کرمانشاه- درحالی‌که بسیاری از شهروندان هنگام خرید بسته‌بندی، تاریخ تولید و رعایت استانداردهای بهداشتی برای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است اما در برخی از محلات مانند دولت‌آباد، آبادانی و مسکن، پردیس، جعفرآباد و چندین نقطه دیگر در سطح شهر مشتریانی هستند که این فاکتورها برایشان مهم نیست و هنوز به سبک قدیم مرغ زنده را خریداری و در همان مکان کشتار و نسبت به جداسازی پرهای آن اقدام می‌کنند.

مرغ های خیابانی سلامتی مردم را نشانه گرفتند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از مردم کرمانشاه هنوز عقیده دارند که مرغ زنده خاصیتش بیشتر است و هر زمان نیاز داشتند می‌توانند از گوشت گرم و تازه استفاده کنند لذا ترجیح آن‌ها این است که مرغ را زنده خریداری و همان روز کشتار کنند.

در برخی از این مغازه های فروش مرغ زنده که پا می‌گذاریم لخته‌های خون چسبیده بر روی درودیوار آن‌ها خود حکایت از محیطی غیربهداشتی دارد و عمق فاجعه دارد.

فروشندگان به‌طورمعمول پس از کشتار مرغ لاشه آن را در یک دیگ آب داغ  انداخته تا پرهای مرغ کشتار شده را بهتر جداسازی کنندد و لذا همین دیگ مملو از آب داغ  که به واسطه غوطه ور شدن مرغ های متعدد حالا آب درون آن به سیاهی می زند ذهنمان را مکدر می کند.

سر بریدن مرغ ها همان کنار خیابان و با ابتدایی ترین نکات بهداشتی برایم این سوال را مطرح می کند که چرا باوجود تمامی این صحنه‌های غیربهداشتی که هرروز در مقابل دیدگان مسئولان بهداشتی و هم‌چنین بازرسان دامپزشکی تداعی می‌شود اما بازهم این بی قانونی ادامه دارد.

سوژه نخ‌نما

درباره کشتار و هم‌چنین فروش مرغ‌های زنده گزارش‌های بسیاری نوشته‌شده اما همیشه جای این سؤال باقی است مگر راه و چاره ای برای جمع‌آوری و  یا ساماندهی این موضوع نیست؟

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در این رابطه پاسخ می‌دهد: واقعیت این است که با اقدامات دستوری نمی‌توان این واحدهای فروش مرغ را جمع‌آوری کرد چون اگر بدین شکل بود الان مشکلی در این راستا نداشتیم.

شاهرخ یارویسی در این رابطه می‌گوید: از ابتدای سال ۲۸۴ مورد بازدید از مراکز عرضه مرغ زنده در سطح استان از سوی کارشناسان دامپزشکی و ۱۵۲مورد بازدید هم با همراهی سایر ادارات انجام‌شده که در جریان این بازدیدها ۸۰ واحد عرضه مرغ زنده در استان پلمپ شدند اما این پدیده هم چنان رواج دارد.

وی اظهار می‌کند: اقدامات جبری خیلی نمی‌تواند در از بین بردن واحدهای عرضه مرغ زنده اثرگذار باشد و لذا تا هنگامی‌که شهروندان به دلیل ناآگاهی تمایل برای خرید از این واحدها رادارند لذا شاهد ادامه کار توسط این مغازه‌ها هستیم.

وی گفت: البته این بدین معنا نیست که موضوع جمع‌آوری در دستور کار قرار نداشته و با متخلفان مماشات می‌شود و لذا در همین راستا ازاین‌پس تصمیم داریم تا به‌گونه‌ای عمل شود تا مرغ فقط در اختیار مرغداری‌هایی قرار ‌گیرد که با کشتارگاه‌ها قرارداد دارند و لذا به‌زودی بساط مرغ فروشی‌های زنده جمع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.