سعید خطیب زاده در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان در مورد لزوم افزودن برنامه موشکی ایران به برجام و محدود کردن این برنامه با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید جایگاه و ظرفیت خودشان را بشناسد و سقف و کف روابط را درنظر بگیرند، گفت: ایران در مورد امنیت خودش نه مذاکره می کند و نه مصالحه.

جایگاه و ظرفیت‌تان را بشناسید/ ایران در مورد امنیت ملی‌اش نه مذاکره می‌کند نه مصالحه

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود با اشاره به خضور فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در تهران و برنامه دیدرهای او با رئیس جمهورف همتای ایرانی خود و دیگر مقامات کشوری، گفت: برنامه ریزی اولین سفر خارجی آقای مقداد به ایران بیانگر نزدیکی روابط و اهمیت ان برای دو کشور  و نقش ان در آرامش و ثبات منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سوریه از مسیر دردناکی عبور کرده، مسیری که برخی کشورها با توهم اینکه بتوانند قدرت را با روش خودشان تغییر دهند روزهای دردناکی را برای مردم سوریه رقم زدند، تکفیری ها را به سوریه فرستادند و همین امروز هم  آمریکایی‌ها با وقاحت تمام در حال غارت منابع نفت این کشور هستند.  اما ایران در کنارمردم سوریه هست تا روزهای بهتری برای مردم سوریه رقم بخورد.

وی همچنین از سفر وزیر خارجه جمهوری اذربایجان در روز چهارشنبه به تهران خبر داد و گفت: ایشان در این سفر با دکتر ظریف و دیگر مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه ما از حل و فصل بحران قره باغ از مسیر دیپلماسی استقبال می کنیم در خصوص طرح برخی نگرانی هاپیرامون ظهور و تقویت برخی جریانهای رادیکال در این منطقه، گفت: نگرانی ما در خصوص حضور نیروهای تکفیری بود. روابط ما با هر دو کشور بسیار خوب است. فکر می کنیم سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران همکاری ها را در آینده نزدیک تسریع می کند و با تعیین وزیر خارجه جدید بین تهران و ایروان ارمنستان هم رفت و آمد هایی خواهد بود.

خطیب زاده تصریح کرد: برخی جریانهای بدخواهانه در منطقه و بیرون هم وجود دارند که همکاری های ما ضامن عدم موفقیت آنها خواهد بود.

جایگاه و ظرفیت خودتان را بشناسید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر هایکو ماس وزیر خارجه آۀمان در خصوص لزوم افزودن موضوع برنامه موشکی ایران به برجام و محدود کردن این برنامه نیز با یادآوری اینکه در خصوص برجام موضع ایران یک موضع تداوم دار و بدون تغییر بوده، اظهار داشت: ما برای برجام مذاکره کردیم و سالهای سختی هم مذاکره شده و این توافق به امضا رسید و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده، لذا همه آنها که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند می‌دانند نه ایران چیزی را که مذاکره کرده دوباره مذاکره می‌کند و نه قطعنامه ۲۲۳۱ با این حرف‌ها تغییری می‌کند.  

خطیب زاده تصریح کرد: امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت خودش را بشناسد و سقف و کف روابط را درنظر بگیرد. یکی از طرفهایی که نتوانسته به تعهدات خودش پایبند باشد اروپایی‌ها بودند. آنها حتی در سالهایی که آمریکا از برجا خارج نشده بود هم به تعهداتشان نتوانستند عمل کنند.

آنچه با فشار حداکثری بدست نیامد از هیچ طریق دیگری بدست نمی‌آید

وی افزود: آنها باید بدانند ایران در مورد امنیت خودش نه مذاکره می‌کند و نه مصالحه. دوم ایران به حقوق خودش آشنا است. آنچه با با فشار حداکثری آمریکا به دست نیامد آلمان و دیگران بدانند از هیچ طریق دیگری بدست نمی‌آید.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: کسی در تهران خریدار حرف‌های آنها نیست اول باید برادری خودشان را ثابت کنند لیست بلند و بالایی از تعهدات اجرا نشده اآها وجود دارد. آنها به تعهداتشان برگردند ایران هم گفته در چارچوب برجام گام های برداشته شده قابل برگشت است.

عربستان و بحرین به اندازه جایگاهشان حرف بزنند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست‌های مکرر عربستان و بحرین برای حضور در مذاکرات هسته‌ای با ایران و لزوم توجه به خواسته‌های آنها در مورد محدود کردن برنامه هسته‌ای و موشکی ایران هم با بیان اینکه برخی کشورها تمامی حیثیت خودشان را گذاشتند برای اینکه در دوران ترامپ به اهداف خودشان برسند. ، گفت: آنها پول مردم خودشان را خرج شرکتهای آمریکایی کردند که چند روزی امنیت بخرند. اما کسانی که امنیت خودشان را بر پایه های سست خارجی بنا نهادند امروز نگران هستند.

وی افزود: ایران لنگر گاه ثبات در منطقه است و مثل یک برادر بزرگتر سعی کرده خطاهای برخی کشورها را نادیده بگیرند. امروز هم به این کشورها را توجه می‌دهیم که بدانند جایگاهشان چیست و ظرفیتشان چقدر است و به همان اندازه سخن بگویند.

خطیب زاده در واکنش به اظهارات وزیر خارجه رژیم سعودی که خواستار اعمال محدودیت دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران شده بود، تصریح کرد: اینکه بیش از حد به جایگاه یک کشور متوسط در منطقه بپردازیم کمکی نمی کند. جایگاه کشورها در نظام بین الملل مشخص است. عربستان رفتار نادرستی را نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه نشان داده. باید مسیر خودش را اصلاح کند.

وی اظهار داشت: برخی دستپاچگی‌ها در برخی کشورهایی که در این منطقه تمام آبرو  و حیثیت خود را گذاشتند که بر ضد منافع کشور و به نفع دو کنشگر خارج منطقه کار کنند دیده می‌شود. وقتی سیاست خارجی یک کشور در چارچوب اصولی تعریف نشود هر روز یک پیام بیرون می‌آید. توصیه ما این است عربستان سعودی و حکام آن توجه کنند مشکلاتی که برای جهان عرب و اسلام درست کردند تنها با اصلاح مسیر آنها قابل حل است و با این فرافکنی‌ها راه به جایی نخواهند برد.

وی تصریح کرد: ریاض مسئول بسیاری از گرفتاری‌ها و مسئول جنگ و قحطی و خونریزی در یمن است. مسئول برخی اقدامات از شاخ آفریقا تا جنوب شرق آسیاست. بسیاری از مدرسه های تکفیری توسط ریاض در حال فعالیت است. مردم عربستان سعودی استحقاق سیاست‌های بهتری دارند به جای اینکه تمامی نگاه حکام عربستان به دست برخی کنشگران خارج از منطقه به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

مصوبه مجلس نهایی شود آنرا اجرا می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که مصوبه مجلس در باره اقدام رهابردی برای لغو تحریم ها که وزیر امور خارجه گفته اگر اروپاییها و آمریکا به تعهداتشان برگردند اجرا نمی‌شود یک ابزار چانه زنی است؟ گفت: نظر رئیس جمهور که رئیس شوریعالی امنیت ملی هستند از روز اول در مورد مصوبه مجلس روشن بوده و وزارت خارجه هم نظرات خودش را گفته که موافق نبودیم اما این نظرات اعمال نشد. مجلس مستقیما مسیری را رفته و بر اساس برداشت خودشان مصوبه داشتند.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: اگر مصوبه مجلس مراحلش نهایی شود وزارت خارجه آنرا اجرا می کند. البته بیشتر بندهای آن مربوط به سازمان انرژی اتمی است.

دو مصوبه هسته‌ای مجلس مشروط هستند

وی با اشاره به اینکه دکتر ظریف در اجلاس گفتگوهای مدیترانه تاکید کردند هممصوبه اخیر و هم مصوبه اقدام متقابل مشروط هستند و کاهش تعهدات ما تا روزی است که آنها به تعهداتشان برگردند، گفت: گفته هایی از دولت جدید آمریکا شنیده می‌شود مبنی بر اینکه می‌خواهند به تعهداتشان برگردند و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را پایان دهند اگر اینگونه باشد در مسیر درستی گام بر میدارند و ایران کشور مسئولی است. ما احتیاجی به چانه زنی جدیدی نمی‌بینیم.

تا وقتی اشتباهی راهبردی نبینیم به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره برخی اظهار نظرها در مورد لزوم خروج ایران از ان‌پی‌تی هم با تاکید بر اینکه جامعه ایران کاملا چند صدایی هست و بسیاری حرف‌ها در رسانه‌ها و اندیشکده‌ها گفته می‌شود، اظهار داشت:  ولی سیاست نظام را نهادهای رسمی اعلام می کنند. ما عضو ان پی تی هستیم و تا اتفاق بزرگی نیفتد یا اشتباه راهبردی(از طرف های مقابل) نبینیم همچنان به هممکاری خودمان با آژانس ادامه می‌دهیم.

بایدن کار عاقلانه را انجام دهد

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اظهارات اخیر جو بایدن در مورد بازگشت به برجام، در عین حال تاکید بر اینکه تحریم های آمریکا همواره قابل بازگشت هستند، با بیان اینکه آقای بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا علاوه بر این موضوع حرف های دیگری هم گفته که قابل قبول نیست، اظهار داشت: اینکه آمریکا می‌خواهد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و مسیر غلط ترامپ را اصلاح کند کار درستی ایست و ما هم به صراحت گفتیم اگر آمریکا و دیگران تعهدات خودشان را انجام دهند ما هم مسیر کاهش تعهدات را به عقب بر می‌گردیم و به نظر ما این کار عاقلانه است که هر دولتی در آمریکا باشد باید انجام دهد و چون مسیر قبلی جز ضرر به خودشان و لطمه به ملت ایران چیزی نداشته است.

وی افزود: برخی ضمائم از قول ایشان در مصاحبه گفته شده و آن ضمائم برای ما ارزش خاصی ندارد مهم این است که آمریکا تعهد و مسئولیت قطعی دارد که آن مسیر غلط را اصلاح کند. این حرف‌ها در حد حرف است و اقدامات برای ما مهم است.

گروسی در مورد درز اطلاعات از آژانس مسئول است

وی در مورد انتقاد نماینده ایران از درز اطلاعات محرمانه کشور در آژانس و اقدامات انجام شده برای پیگیری این موضوع نیز با یادآوری اینکه اولین بار نیست که اسناد و اطلاعات محرمانه کشورها در آژانس به به رسانه‌ها درز می‌کند. ما هر بار به طور قطعی مسئولیت آژانس را متذکر شدیم و دوباره هم رسما گفتیم و هم در ملاقات‌ها گفته شده و متاسفیم برخی جریان‌های درون آژانس به دنبال بر هم زدن مسیر فنی آژانس هستند. گروسی و آژانس در این خصوص مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.

تکرار سیاست فشار به اسم گفتگو در تهران خریداری ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: موارد عدم پایبندی اروپا روشن است و به اروپا گفته شده و اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبعوانه فشار حداکثری به دست بیاورند از طریق دیگر اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند و به آن برسند کسی در تهران خریدار این نکات نیست. دوستان ما در اروپا اول برادری را ثابت کنند.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: الان فرصتی ایجاد شده که یک بار مسیر درست را ادامه و به تعهداتشان برگردند و ایران هم گفته در چارچوب تصمیمات اعلامی قبلی اقدامات کاهشی انجام شده که آن هم در چارچوب برجام انجام شده آن گام‌ها برگشت پذیر هستند.

مصوبه مجلس امضای رئیس جمهور را کم دارد

وی در پاسخ به این سوال که در مصوبه مجلس دولت موظف به آغاز غنی سازی ۲۰ درصد شده و زمانبندی توقف اجرای پروتکل الحاقی مصادف با اغاز دولت بایدن خواهد بود؟ گفت: مسیر قانونی روشن است. اگر این مصوبه قانونی شود لازم الاجرا است و اجرای آن با سازمان انژی اتمیو  است برخی مسائل سیاسی دارد که ما باید دنبال کنیم. ما فکر می‌کنیم باید ملاحظات وزارت خارجه و دولت  رعایت می شد. ما بسیاری از مصوبات را که با نا مخالف بودیم انجام دادیم. منتظر می مانیم تا نتیجه مسیر قانونی این مصوبه را ببینیم.

خطیب زاده در مورد اینکه مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان رسیده و رئیس مجلس انرا به دولت ابااغ کرده، چرا می‌گوید هنوز نهایی نشده تصریح کرد: این مصوبه یک مرحله را کم دارد و ان امضا و ابلاغ رئیس جمهوری برای اجرا است.

وی درباره ابراز تمایل ژاپن به عنوان یک کشور دوست با ایران برای حضور در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت:  ما که دوست در دنیا زیاد داریم و می‌توانیم یک کلوب دوستان درست کنیم. برجام یک چیزی مربوط به گذشته است و مذاکره شده است و موافقات و مخالفان خود را داشته و با دقت نکات لحاظ شده و مهر و موم شده و هر دست زدن به آن چه شکلی و چه محتوایی به معنای پایان برجام است.  

وی در پاسخ به این سوال که الزام دولت غنی سازی ۲۰ درصد در مصوبه مجلس چگونه قابل بازگشت است، با بیان اینکه مصوبه مجلس کاملا روشن است و تفسیربردار نیست، اظهار داشت:  مصوبه در چارچوب مصوبات قبلی شورای می‌توانست در چارچوب بهتری با ملاحظه نکات فنی نوشته شود. مجلس مستقل است و براساس نظر خود عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به شایعات در مورد انتصاب عباش عراقچی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل بجای مجید تخت روانچی با رد این اخبار گفت، هر دو این افراد در پست فعلی خود به کار ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات فرمانده ناوگان پنجم دریایی امریکا مبنی بر اینکه آنها به مهار نسبی توان دریایی ایران رسیده‌اند و اکنون نوعی تعامل همراه با احترام با هم دارند؟ گفت:  ایران همواره در آبهای سرزمین خودش و آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس رفتار حرفه‌ای داشته اما متاسفانه نیروهای آمریکایی درموارد زیادی تقریب‌های غیر حرفه‌ای به نیروهای ما داشته که به انهاتذکر داده شده.

وی افزود: آمریکا اساسا چندین هزار مایل دورتر از ابهای خودش کاری در خلیج فارس ندارد و منبع ناامنی در منطقه ما حضور غیر قانونی ایالات متحده است.

همکاری بخش خصوصی در پیش پرداخت ایران به کواکس

خطیب زاده در مورد تامین واکسن کرونا نیز با اشاره به عضویت ایران در کواکس و پیش‌خرید واکسن کرونا، گفت: این یک موضوع با اولویت بالا برای ما است و منتظر اعلام سازمان بهداشت جهانی در مورد ساخت واکسن هستیم.

وی افزود: البته رژیم ترامپ از همه ابزارهای خودش استفاده می کند که درد را به ملت ایران وارد کنند اما این سیاست شکست خورده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درپاسخ به سولالل خبرنگار قدس آنلاین درباره محل تامین اعتبار پیش پرداخت به سازمان بهداشت جهانی برای واکسن کرونا در حالی که کره جنوبی به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده است، گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده مسیر پرداخت انجام شده در مورد نقل و انتقال پول هم پیشرفت هایی داشته‌ایم که بانک مرکزی و وزارت   بهداشت باید اعلام کنند.

وی افزود: ما مسیر های دیگری را هم برای تامین این پیش‌سرداختطی کرده‌ایم از جمله اینکه برخی پرداخت ها توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی گفت: وزارت بهداشت هر زمان آماده اعزام هیئت برای ارزیابی واکسن باشد آمده‌ایم همکاری و اعزام آنها را تسهیل کنیم.

روابط ایران و قطر متاثر از کشور ثالث نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره توافق عربستان و قطر برای حل اختلاف و تاثیر ان بر روابط تهران و دوحه و توافقات تجاری دو کشور نیز با اشاره به اینکه  ما بسیار صریح از هرگونه حل و فصل تنش ها در خلیج فارس استقبال می‌کنیم  و اقای ظریف  هم گفت ما از هر سطحی از حل و فصل تنش در خلیج فارس استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: . ما فکر می‌کنیم مسیر امارات و عربستان برای محاصره قطر قلدری بوده و شرایط منطقه باید عادی شود.

وی تاکید کرد: روابط ایران و قطر متاثر از عامل سوم نیست  و ایران در زمان سختی و گشایش همراه همه کشورهای منطقه بوده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت مور خارجه درباره برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۴ بیان کرد: درباره کمیسیون مشترک برجام در حوزه مسائل فنی تنظیم شده و انجام خواهد شد و کمیسیون روتینی است و در صورت لازم در سطح وزرا می‌تواند برگزار شود صحبت‌هایی بوده و اگر دستورکار روشن شود این نشست در سطح وزرا هم می‌تواند برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.