مسئولان سینمایی پس از چند ماهی سکوت سرانجام در روزهای میانی آذر تصمیم گرفتند جشنواره سی و نهم فجر را با شرایط ویژه برگزار کنند.

کرونا و پرده خاک گرفته سینما

امسال همان طور که خبرش در این چند روز منتشر شده بناست جشنواره سی و نهم به خاطر همه‌گیری کرونا تنها برای داوران پرچمش بالا برود و فعلاً خبری از نمایش عمومی آثار نیست. هر چند همه می‌دانیم که نفس جشنواره به تماشاگر است اما ظاهراً این تنها راه برای سینمای زخمی از کروناست. به اعتقاد برخی آنچه در حال حاضر مهم است فیلم‌ها هستند و پرسش بعدی همین جا شکل می‌گیرد که در این سال کرونایی تولیدات سینمایی به چه شکل و چه تعدادی بوده‌اند و اصلاً در حد و اندازه‌ای هستند که تنور جشنواره فجر را گرم کنند؟ براساس شنیده‌ها با توجه به تولیدات هر چند اندک سینما در این مدت و عدم اکران بسیاری از فیلم‌ها، سبد جشنواره فجر امسال در صورت برگزاری خالی نخواهد بود. در ادامه نگاهی به حاضران احتمالی جشنواره فجر امسال خواهیم داشت.

نخستین تجربه کمدی محمدحسین مهدویان

یکی از نخستین‌های جشنواره امسال، نخستین تجربه محمدحسین مهدویان در حوزه کمدی است. درست است که مخاطبان سینما چند سالی است که هر بار در جشنواره فجر در انتظار اثر جدید مهدویان هستند اما تا پیش از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر کمتر کسی از مخاطبان سینما این کارگردان جوان را می‌شناخت. مهدویان در آن سال با فیلم «ایستاده در غبار» به سینما آمد و به یکی از شگفتی‌های جشنواره نام گرفت. فیلم ایستاده در غبار در ژانر مستند درام و جنگی تولید شده بود و با وجود پیش‌بینی‌ها به دل بسیاری از مخاطبان جشنواره نشست و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را بدست آورد.

مهدویان در سال بعد با فیلم «ماجرای نیمروز» به جشنوراه فجر آمد و این بار تبدیل به نمای آشنا برای مخاطبان عمومی سینما شد و سیمرغش را از دست تماشاگران دریافت کرد. او در سال‌های بعد به سراغ فیلمی درام با عنوان «لاتاری» رفت که با وجود فروش خوب اما در جشنواره موفقیتی بدست نیاورد. مهدویان پس از ماجرای نیمروز۲، رد خون به سراغ فیلم «درخت گردو»؛ فیلمی تاریخی با ترکیب جدیدی از بازیگران که شامل مهران مدیری، پیمان معادی و مینا ساداتی می‌شدند رفت و بمباران شیمیایی سردشت را روی پرده سینما نمایش داد. با وجود این دسته‌ای از مخاطبان همیشگی مهدویان از این اثرش راضی نبودند حال باید منتظر ماند و دید که دوستداران سینمای مهدویان درباره تجربه متفاوت و جدید او چه خواهند گفت.

مهدی جعفری با اثری دیگر در حوزه دفاع مقدس

هر چند مهدویان دست به تجربه‌ای تازه زده است اما مهدی جعفری در سومین فیلمش در مقام کارگردان باز هم به سراغ ژانر دفاع مقدس رفته است و این بار هم مانند فیلم ۲۳ نفر با نوجوانان سروکار دارد. براساس خبرهای منتشر شده درباره این فیلم «یدو» دومین فیلمی است که امسال به آبادان رفته و داستانش درباره این شهر و روزهایی است که در محاصره دشمن قرار داشت. مهدی جعفری متولد خوزستان است و به گفته خودش خاطرات مختلفی از دوران جنگ دارد. او درباره فیلم جدیدش گفته است: ایده «یدو» از جایی به ذهن من آمد که یک داستان کوتاه به نام «زخم شیر» نوشته صمد طاهری خواندم. داستانی که به نظرم راوی فضایی جذاب از برش‌های زندگی در دل جنگ بود.

بازگشت نوید محمدزاده پس از یک سال غیبت

نوید محمدزاده سال گذشته در جشنواره سی و هشتم فجر حضور نداشت و احتمالاً امسال مخاطبان سینما بتوانند پس از یک وقفه بار دیگر او را روی پرده نقره‌ای ببینند. محمدزاده به همراه امیر آقایی پس از فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» بار دیگر در فیلم «شب، داخلی، دیوار» مقابل دوربین وحید جلیلوند رفته‌اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: زندگی نابینایی به نام علی (با بازی نوید محمدزاده) با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود. نوید محمدزاده در جریان این فیلم مبتلا به کرونا شد و به همین خاطر مدتی فیلم‌برداری این اثر متوقف شد. دایانا حبیبی، علیرضا کمالی، سعید داخ و دانیال خیری‌خواه از دیگر بازیگران این فیلم هستند. آثار برادران جلیلوند پیش از این معمولاً در دسته آثار اجتماعی و البته تلخ قرار داشته‌اند و باید منتظر ماند و دید که اثر آن‌ها در سال کرونایی باز هم تلخ خواهد بود یا برای سینما و سینمادوستان از امید خواهند گفت.

پرویز پرستویی با «بدون همه چیز»

پرویز پرستویی هر چند این روزها تقریباً کم‌کار نیست و سال گذشته با نخستین سریال نمایش خانگی‌اش میهمان خانه‌های مردم بود اما یکی دو سالی هست که در جشنواره فیلم فجر اثری نداشته است. پرستویی در سال ۱۳۹۴ پس از ۱۰ سال و برای ششمین بار با فیلم «بادیگارد» مقابل دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا رفت و در نقش حیدر ذبیحی به ایفای نقش پرداخت. او برای بازی در این نقش در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. پرستویی در جشنواره امسال با یک فیلم تقریباً حاشیه‌دار در جشنواره حضور خواهد داشت.

فیلم «بدون همه چیز» ساخته محسن قرایی است که دوستداران سینما، نام او را پیش از این در جشنواره سی و هفتم به خاطر فیلم «قصر شیرین» شنیده‌اند. قرایی در آن سال برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم قصر شیرین شد. آخرین ساخته قرایی در مقام کارگردان فیلم «سد معبر» است. او این بار هم در مقام کارگردان و هم فیلمنامه‌نویس در فیلم حضور دارد.  این فیلم از جمله تولیدات پربازیگر و پرلوکیشن امسال سینمای ایران است که به گفته سازندگانش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تهران، کُندر و گرمسار جلو دوربین رفت. هدیه تهرانی،‌ هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی و بابک کریمی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

یک «رادان» متفاوت در «ابلق» آبیار

در سالی که کرونا دامن سینمای ایران را گرفته فیلمسازان دیگری مانند نرگس آبیار، ابراهیم شیبانی و روح‌الله حجازی نیز فیلم ساخته‌اند که در صورت نمایش عمومی آثار در جشنواره فیلم فجر احتمالاً می‌توانیم شاهد تماشای آثار این کارگردان‌ها در جشنواره باشیم. براساس خبرها فیلم جدید نرگس آبیار که با نام «بی وقتی» پروانه ساخت گرفته بود به «ابلق» تغییر نام داده و مدتی است فیلمبرداری‌اش تمام شده است، براساس خبرهای منتشر شده درباره این فیلم آبیار این بار به سراغ درامی خانوادگی رفته است و ظاهراً از فیلم‌برداری در شرایط سخت و شهرستان‌ها خسته شده و بخش عمده فیلم جدیدش در یک لوکیشن در شمال تهران جلو دوربین رفته است. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا به همراه گلاره عباسی باز هم مقابل دوربین نرگس آبیار رفته‌اند اما در تجربه‌ای جدید بهرام رادان در تازه‌ترین اثر نرگس آبیار بازی می‌کند.  با توجه به پیشینه آثار قبلی آبیار می‌توان گفت بازیگران فیلم‌های آبیار اغلب خوش‌شانس هستند و بازی‌های متفاوتشان مورد توجه داوران قرار می‌گیرد. باید منتظر بود و دید بازی بهرام رادان هم در جشنواره امسال دیده خواهد شد یا نه؟!

اولین‌ها در سال کرونایی

سال ۹۹ کرونا نتوانسته جلو رؤیاپردازی تعداد زیادی از فیلم‌اولی‌ها را بگیرد و آن طور که از خبرها پیداست امسال چند فیلم‌اولی نام‌آشنا داریم. یکی از معروف‌ترین فیلم اولی‌های جشنواره امسال حمیدرضا آذرنگ است. او که به دلیل بازی در سریال «نون.خ» برای مردم هم چهره‌ای آشناست دارای سابقه طولانی در تئاتر است. از آخرین کارگردانی‌های او در صحنه تئاتر می‌توان از  نمایش «خنکای ختم خاطره» نام برد. آذرنگ در چند سال گذشته بازی در چند فیلم سینمایی را نیز در کارنامه داشته است. او امسال نخستین فیلم بلند سینمایی خود با نام «روزی روزگاری آبادان» را ساخته است. عادل تبریزی فیلم‌اولی دیگری است که نامش در خبرها زیاد آمده است. نخستین فیلم عادل تبریزی «گیجگاه » نام دارد و آن طور که معلوم است از فیلم‌های پربازیگر امسال است. جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل‌پور، علی باغفر و بازیگر نوجوان علی راد بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

پیشکسوتان هم هستند

مسعود کیمیایی یکی از کارگردانان پیشکسوت سینماست که همچنان سرپا مانده و فیلم می‌سازد. او که سال گذشته فیلمش در جشنواره حاشیه‌های زیادی داشت امسال هم فیلم ساخته و بعید نیست دوباره او را در جشنواره ببینیم. «خائن‌کشی» نام اثر جدید این فیلمساز است. مهران مدیری در این فیلم برای نخستین بار مقابل دوربین مسعود کیمیایی رفته است و امیر آقایی و سارا بهرامی به عنوان دیگر بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند. به جز کیمیایی در بعضی از خبرها درباره احتمال حضور مهرجویی با فیلم «لامینور» صحبت شده است. این فیلم مانند سنتوری در حال و هوای موسیقی است.

چه کسانی غایب هستند؟

اگر نگاهی به صحبت‌های دبیر جشنواره در نشست خبری روز شنبه بیندازید نام غایبان جشنواره امسال مشخص خواهد شد. طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره سی و نهم فجر درباره حضور فیلم اصغر فرهادی در جشنواره گفت: برای ما افتخاری است اگر فیلم آقای فرهادی به جشنواره برسد، ولی تا جایی که اطلاع دارم فیلم‌برداری فیلمشان ادامه دارد و به جشنواره نمی‌رسد. وی در بخشی دیگر درباره حضور فیلم‌هایی مثل «تی‌تی» یا «جنایت بی‌دقت» که در جشنواره‌های خارجی بوده‌اند، گفت: من دوست داشتم این آثار در جشنواره نمایش داده شود.

 تصمیم در نهایت بر این شد که بهتر است جشنواره با رعایت مقررات اجرا شود و آن فیلم‌ها طبیعتاً امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را ندارند. جشنواره فجر همواره مقید بوده فیلم‌هایی را بپذیرد که نمایش اول آن‌ها باشد، به جز آثار جشنواره کودک که امسال هم همین طور است و فقط فیلم‌هایی که اولین نمایش خود را دارند به جشنواره راه می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.