچنین سعید اکبریان شهردار تربت‌حیدریه نیز درباره این تفاهم‌نامه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با احیای بافت تاریخی هویتی و فرهنگی این شهر ۱۰۰۰ ساله زمینه توسعه گردشگری در این شهرستان را فراهم می‌کند.

او با بیان این‌که برای اجرای این تفاهم‌نامه وفاق کامل وجود دارد، تصریح کرد: تفاهم‌نامه به ‌صورت کتبی به شورای اسلامی شهر ارسال و به تائید شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی این تفاهم‌نامه را علاوه بر ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سعید اکبریان، شهردار تربت‌حیدریه، احمد وطن‌دوست، رئیس شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه، علی رستمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه، حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی، امام‌ جمعه و محسن زنگنه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نیز امضا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.