علی ربیعی در نشست خبری امروز خود دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را در موضوع همکاری با مجلس در تدوین طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مورد هجمه قرار داد و تلویحاً به دور زدن رئیس جمهور متهم کرد.

حمله ربیعی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بخاطر حمایت از مصوبه مجلس

قدس انلاین: سخنگوی دولت امروز در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سؤالی در مورد بیانیه دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در حمایت از مصوبه اخیر مجلس و تأکید بر اینکه مصوبه مذکور به زیان منافع ملی نیست و موضع دولت در برابر این بیانیه، گفت: در این شرایط اساساً ما به نهادهای هماهنگ کننده در حوزه تأمین امنیت ملی نیاز داریم. باید این نهادها را از حاشیه دور نگه داریم و حمایت کنیم. وی گفت: در شرایطی که قدرتها و کشورهای دشمن منافع ما را مورد هجمه قرار می‌دهند لازم است این نهادها بدون تنش و حاشیه کار کنند.

علی ربیعی افزود: بحث دولت این بود وقتی قانونی به این مهمی که بر زندگی روزمره مردم و معیشت و تحولات اجتماعی و سیاست منطقه‌ای و خارجی ما اثر می‌گذارد تهیه و تصویب می‌شود، دولت از آن مطلع باشد و حداقل اینکه مورد مشورت قرار گیرد. این انتظار بالایی نبود.

وی با اشاره به اینکه یکسری قوانین برای کوتاه مدت نیستند و به آینده کشور مربوط است، تأکید کرد: این قانون (اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها) حوزه سیاسی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انتظار این بود اعضای دولت در شورایعالی امنیت ملی مورد مشورت قرار گیرند و یک اجماع ملی در این سطح از تصمیمات ایجاد شود. بحث در همین سطح بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با یادآوری اینکه مساله از آنجا آغاز شد که سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت هماهنگی بین قوه مقننه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از دو ماه قبل صورت گرفته بود که این موضوع منجر به یک بیانیه شد، اظهار داشت: باید بعد از این به چارچوب‌ها برگردیم و منازعه را ادامه ندهیم و همه باید با انسجام دنبال هماهنگی باشیم.

وی افزود: دبیرخانه بخشی از ستگاه اداری و ستادی  شورایعالی امنیت ملی است اما برخی تلاش دارند نوعی دوگانه و دوگانگی را ایجاد کنند که درست نیست.

ربیعی با یادآوری اینکه رئیس شورا ی عالی امنیت ملی دبیر این نهاد را تعیین می‌کند و حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین می کند و تشکیلات آنها را به تصویب شورای عالی امنیت ملی می رسد، خاطرنشان کرد: وظایف دیبرخانه هم برگزاری جلسات آماده کردن دستور کار و مصوبات و کار اصلی آن تجمیع دیدگاه‌ها و ارائه نظرات کارشناسی به رئیس و اعضای شورایعالی امنیت ملی است.

وی گفت: است ورودی مأموریت‌های دبیرخانه شورا از دو کانال است. یا رئیس جمهور به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی مأموریت‌ها را به دبیرخانه ارجاع می‌دهد یا دبیرخانه مستقلاً در مواردی بر اساس برخی مصوبات دارای اختیار می‌شود. حتی مواردی هم که رهبری ارجاع می دهند به رئیس شورا که رئیس جمهور است، می‌نویسند. 

ربیعی با اشاره به اینکه بیانیه صادر شده نشان می‌دهد ارجاع (موضوع مصوبه مجلس) بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده، اظهار داشت: رئیس مجلس هم گفتند ودو ماه قبل کلیات ایده و طرحی را که نمایندگان داشتند به اعضای شورای عالی امنیت ملی ارائه دادند و شورا هم ملاحظاتی را نسبت به موضوع جمع بندی و تصویب کرد که در این مصوبه همچنین از مجلس خواسته شده بود در بررسی طرح با دبیرخانه شورا و وزارت خارجه هماهنگی شود. 

سخنگوی دولت گفت: تعدادی از عضای اصلی و مهم دولت که عضو شورا یعالی امنیت ملی هستند معتقدند در فرآیند تصمیم سازی دبیرخانه هیچ نقشی نداشتند یا نظر آنها دیده نشده و آنگونه که در بیانیه دبیرخانه هم تأکید شده شرط هماهنگی و مشورت با وزارت خارجه نیز صورت نگرفته است. به علاوه این سنت که وقتی امری به دبیرخانه محول می‌شود تصمیمات به امضای رئیس شورا که رئیس جمهور است برسد هم  اجرا نشده است.

ربیعی تصریح کرد: رئیس جمهور که رئیس شورایعالی امنیت ملی است هیچ اطلاعی از این مصوبه نداشتند و وزیر خارجه هم می گوید تعاملی صورت نگرفته است. می‌شد اجماع سازی صورت گیرد. اکنون رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌گوید این مصوبه به زیان  منافع است و وزیر خارجه که باید آن را اجرا کند نگرانی دارد.

تا آمریکا به برجام برنگردد امکان مذاکره جدیدی وجود ندارد

سخنگوی دولت در ادامه ین نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی مقامات اروپایی در مورد لزوم یک توافق جامع‌تر از برجام هسته‌ای با ایران گفت: بازگشت به برجام به زبان ساده بازگشت به شرایط ۲۸ اردیبهشت ۹۷ یا ۱۸ می ۲۰۱۸ یعنی همان روزی که آمریکا به انجام تعهداتش خاتمه داد و ما انتظار داریم که آمریکا با همان سرعتی که ترامپ چنین کاری را انجام داد و البته بدون هیچگونه پیش شرطی تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند.

 وی با بیان اینکه دولت بعدی آمریکا به خوبی می‌داند که چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام بدهد و از چه اقدامات زیانباری که می‌تواند به دیپلماسی آسیب بزند، خودداری کند، اظهار داشت: تا پیش از بازگشت آمریکا به نقطه‌ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه‌ای اساساً وجود ندارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در واکنش به مطالبه برخی کشورهای دوست ایران همچون ژاپن و درخواست کشورهایی همچون عربستان و بحرین برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای با ایران هم گفت: ما بطور کلی از نقش آفرینی ژاپن به عنوان یک کشور دوست در مسائل بین‌المللی استقبال می‌کنیم اما مذاکرات مربوط به برجام تمام شده. برجام قابل مذاکره مجدد نیست که عضو جدیدی به آن اضافه شود. نیازی هم به تجدید ساختار بر این اساس نیست.

وی افزود: در مورد همسایگان هم ما همواره پیشنهادمان همکاری برای تأمین منیت منطقه و حل مشکلات با اتکای به ظرفیت کشورهای منطقه بوده است اما برخی از این کشورها کماکان دستشان را به طرف آمریکا دراز می‌کنند 

ظرفیت بودجه برای افزایش حقوق‌ها محدود است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره انتقادها از تصمیم دولت برای افزایش ۲۵ درصدی حقوق ها در سال آینده و نامتناسب بودن آن با تورم هم با بیان اینکه این رقم بر مبنای پیش‌بینی نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ از سوی بانک مرکزی تعیین شده، اظهار داشت: اعتبار پرداخت حقوق در سال ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی علاوه بر ۲۵ درصد افزایش حقوق، افزایش فوق العاده ویژه کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: ما در سال جاری مصوبه استخدام ۵۰ هزار کادر سلامت را هم داشتیم و فوق العاده شفل کادر بهداشت و سلامت و هزینه همسان سازی پرسنل لشکری هم بود خاطرنشان کرد: در مورد اینکه افزایش حقوق ها با توجه به فشارهایی که از ۹۷ به این سو وارد امده آیا باید به همین اکتفا کنیم،  نه چنین نیست. ما معتقدیم باید از هر فررصتی استفاده کنیم برای کمک به معیشت مردم اما ظرفیت بودجه محدود است.

در خصوص میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما حق نداریم از روند ایجاد درآمد برای مردم کشور دریغ کنیم. ما باید دوران تحریم و عدم فروش نفت را بشکنیم. پیش بینی فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت گام اول و چشم انداز اولیه در افزایش فروش نفت و حفظ سهم کشورمان در اوپک است. دولت تمام تلاش خود را برای به عقب راندن تحریم ها به کار خواهد بست و حقوق مردم و حق کشور از فرصت های اقتصادی جهان را خواهد گرفت.

وی افزود: بنابراین فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه یک چشم انداز است و حاوی دو پیام است :که اولًا وزارت نفت قادر به تولید این میزان نفت در کوتاه مدت است و ثانیاً تلاش برای فروش نفت و دسترسی به منافع آن در بازار جهانی تلاش برای احقاق حق ملت ایران است و محقق خواهد شد. 

ربیعی گفت: در صورتیکه نتوانیم در بازار جهانی به فروش برسانیم پیشبینی شده است با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود که با این کار هم نقدینگی و تورم کنترل می‌شود و هم سرمایه خرد مردم در تولید و اشتغال سهیم می شوند و هم مردم منتفع خواهند شد.

وی بیان داشت: این پیش بینی براساس عوامل متعددی صورت گرفته است. یکی از عوامل حفظ سهمیه اوپک است. ما باید سهمیه اوپک خود را حفظ کنیم و خوشبختانه ظرفیت تولیدمان تکافوی این امر را دارد.

ربیعی گفت: البته این این تصمیم بر مبنای بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم‌ها گرفته نشده است هرچند پیام واضح ما برای بازگشت به شرایط ۲۰۱۷ مشخص بوده و دولت تمام توان خود را برای به عقب راندن تحریم ها ادامه خواهد داد. پیام روشن ما این است که شرایط فعلی را قبول نداریم.

وی در مورد آخرین وضعیت شناسایی عوامل ترور شهید فخری زاده گفت:تا آنجایی که اطلاع دارم موضوع توسط وزارت اطلاعات در حال پیگیری است و بررسی سرنخ‌ها و ابعاد ماجرا همچنان ادامه دارد. با روشن تر شدن ابعاد این حادثه تروریستی وزارت اطلاعات قطعاً اطلاع رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد.

سانتریفیوژهای جدید زیر نظر آژانس در نطنز نصب می‌شوند

سخنگوی دولت در خصوص سوالی مبنی بر اینکه اخیراً تروئیکای اروپا از نصب سانتریفیوژها در نطنز ابراز نگرانی کرده اند. در زمینه نصب و نگرانی های طرف اروپایی پاسخ دولت چیست؟ گفت: اقدام ایران برای نصب ۵۰۰ سانتیفیوژ در نطنز از مدت ها قبل و در راستای کاهش متوازن تعهدات به دلیل خروج آمریکا از برجام پیش بینی شده بود.

وی بیان داشت: سانتریفیوژهای نصب شده از نسل IR2M بوده و ۵ تا ۶سو ظرفیت دارند که نسبت به IR۱ حدود ۶ برابر توان غنی سازی بیشتری دارد.آنچه ایران انجام داده در چارچوب گامهای ۵ گانه کاهش تعهدات برجامی بوده و این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گزارش شده و نصب این نسل از سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس است.

ربیعی افزود: در خصوص سانتریفیوژها دو نکته را باید اضافه کنیم: اول اینکه این اقدامات در چارچوب برجام و حقوق مندرج در آن برای طرفین انجام می گیرد.  ثانیاً همانطور که بارها گفته ایم تمام اقدامات ما برگشت پذیرند و هر زمان که آمریکا به تعهداتش برگشت، به سرعت به وضعیتی که در برجام توافق کرده ایم باز خواهیم گشت.

محدودیت ها از ۴۶ هزار مرگ جلوگیری کرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا و نتایج اعمال محدودیت ها و دستورالمعل‌های جدید، گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که مصوبات چند هفته اخیر ستاد ملی نقش بسزایی در کاهش بروز مرگ و میر داشتهبه نحوری که از ۴۶ هزار مرگ جلوگیری شد و ۳۰ هزار بستری صورت نگرفت و کاهش حدود ۲۰ درصدی بستری و مرگ و میر در اثر تدابیر انجام شده، با تلاش‌های کادر درمان و همراهی مردم بدست آمده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه  روند نزولی در اکثر استان‌های کشور شروع شده ولی در استان‌های شمالی گلستان، گیلان، مازندران، اردبیل و قزوین هنوز شیب نزولی شروع نشده یا کمتر از میانگین کشوری است.، گفت: سیر بیماری در تهران، نزولی ولی شکننده است.

وی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است گفت: این رقم باید به بالای ۹۰ درصد برسد و با لغو محدودیت ها در سطح ۸۵ درصد حفظ شود، اضافه کرد: در حال حاضر ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد رنگ داریم. اقدامات نظارتی و اعمالی نیروی انتظامی در دو هفته گذشته بسیار موثر و مفید واقع شده است که قابل تقدیر است. اعمال نظارت و جریمه و پلمپ توسط نیروی انتظامی کاملاً تشدید شده است و آثار آن کاملاً مشهود است.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    سنت کار؟! سنت کار هم این بوده است که وقتی رئیس‌جمهور محترم وزیر جدیدی را معرفی می‌کند یا لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌نماید شخصاً در مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شود. وقتی شما این بدیهی‌ترین سنت‌ها را رعایت نمی‌کنید چه انتظاری دارید بقیه رعایت کنند؟ سنت‌شکنی که می‌کنید بقیه هم سنت‌شکنی می‌کنند؛ لابد کار خوبی است. (تازه چنانچه این ادعا درست باشد!)