رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری پدر و پسر کلاهبرداری خبر داد که پسر نقش هک کردن اکانت‌ها و پدر نقش خرج کردن پول‌های کلاهبرداری شده را برعهده داشت.

پسر هک می‌کرد، پدر نقد می‌کرد!

سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر گفت: یکی از اتباع کشور همسایه با کسب دستور قضایی در راستای رسیدگی به شکوائیه خود به پلیس فتا استان مراجعه کرد.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: شاکی در بیان موضوع شکایت اظهار کرد از اکانت من در یکی از پیام‌رسان‌ها، پیامی به تعداد زیادی از افراد موجود در لیست مخاطبان من ارسال و از آن‌ها درخواست شده بود مبلغ یک‌میلیون تومان به شماره کارت‌های اعلام شده واریز کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه مخاطبان نمی‌دانستند این پیام از سوی من ارسال نشده و به واسطه هک‌شدن تلگرامم رخ داده، برخی از دوستان و آشنایان به دلیل اعتمادی که به من داشتند، به حساب اعلامی وجوهی را واریز کردند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی ادامه داد: با  تلاش‌های فنی و پلیسی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا، مقصد  واریز وجوه که یک موبایل‌فروشی بود، مورد شناسایی قرار  گرفت و با توجه به اینکه این واحد صنفی در شهرستان ورامین قرار داشت، به سرعت حساب‌های بانکی مقصد مسدود شد.

پس از آن با هماهنگی‌های صورت گرفته فروشنده به مقر پلیس فتا این شهرستان دعوت و مشخص شد شماره کارت بانکی را او به درخواست یک مشتری به او داده است تا وجوه خرید چند گوشی و ... را به آن حساب بریزد. اقدام‌های پلیسی مشخص کرد فرد کلاهبردار قرار است چند ساعت دیگر برای بردن یک سفارش دیگر به محل مراجعه کند، از همین رو کلاهبردار که به همراه فرزندش به محل آمده بود، توسط پلیس دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا استان افزود: در جریان کلاهبرداری صورت گرفته پسر جوان ابتدا با توجه به اطلاعاتی که داشته است تلگرام فرد شاکی را هک و برای تعداد زیادی از مخاطبان پیام درخواست وجه را ارسال کرده بود و در ادامه پدر ۳۸ساله او که دارای سوابق متعدد سرقت و کلاهبرداری است، پس از واریز وجه به حساب فروشنده، در ازای آن گوشی‌موبایل خریداری کرده بود. با توجه به شگرد به کار گرفته شده، تحقیقات پلیس در خصوص کشف تعداد و میزان دقیق کلاهبرداری‌های احتمالی دیگر ادامه دارد. 

وی به کاربران فضای‌مجازی توصیه کرد:  با عضویت دومرحله‌ای  در شبکه‌های اجتماعی که در قسمت تنظیمات حریم خصوصی آن‌ها قرار دارد، از دسترسی غیرمجاز افراد به حساب کاربری خود جلوگیری کنید. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز پیش از توجه به هر پیامی  که در این فضا و از سوی افراد مختلف ارسال می‌شود، با صاحب حساب کاربری تماس گرفته و از صحت آن مطمئن شوند.

همچنین کاسبان محترم و صاحبان مشاغل پیش از دریافت وجه کالا و خدمات به شیوه واریز وجه کارتی، هویت فرد را مورد بررسی قرار دهند تا افراد کلاهبردار به این روش قادر به پولشویی و تغییر منشأ وجه سرقتی نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.