بسیاری از شهروندان مشهد و تقریباً تمامی عکاسان و خبرنگاران حوزه شهری این کلانشهر از سال‌ها پیش عادت کرده‌اند و می‌دانند پس از اندکی بارندگی غیرمعمول در نقاطی از شهر آب‌افتادگی یا به تعبیر عامیانه آب‌گرفتگی رخ می‌دهد و این روزها که هواشناسی مدام از بارندگی‌های رگباری خبر می‌دهد این پرسش مطرح است که آیا باز قرار است مثلاً در فلان نقطه از شهر دریاچه کوچکی شکل بگیرد یا نه.

وجود ۴۱ نقطه مستعد آب‌افتادگی

با نگاهی به پیشینه این پدیده در شهر مشهد می‌بینیم متأسفانه در برخی روزهای پرباران سال‌های گذشته ده‌ها نقطه شهر آب‌افتادگی رخ داده و تیترهایی مانند «مشهد را آب برد» و «مشهد ونیز شد» از جمله پرتکرارترین تیترهای روزهای بارانی یک دهه گذشته بوده است.

نکته قابل تأمل در این حوزه که گلایه شدیدتر شهروندان را نیز به دنبال داشته آب‌افتادگی در محدوده سازه‌هایی چون پل امام حسین(ع) یا پل فجر بود؛ چراکه توقع این بود که این سازه‌ها با علم روز ساخته شده‌اند و با وجود دانش و تجهیزات نوین راه حل‌هایی برای جلوگیری از تجمع آب در اطراف این سازه‌ها اندیشیده شده است اما بارها و بارها شاهد گرفتار شدن شهروندان در این نقاط بودیم. بنابراین به سراغ متولیان این موضوع در شهرداری مشهد رفتیم تا ببینیم چه اقدام‌هایی برای حذف نقاط مستعد آب‌افتادگی در شهر انجام داده‌اند.

شناسایی ۲۵۹ نقطه مستعد آب‌افتادگی

مدیر پروژه آب‌های سطحی در شهرداری مشهد می‌گوید: اوایل سال گذشته و به دنبال بازدیدهای میدانی و مستندسازی‌هایی که صورت گرفت در سطح شهر مشهد ۲۵۹ نقطه مستعد آب‌افتادگی شناسایی شد.

مجتبی زمانیان وحیدی می‌افزاید: در ادامه تیم‌های کارشناسی با بررسی‌های فنی علل آب‌افتادگی هر نقطه را مشخص کردند و بلافاصله اقدام‌های اصلاحی آغاز شد که خوشبختانه با تخصیص اعتبارات مناسب سرعت اقدام‌ها بسیار خوب بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۸ نقطه از نقاط شناسایی شده رفع عیب یا اصلاح فنی انجام شده و ۴۱ نقطه باقی مانده است که تعداد ۲۹ نقطه به لحاظ شرایط خاص در جریان تهیه طرح فنی هستند و در هفت نقطه هم نیاز به تملک وجود دارد که فرایند اداری آن‌ها در جریان است. زمانیان می‌گوید: در برخی از این نقاط چون به ساخت کانال و تملک بخشی از املاک مجاور نیاز بوده اندکی فرایند طولانی شده که امیدواریم تا اوایل سال آینده و بارندگی‌های فصل بهار بخش عمده‌ای از این نقاط هم اصلاح شوند.

او در خصوص حل مشکل پل‌های امام حسین(ع) و فجر هم می‌افزاید: مشکلات فنی پل امام حسین(ع) مرتفع شده و طرح فنی پل فجر در مراحل پایانی قرار دارد که به محض اتمام، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.مدیر پروژه آب‌های سطحی در شهرداری مشهد درباره گلایه متولیان آبفا از هدایت آب‌های سطحی به سیستم فاضلاب در مواقع بحرانی از سوی عوامل شهرداری هم اظهار می‌دارد: در برخی موارد پاکبانان مناطق برای رفع مشکل آب‌افتادگی یا با نیت کمک به شهروندان دریچه‌های سیستم فاضلاب را باز می‌کردند که این کار به لحاظ فنی ایراد دارد و بارها به پاکبانان تذکر داده شده که از این کار پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.