افزایش بودجه دفاعی نه تنها موجب تقویت جایگاه و عملکرد بخش دفاعی و امنیتی برای جلوگیری از بروز مسائل در کشور می‌شود، بلکه از سوی دیگر، این پیام را به بیرون از مرزها مخابره می‌کند که حاکمیت ایران پشتیبان بخش دفاعی و امنیتی کشور است و هیچ‌گاه از مواضع خود در قبال توان دفاعی، برنامه موشکی و امنیت مرزهای خود کوتاه نخواهد آمد.

بازدارندگی دفاعی با کاهش بودجه تحقیقاتی نمی‌خواند!

در حالی که چند روز پیش ارائه لایحه بودجه به مجلس از سوی دولت با برخی حواشی همراه بود و بررسی آن در مجلس از هفته آینده آغاز می‌شود، وقوع اقدام تروریستی اخیر علیه پدر هسته‌ای ایران شهید دکتر فخری‌زاده و برخی تهدیدهای خارجی و منطقه‌ای در نزدیک مرزهای کشورمان، اهمیت بودجه دفاعی و درنظر گرفتن رقم مناسب و کارشناسی‌شده برای آن در شرایط کنونی ضروری به نظر می‌رسد.

نگاهی به متن منتشره بودجه ۱۴۰۰ حاکی از این است که گرچه در سال‌های اخیر بودجه دفاعی و امنیتی با کاهش کلی مواجه بوده و همین موضوع نیز انتقادهای مجلس دهم را نسبت به بودجه‌بندی دولت در پی داشت، اما بودجه دفاعی سال آینده با رشد مواجه خواهد شد. براساس متن لایحه بودجه، اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل دفاع، حفظ نظم و امنیت عمومی و تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی از ۱۰۹ هزار میلیارد تومان مصوب در سال ۹۹،‌ به ۱۲۰هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان و در مجموع حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سال بعد افزایش یافته است.

کاهش در تحقیق و توسعه، افزایش در دفاع و امنیت

بر اساس خبری که تسنیم منتشر کرده، فصل دفاع از ۷۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان مصوب سال ۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۸۳هزار و ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۶ هزار میلیارد تومانی در اعتبارات این فصل است. فصل حفظ نظم و امنیت عمومی هم از ۳۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۹ برای سال ۱۴۰۰ به ۳۴ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان افزایش یافته است. گرچه این فصل‌ها با افزایش روبه‌رو بوده، اما نگاهی به میزان رقم تعیین‌شده برای بودجه فصل تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی، نشان می دهد از ۶ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان مصوب سال ۹۹ به ۳ هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

اقدام دولت در افزایش بودجه بخش‌های مختلف کشور آن‌هم در هنگامه اوج‌گیری تنش‌های منطقه‌ای و وقوع اقدام تروریستی در روزهای اخیر، نشان داد دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای ضربه زدن به کشور تا چه میزان اقدام‌های برنامه‌ریزی‌شده و گام به گامی دارند. گرچه افزایش دو فصل دفاعی اقدامی سازنده است، اما کاهش بودجه فصل تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی می‌تواند مسیر خودکفایی دفاعی و اتکای به امکانات و توان بازدارندگی بومی را تحت‌تأثیر قرار دهد. ازسوی  دیگر باید توجه داشت بخش تحقیق و توسعه دفاعی به نوعی آغاز راه و موتور محرکه دیگر بخش‌های دفاعی و امنیتی و اثرگذار بر آن است؛ زیرا تا زمانی که تحقیق و توسعه‌ای در بخش دفاعی صورت نگیرد و کشور به فناوری‌های پیشرفته در این بخش مجهز نشود، نمی‌توان به بازدارندگی همه‌جانبه و نقطه مطلوب دفاعی دست یافت یا اقدام‌های پیچیده تهاجمی و خرابکارانه دشمن را پاسخ داد.

تقویت دکترین بازدارندگی با توسعه و خودکفایی دفاعی

با تمام این تفاسیر، دکترین بازدارندگی ایران که در سایه اقدام‌ها و دستاوردهای دفاعی و تلاش آن در راستای توسعه و خودکفایی توان کشور در این زمینه محقق شده، هم اکنون به عنوان یکی از دکترین‌های مطرح در سطح بین‌المللی و عرصه جهانی و با نام ایران شناخته می‌شود و حتی دولت‌های منطقه ای نیز در حال حرکت به این سمت هستند. در چنین شرایطی در حالی که کشورهای منطقه هر کدام درگیر مسائلی همچون جنگ، ناامنی مرزی، تنش‌‎های داخلی و خارجی، افراطی‌گری جریان‌های تندرو، تروریسم، تجزیه‌طلبی و دیگر تهدیدهای سخت هستند، افزایش بودجه دفاعی نه تنها موجب تقویت جایگاه و عملکرد بخش دفاعی و امنیتی برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی در کشور می‌شود، بلکه از سوی دیگر، این پیام را به بیرون از مرزها مخابره می‌کند که حاکمیت ایران پشتیبان بخش دفاعی و امنیتی کشور است و هیچ‌گاه از مواضع خود در قبال توان دفاعی، برنامه موشکی و امنیت مرزهای خود کوتاه نخواهد آمد.

ضرورت تکمیل کار نیمه‌تمام شهید فخری‌زاده

نماینده مردم گرمی در مجلس بر این باور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایطی برای قدرت‌های بزرگ پیش آمد که زیاده‌خواهی‌های آنان در منطقه با محدودیت‌هایی از نظر مادی یا قدرت نرم مواجه شد. بنابراین این‌ها نسبت به انقلاب اسلامی نگرانی‌هایی داشتند و از همان‌زمان نسبت به ایران بنای ستیزه‌جویی را در دستور کار گذاشتند. این دشمنی گرچه در دوره‌های مختلف دچار فراز و نشیب‌هایی شده، اما هیچ‌گاه متوقف نشده است؛ گاهی از قدرت نرم و گاهی هم از ابزار سخت استفاده کرده‌اند. دشمنان کشور با اینکه چند هزار کیلومتر از خاورمیانه دور هستند، اما تمامی امکانات و ابزارهای جنگی آن‌ها در منطقه و در نزدیکی مرزهای ما قرار دارد و به دنبال ایجاد آشوب در داخل کشورند. در چنین وضعیتی که به هیچ‌یک از این‌ها اطمینانی نیست، باید برای دفاع از کشور و تمامیت ارضی آن، قدرت بازدارندگی داشته باشیم.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: قدرت بازدارندگی نه تنها در حوزه امکانات و ابزارهای جنگی است، بلکه نیروهای جوان و انقلابی در بخش دفاعی و رویشی که در حوزه تربیت متخصصان موشکی است، در زمره قدرت کشور محسوب می‌شوند. ما باید نه تنها در بحث تجهیزات نظامی به روز و توانمند باشیم، بلکه باید در تربیت نیروی متخصص تلاش کنیم. در تجهیزات نظامی باید خودکفا باشیم و بتوانیم تمام صفر تا صد ملزومات دفاعی را در داخل تولید کنیم. باید به سمت یادگیری، حفظ و گسترش علم مدرن دفاعی پیش برویم. باید راه رشد علمی در زمینه موشکی و هسته‌ای به عنوان قدرت دفاعی کشور پیگیری شود.

وی همچنین افزود: همه این‌ها می‌طلبد که مجلس و دولت در وضعیت فعلی نگاه ویژه‌ای به بخش تحقیقی بودجه دفاعی داشته باشند. مجلس این تصمیم را درنظر دارد که حتی بودجه پیشنهادی فعلی در لایحه افزایش دوباره‌ای داشته باشد، همچنین ما در کمیسیون تلفیق و بودجه هم آن‌را به‌طور ویژه بررسی خواهیم کرد. البته باید بگوییم ما هیچ‌گاه در طول تاریخ آغازگر حمله نبودیم و همواره توانمان برای دفاع و بازدارندگی بیگانگان از تهاجمات و زیاده‌خواهی به کار گرفته شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.