۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 731141

زیارت «امین الله»، امانتی از سوی خدا

دکتر امیر سلمانی رحیمی/ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین دکتر امیر سلمانی رحیمی، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف موضوع زیارت، به ویژه زیارت امین الله و اهمیت آن پرداخته است.
 زیارت اولیای خدا، شهیدان راه حق و مؤمنان درگذشته، به‌ویژه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت پاک و مطهر ایشان(ع)، دارای آثار و برکاتی فراوان است. قرآن کریم در آیاتی متعدد به این سنت پربها اشاره نموده و احادیث بسیاری پیرامون آن، در اختیار است که دانشمندان مسلمان آن‌ها را در مجامع روایی خود یا به صورت مستقل در کتاب‌هایی با عنوان «مزار» گرد آورده‌اند.
المزارشیخ مفید (متولد سال ۴۱۳ قمری)، المزار محمد بن جعفر المشهدی متوفای قرن ششم، المزار شهید اول متوفای قرن هشتم و همچنین کتاب المزار در بحارالانوار مجلسی (متولدسال ۱۱۱۱ قمری)، از جمله این عنوان‌ها به حساب می‌آیند. این کتاب‌ها به موضوعات و مسائلی گوناگون درباره زیارت، در معنی عامّ آن و زیارت هر یک از اولیای الهی به گونه‌ای مستقل و خاص پرداخته‌اند.
در این میان، زیارت‌نامه‌ها یا آنچه به هنگام زیارت خوانده می‌شود و به تعبیری، سخن زائر با مَزور (زیارت شده) یا خداوند متعال، دارای جایگاهی ویژه و از مهم‌ترین آداب زیارت است. زیارت‌نامه می‌تواند سخن دل و زبان باور زائر، خطاب به مزور یا عرض ارادت و اعلام آمادگی برای همراهی با او و حمایت از دین خدا و ابراز خواسته یا حاجت و مانند آن باشد.
زیارت‌نامه‌ها از جهات مختلف به چند دسته تقسیم شده است. به عنوان نمونه، زیارت مطلقه به زیارتی گفته می‌شود که دارای قیدی خاص نیست. یعنی می‌توان آن را در هر زمان یا مکانی، خطاب به مزور خواند. دربرابر، زیارت مخصوصه، زیارت از بعید یا زیارت امیرمؤمنان در روز غدیر و مانند آن، زیارت‌نامه‌هایی هستند که به‌گونه‌ای مقیّد شده‌اند، یعنی باید در روزی خاص یا مکانی خاص خوانده شوند.
از جمله این عنوان‌ها برای زیارت، زیارت مأثوره است، یعنی زیارتی که شأن حدیث دارد و بر زبان مبارک پیامبر(ص) یا امامی معصوم جاری شده و با چنین انتسابی روایت شده است. از ویژگی‌های این‌گونه زیارت‌ها، خالی بودن آن‌ها از هرگونه غلوّ و حتی اغراق و مبالغه است. زیرا معصوم(ع)، بهره‌مند از علمی الهی و با اخلاصی تمام، آن را اظهار و بعضاً املا کرده است. زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) و زیارت امین‌الله از امام سجاد(ع)، از این دسته زیارت‌ها به شمار می‌آیند.
زیارت فاخر امین‌الله، اخیراً توسط آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی با بیانی علمی و شیوا شرح شده که در دست انتشار از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است. در بخشی از این شرح می‌خوانیم:
در گلزار معرفت، زیارت امین‌الله به سان غنچه‌ای زیبا جلوه‌گری و چونان گلی خوشرنگ، عطرافشانی می‌کند. این زیارت که از دلی لبریز از معرفت و محبت به خداوند یکتا برخاسته، با زبانی فصیح و گویا ایراد شده و از یادگارهای ارزنده حضرت زین‌العابدین، علیّ بن الحسین(ع) است.
... امام در بیابانی خلوت، در کنار مضجع امیر مؤمنان(ع)، در حال دعا، به‌ویژه در حال سجده، چه دلی داشت؟ چه می‌دید؟ و چگونه به پرواز آمده بود، آن‌گاه که می‌گفت: «و درهای دعا برای فریادزنندگان گشوده است.»
چنان کرشمه ساقی دلم ز دست ببرد / که با کس دگرم نیست برگ گفت و شنید

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.