معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح برکت به منظور افزایش نظارت بر توزیع آرد و نان در مشهد با محوریت فرمانداری و همکاری دستگاه‌های نظارتی از هفته آینده در این شهر به اجرا درمی‌آید.

طرح برکت برای افزایش نظارت بر حوزه آرد و نان در مشهد اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان امروز در نشست کارگروه گندم، آرد و نان خراسان رضوی افزود: نظارت بر حوزه آرد و نان باید شدید و برخوردها قاطع و بازدارنده باشد و اقدامات در این حوزه با محوریت فرمانداری هر شهرستان انجام گیرد.

وی ادامه داد: تامین مایحتاج اصلی مردم بویژه نان اهمیت فراوان دارد و نباید کمبودی در حوزه آرد و نان در مشهد وجود داشته باشد و نباید موردی باعث نارضایتی مردم از عرضه نان شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: کمبودی در زمینه نان، آرد و گندم در خراسان رضوی بویژه شهرستان مشهد وجود ندارد و نظارتهایی که بر حوزه آرد و نان انجام گرفته،  بسیار سختگیرانه بوده و منجر به قطع سهمیه آرد یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای متخلفین یا پلمب واحدهای متخلف شده است.

وی افزود: طرح برکت که با هدف نظارت و کنترل بیشتر بر نحوه توزیع آرد و نان شهر مشهد طراحی شده است نباید با طرح منطقه بندی گشتهای نظارتی تداخل داشته باشد، نماینده‌ای که شاکیان به وی مراجعه می‌کنند باید بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت یا بازرسان اتحادیه نانوایان باشند.

رسولیان ادامه داد: سهمیه آرد ماهانه مشهد ۲۵ هزار تن است که باید با نظارت فرمانداری هر شهرستان بین نانوایی‌ها توزیع شود و کارگروه گندم، آرد و نان شهرستان سهمیه آرد نانوایی را اضافه یا از آن کسر کند، هر شهر باید نانوایی های معتمد داشته باشد که مجاز به دریافت سهمیه بیشتر از آرد مشروط به عرضه نان در ساعات بیشتری از روز در حضور حافظان نظام باشند.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا، ایجاد صفهای شلوغ در ساعات بعدازظهر و شب در مقابل نانوایی‌ها باید حذف شود، هرچند سختگیریهای زیادی شده است اما همچنان با عرضه آرد خارج از شبکه و کمبود آن در مشهد مواجه هستیم.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: فاصله قیمت آرد یارانه‌ای با قیمت آن در بازار آزاد زیاد و فسادآور است لذا منجر به عرضه آرد خارج از شبکه می‌شود، با این حال در آذر ماه طی افزایش نظارتها بر عرضه آرد و نان، سهمیه آرد ۱۴۵ واحد نانوایی در مشهد قطع شد یا واحد متخلف پلمب گردید، همچنین سهمیه آرد ۳۱۴ واحد نانوایی افزوده شد.

وی ادامه داد: افزایش عرضه آرد در نانوایی‌های مشهد یا ۱۲ ساعته کردن فعالیت برخی نانوایی‌های شلوغ در مناطق محروم این شهر می‌تواند مشکل کمبود عرضه نان را برطرف کند، همچنین به منظور نظارت بیشتر بر عملکرد کارخانجات آرد استان، نیروی بازرس در قالب طرح برکت در کارخانه‌ها مستقر خواهد شد.

رسولیان با اشاره به خروج آرد یا کالاهای اساسی به صورت قاچاق از مرزهای خراسان رضوی گفت: نیروی انتظامی، سپاه امام رضا(ع) و دستگاه قضایی بطور جدی این موضوع را پیگیری کرده و نیروهای خود را برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی از مرز بکار گرفته‌اند.

فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: دغدغه اصلی در حوزه آرد و نان مشهد، ایجاد صفهای طولانی و شلوغ در مقابل نانوایی‌ها است، این شلوغی به معنای کمبود آرد یا عدم توزیع آن نیست بلکه سرانه توزیع آرد در مشهد مطلوب بوده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

محمد رضا هاشمی افزود: ماهانه ۲۵ هزار تن آرد در مشهد توزیع می‌شود که از این میزان ۱۵ هزار تن نیمه یارانه‌ای و ۱۰ هزار تن یارانه‌ای است.

وی با اشاره به جمعیت بیش از سه میلیون و ۶۲۰ هزار نفری مشهد که معادل ۵۳ درصد جمعیت خراسان رضوی است، ادامه داد: ۲۱۰ هزار واحد صنفی در خراسان رضوی وجود دارد که ۱۱۵ هزار واحد معادل ۵۴ درصد در مشهد مستقر هستند، با وجود گرانی گندم، آرد یارانه‌ای به صورت غیرمجاز بین بخشی از نانوایی‌های شهر مشهد فروش می‌شود.

فرماندار مشهد گفت: اغلب نانوایان این شهر از ضوابط پیروی می‌کنند و تعداد اندکی از آنها ساعات تعطیلی مجاز را رعایت نکرده و آرد سهمیه خود را زودتر از زمان تعیین شده به مصرف می‌رسانند و به بهانه نبود آرد، در مغازه را می‌بندند که در این راستا صاحبان ۱۸ واحد بنری با نشر این مطلب که "به علت نبود آرد بسته هستیم" نصب کردند.

وی افزود: قوت اصلی مردم نان است و انتظار دارند که نان باکیفیت مطلوب مصرف کنند به همین منظور طرحی با عنوان "برکت" با همکاری تعزیرات حکومتی، نهادهای امنیتی و انتظامی طراحی شده که هدف آن فقط تعطیلی و پلمب واحدهای متخلف نانوایی نیست بلکه در کنار نظارت، تشویق نانوایان به انجام کار واقعی و عرضه نان مطلوب نیز مورد نظر است.

هاشمی با بیان اینکه مناطق شهرداری مشهد براساس تراکم فعالیت نانوایی‌ها به ۱۱ منطقه تقسیم بندی شده‌اند، ادامه داد: در طرح برکت ۱۰ گروه سه نفره با ۱۰ خودرو در نظر گرفته شده که یک نفر بازرس از سازمان صنعت، معدن و تجارت، یک بازرس از اصناف و یک نفر از مسوولان حراست دستگاه‌های اجرایی با عنوان حافظان نظام قرار دارند، هر گروه توسط یک نفر به عنوان "سر تیم" هدایت می‌شود که گروه‌ها به صورت روزانه گزارشهای خود را به سرتیم ارایه کرده و وی آن را به سرپرستی این طرح مستقر در فرمانداری می‌دهد.

وی گفت: در این طرح همکاری یک گروه از تعزیرات حکومتی برای استقرار در فرمانداری، رییس اتحادیه نانوایان برای استقرار در فرمانداری، ۱۶ نفر از بسیجیان اصناف برای استقرار در کارخانجات آرد را به مدت یک ماه خواهیم داشت، دو نفر نیز از شرکت غله به صورت آنلاین با فرمانداری در ارتباط خواهند بود.

فرماندار مشهد افزود: مسوولیت پلمب واحدهای متخلف در زمان اجرای طرح برکت با دادستانی و تعزیرات حکومتی است و اداره پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیز می‌تواند واحدهای متخلف را پلمب کند، اغلب تخلفات نیز شامل عرضه خارج از شبکه، گران فروشی و کم فروشی است که با جریمه و قطع سهمیه آرد مواجه می‌شود.

منیع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.