معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به اخبار خوشی که در خصوص تهیه و تولید واکسن ویروس کرونا دیده و شنیده می شود واحدهای گردشگری بعد از این زمان به زودی می توانند به چرخه خدمت برگشته و به درآمد برسند.

واحدهای گردشگری خراسان رضوی بزودی به چرخه خدمت باز می‌گردند

 استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا، پیشنهادی بود که نخستین‌بار سعید نمکی، وزیر بهداشت، اسفندماه سال ۹۸ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، مطرح کرد. این ایده با هدف کمک به فعالان گردشگری مطرح شده بود. اما با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع ویروس در ایران و تبدیل وضعیت قرمز به سیاه و افزایش قربانیان ویروس، دوباره اواخر آبان ۹۹‌وزیر بهداشت همان طرح قبلی را پیش کشیده و به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد داده است که این بار با اولویت هتل‌های دولتی، اقامتگاه‌هایی را در هر استان برای گذراندن دوره نقاهت بیماران آماده کند.

طبق مصوبه جدید و مشترک وزارت بهداشت و گردشگری، عقد قرارداد با هتل‌ها در هر استان به تشخیص مسئولان علوم پزشکی همان استان سپرده شده است. درتوضیح این طرح "یوسف بیدخوری" معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه در این مدت چند ماهه که از شیوع ویروس کرونا می گذرد برخی استان ها و شهرستان ها از جمله خراسان رضوی و مشهد به لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط بحرانی قرارگرفته بوده اند و از آن جایی که ممکن است افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند بعد از بهبود یافتن هنوز هم ناقل باشند پیرو نامه ای از سوی وزارتخانه و دستور وزیر بهداشت به استان ها قرار بر این شد که درصورت نیاز در گام اول از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های بخش دولتی و در گام بعدی از ظرفیت بخش خصوصی جهت امر و نگهداری و پذیرایی از بهبود یافتگان بیماری کرونا استفاده شود.

وی ادامه داد: در همین راستا ۳۱‌هتل و هتل آپارتمان در استان خراسان جهت پذیرش بیماران کرونایی و فراهم آوردن فضایی برای گذراندن دوره نقاهت اعلام آمادگی کردند. با این همه اما در حال حاضر هیچ قراردادی با هیچ یک از هتل هایی که اسامیشان به وزارتخانه اعلام شده است دراین خصوص منعقد نشده است.

بیدخوری درپاسخ به این سئوال که در صورتی که این هتل ها در دوران نقاهت میزبان بیمارن باشند پرداخت هزینه ها بر عهده چه کسی و یا چه سازمان و وزارتخانه ای است گفت: هنوز از جزئیات اجرایی شدن این طرح دستوری به ما ابلاغ نشده است ولی طبیعتا از آن جایی که هتل های نام برده شده اکثرا مربوط به بخش خصوصی هستند، باید وضعیت پرداخت ها مشخص شود. ما همچنان منتظریم که جزئیات پرداخت به ما ابلاغ شود. این اعلام آمادگی صرفا بنا بر درخواست وزارت بهداشت و مذاکره ای که با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده انجام شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که این طرح اجرایی شود و از آن جایی که اکثر افرادی که در هتل ها مشغول به کار هستند با توجه به حساس بودن موضوع و ناقل بودن بیماران نیاز دارند که تحت آموزش های ویژه ای قرار بگیرند که همه اینها در صورتی است که وزرات بهداشت برنامه هایش را در این خصوص اعلام کند تا ما بتوانیم وارد فاز بعدی این طرح شویم.

وی در توضیح چگونگی حمایت از هتلدارانی که دراین چند ماه متضرر شده اند  بیان کرد: تا زمانی که وضعیت قرمز است و منع رفت وآمد وجود دارد توقعی نداریم که واحدهای گردشگری هم به مانند دیگر صنوف به چرخه قبلی برگردند هر چند هتل ها به صورت محدود همچنان میزبان مسافرانی که جهت انجام امور کاری واداری به مشهد مسافرت می کنند هستند.

بیدخوری ادامه داد: از بعد از ماه مبارک رمضان که اجازه بازگشایی هتل داده شد هتل ها میزبان تعداد اندکی از مسافران هستند  با این حال اما درصد و عددی که هتل ها اشغال کرده اند هنوز به آن میزانی نرسیده که بخواهد توجیح اقتصادی داشته باشد و کماکان حدود سه چهارم واحدهای گردشگری تعطیل هستند و به همین دلیل ازابتدای سال تا اواخر آبان ماه خسارات وارد شده به این واحدها مبلغ ۳ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان براورد شده است.

وی اضافه کرد: باتوجه به محدودیت های مالی که دولت داشته است و پیگیری های متعددی که از سوی ادارات کل استانی و وزارتخانه انجام شده، کاری که در این زمینه از سوی دولت صورت گرفته بیشتر در قالب تسهیلات بوده است که در ابتدا به ازای هر کارمند بیمه شده ۱۶ میلیون تومان پرداخت می شد ولی الان بر اساس هر کدام از واحدهای گردشگری مجددا تعریف جدیدی ارائه شده است که به هر یک از بنگاه های گردشگری که از اداره کل استانی پروانه بهره بردای دارند هر کدام بعد از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام که تا پایان آذر ماه فرصت دارند می توانند مبالغ تعیین شده ای را که بر اساس تعداد اتاق ها، مساحت واحد گردشگری، تعداد کارمندان و...دریافت بکنند تا روزگار بگذرانند چون به نظرم با توجه به اخبار خوشی که در خصوص تهیه و تولید واکسن های ویروس کرونا دیده و شنیده می شود واحدهای گردشگری بعد از این زمان به زودی می توانند به چرخه خدمت برگردند و به درآمد های خودشان برسند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.