رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: قیمت‌گذاری زمین و ملک، استاندارد درستی ندارد و فعلا براساس عرضه و تقاضاست و قیمتی که فروشنده تعیین می‌کند.

قیمت گذاری زمین و ملک ضابطه درستی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، علی مرادزاده، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد، گفت: قرار بر این بود با کمک شهرداری، نظام مهندسی و سازمان مسکن و شهرسازی در استان حرکت مشترکی انجام شود که قیمت‌گذاری‌ها و قیمت‌های کارشناسی برای ملک تعیین شود، ولی قیمت خانه از یک محله تا محله دیگر و حتی تا کوچه‌ای دیگر ممکن است فرق کند و براساس شاخص‌هایی که ساختمان دارد متفاوت باشد.

او افزود: قیمت زمین در منطقه ثابت است و می‌شود با کمک نرم‌افزار حداقل قیمت زمین را که شاخصی ثابت است، با ضریبی مشخص و براساس منطقه مشخص کرد و باقی قیمت‌گذاری برای مصالح ساختمانی بماند. طبق تحقیقات ۵۰ شاخص تأثیرگذار در قیمت‌گذاری ملک وجود دارد که می‌شود با کمک نرم‌افزار از آن برای قیمت‌گذاری استفاده کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد ادامه داد: ما تمایلمان بر این است که ارائه نظر کارشناسی در این بخش فعال شود و بتوانیم برای هر واحد مسکونی یک قیمت کارشناسی ارائه کنیم، کاری که در بازار روز خودرو نیز انجام می‌شود. اما در بحث مسکن باید بعضی ارگان‌های تأثیرگذار مثل شهرداری و نظام مهندسی زیرساختی آماده کنند تا بتوانیم قیمت کارشناسی به مردم ارائه کنیم و مردم با اظهارنظر این هیئت‌ها خانه بخرند، اما تا عملی‌شدن این برنامه فاصله داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.