۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 731093

پهپادی که معادلات نظامی را به‌هم ریخت

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه

چند روز پیش، جنبش حزب‌الله لبنان در یک برنامه تلویزیونی با نام «اسرارالتحریر الثانی: رازهای آزادسازی دوم» در شبکه تلویزیونی المنار، تصاویری از حضور هواپیمای شناسایی بدون سرنشین خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را منتشر کرد. پس از شهادت علی کامل محسن، رزمنده عضو حزب‌الله در مرداد امسال در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی از سوریه، رژیم اسرائیل انتقام این جنبش را حتمی و قطعی تلقی کرده و از همان زمان تا کنون در آماده‌باش کامل در مناطق شمالی است. مدتی پیش هم در راستای افزایش آمادگی خود برای مقابله با نفوذ حزب‌الله، رزمایشی با محوریت ضد نفوذ هوایی برای مقابله با پهپادها و موشک‌ها در شمال برگزار کرد. درست در همین رزمایش بود که پهپاد پیشرفته حزب‌الله بدون آنکه توسط رادارهای اسرائیل شناسایی و با آن مقابله شود، از منطقه الجلیل وارد مناطق اشغالی شده و اقدام به تصویربرداری از چند مکان حساس نظامی کرده است.

این اتفاق راهبردی چند پیام در بطن خود داشت. سامانه‌های راداری و گنبد آهنین که صهیونیست‌ها با تلاش بسیار زیاد قصد مانور تبلیغاتی روی آن را داشتند، در صحنه عمل تا حد زیادی ناکارآمد بوده و هواگردهای محور مقاومت به‌راحتی می‌توانند آسمان فلسطین اشغالی را پیموده و در صورت نیاز، علیه اهداف زمینی عملیات انجام دهند. فناوری ایرانی این پهپادها بسیار پیشرفته بوده و قابلیت غلبه بر تجهیزات پدافندی مدرن غربی را دارند. همین امر نشان‌دهنده حضور جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای پیشرو در صنایع نوین نظامی و جنگ الکترونیک است.

مانور «تیر کشنده» که رژیم اسرائیل از 25 اکتبر گذشته یا اوایل آبان آغاز کرد، پاسخی به تهدیدهای اخیر مقاومت حزب‌الله بود و یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از برگزاری این رزمایش، انتقال پیام آرامش و امنیت به جبهه داخلی خود و کم‌اثر نشان دادن قدرت مقاومت لبنان برای ضربه به اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بود. اما انتشار فیلم پرواز پهپاد حزب‌الله به صورت عمومی از شبکه تلویزیونی المنار بر فراز منطقه رزمایش، آن هم در شرایطی که تجهیزات ارتش صهیونیست در وضعیت عملیاتی و آماده‌باش کامل قرار داشتند و نیروهای آن در حال انجام تمرین جنگی بودند، معادلات نظامی شرق مدیترانه را دستخوش تغییر اساسی کرده است.

در نبردهای نوین که نمونه آن را در جنگ قره باغ شاهد بودیم، پهپادها نقش بسیار مهمی در امر شناسایی، تهاجم و عملیات تاکتیکی علیه ادوات دشمن ایفا می‌کنند. با وجود پهپادهای شناسایی و رزمی پیشرفته، نیروهای زمینی، زرهی، توپخانه و حتی پایگاه‌های هوایی ارتش رژیم صهیونیستی دیگر مانند گذشته نمی‌توانند در عرصه نبرد تمرکز لازم را داشته باشند؛ چرا که پهپادهای لبنانی، سوری و فلسطینی به‌راحتی قابلیت هدف قرار دادن آن‌ها را خواهند داشت و این قابلیت، بارها در عمل و در شرایط واقعی از سوی مقاومت آزمایش شده است.

نکته مهم آن است که زره‌پوش‌های صحنه نبرد رژیم صهیونیستی، از روبه‌رو و اطراف، مجهز به زره قدرتمندی هستند و به همین دلیل، پرنده‌های بدون سرنشین به سهولت می‌توانند آنان را با هدف قرار دادن از آسمان از کار بیندازند. بنابراین در نبردهای آینده اسرائیل با مقاومت، صهیونیست‌ها خیلی نمی‌توانند روی ادوات توپخانه و تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود حساب کنند؛ به‌خصوص که خاطرات قبرستان مرکاوا مقابل آن‌ها قرار دارد.

با وجود این، اسرائیلی‌ها تاکنون در برابر انتشار این تصاویر سکوت پیشه کرده‌اند. آن‌ها نه توان تکذیب تصاویر منتشر شده از سوی حزب‌الله را دارند و نه تأیید. زیرسؤال بردن این تصاویر با توجه به کیفیت و دقت آن ناممکن بوده و تأیید آن نیز برای ارتش اسرائیل یک فاجعه قلمداد می‌شود. در مجموع، باید گفت در جریان جنگ تموز یا نبرد ۳۳ روزه و سایر نبردهای پیشین، مقاومت اسلامی تنها در عرصه زمین و دریا با دشمن صهیونیستی به نبرد می‌پرداخت؛ اما در جنگ آینده، کنترل هوا  از اختیار رژیم صهیونیستی خارج شده و چریک‌های مقاومت برای نخستین بار از پشتیبانی هوایی برخوردار خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.