کارشناس سیاست بین‌الملل گفت: عربستان تلاش می‌کند نقشه صهیونیست‌ها را در موضوع اجماع در ایران هراسی پیاده سازی کند.

سعودی‌ها نگران پرونده‌های قضایی خود در دادگاه‌های آمریکا هستند

حسن لاسجردی کارشناس روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در گفت وگو با قدس آنلاین درخصوص دخالت های عربستان سعودی در بحث های انرژی صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: موضع‌گیری عربستان در رابطه با بحث‌های هسته‌ای و ادبیات تند این کشور با ایران از زمانی آغاز شد که تقریباً نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شد. ارتباط مطلوب آنها با آقای ترامپ بعد از انتخاب جوبایدن به پایان رسید لذا سعودی‌ها نگران حیات سیاسی خود در منطقه هستند از این رو پادشاه عریستان و ولیعهد این کشور بر این باورند که ماه عسل آنها با آمریکا تمام شده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در این خصوص افزود: با توجه به اینکه ترامپ در چهار سال گذشته از خاندان سعودی‌ها حمایت و حتی با آنها ارتباط خانوادگی برقرار کرد، بعد از عدم رأی آوری ترامپ سعودی‌ها می‌دانند که در زمان ریاست جمهوری جوبایدن چنین فضایی نخواهند داشت.

کارشناس مسائل منطقه نگرانی سعودیها را اینگونه تشریح کرد: سعودی‌ها می‌دانند در دوره جو بایدن فضای سیاسی که ترامپ دراختیار آنها گذاشته شده بود وجود ندارد لذا با توجه به سابقه ارتباط با آقای اوباما از اکنون نگران نوع ارتباط خود با آمریکا هستند.

حسن لاسجردی دراین باره تصریح کرد: سعودی‌ها نگران آینده سیاسی خود هستند لذا شرایط را برای خود نامطلوب می‌بینند از این جهت است که تلاش می‌کنند ایران را آماج حملات سیاسی و اعتراضات خود به مسائل هسته‌ای مثل غنی سازی کنند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: سعودی‌ها از زمان آقای اوباما تا کنون چندین پرونده قضایی باز دارند که این  پرونده‌ها برای سعودی‌ها می‌تواند دردسر ساز شود مثل قتل جمال خاشقچی و بحث دخالت‌های عربستان در منطقه یمن، سوریه و لبنان. قطعاً عربستان سعودی در دوره جدید حاکمیت بر آمریکا با این مسائل دچار چالشهای جدی می‌شود چرا که با دولت جدید آمریکا ارتباط خوبی نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح نمود: سعودی‌ها با در نظر گرفتن تمام این پیش فرض‌ها و آگاهی به اینکه با آمریکا ارتباط خوبی نخواهند داشت لذا برای مطرح کردن خود در مسائل منطقه تلاش می‌کنند در رابطه با برخی تحولاتی که می‌تواند روی روابط منطقه‌ای آمریکا با خاورمیانه از جمله ایران و برنامه‌های انرژی هسته‌ای و  تحولات کشورهای منطقه سوریه و عراق پیش‌دستی کند و حق دخالت برای خود قائل شود .

وی دراین باره خاطر نشان کرد: قطعا در رابطه با بحث‌های آمریکا و ایران هنوز به طور مشخص بازگشت به برجام واینکه ایران و آمریکا مذاکره و توافق جدیدی داشته باشند هیچ چیز مشخص نیست. ازاین جهت عربستان نگران ارتباط بین ایران وآمریکاست از این جهت تلاش می‌کند تا با فشار به کشورهای عربی منطقه آنها را از غنی سازی اورانیوم ایران نگران کند و نقشه صهیونیست ها را در موضوع اجماع در ایران هراسی با این قبیل کارها پیاده سازی کند.

وی در پایان تصریح نمود: عربستان به دلیل نگرانی از ارتباط ایران یا آمریکا یا تقویت فضای هسته‌ای ایران تلاش می‌کند تا با ادبیات تند کشورهای دیگر را علیه ایران تحریک کند تا از آب گل آلود برای خود ماهی بگیرد در حالی که جمهوری اسلامی ایران به خواسته ها و نمایش های عربستان سعودی برای فشار بیشتر به ایران و صفر کردن غنی سازی هیچ بهایی نمی‌دهد، بلکه این مسائل را دخالت در مسائل داخلی ایران می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.