معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: حداقل هزار هکتار گلخانه طی برنامه زمانی مشخص در قالب شهرکهای کشاورزی و گلخانه‌های بخش خصوصی این استان به سطح زیر کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی افزوده می‌شود.

شهرکهای کشاورزی و گلخانه‌ای خراسان رضوی هزار هکتار افزایش می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان امروز در نخستین نشست "ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی" در مشهد افزود: اجرای این طرح در پی مذاکره استاندار خراسان رضوی با وزیر جهاد کشاورزی در قالب تفاهمنامه با مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی صورتی می‌گیرد.

وی یکی از مهمترین رویکردهای استاندار خراسان رضوی را استفاده حداکثری از ظرفیت استان برای توسعه گلخانه‌ها در قالب شهرکهای گلخانه‌ای یا کشت گلخانه‌ای توسط بخش خصوصی اعلام و بیان کرد: در همین راستا ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی با عضویت مدیران دستگاه‌های خدماتی و اجرایی شکل گرفته و آنها نشستهای خود را پیرامون همین موضوع به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار برگزار می‌کنند.  

معاون استاندار خراسان رضوی بر ضرورت توسعه گلخانه‌ها در شرایط جدی کم آبی تاکید و بیان کرد: استفاده از گلخانه‌ها و توسعه آنها بسیار موثر است لذا سازمانهای ملی و نهادهای حکومتی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شستا و برخی بانکهای دارای شرکتهای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند تا در توسعه گلخانه‌های خراسان رضوی مشارکت کنند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی از منابع مالی لازم در خصوص گلخانه برخوردار است بطوری که هم بانکها به ویژه بانک کشاورزی آمادگی لازم را برای پرداخت تسهیلات در این زمینه دارند و هم دولت اعتبار مورد نیاز آن را مصوب کرده تا کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی توسعه یابد.

رسولیان گفت: ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی با محوریت سازمان جهاد کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرده لذا دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، حمایتی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به عنوان اعضای این ستاد کمک کنند تا از فرصت بوجود آمده برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بهره گرفت.

وی افزود: شمار زیادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی هستند و گلخانه بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری سودآور به شمار می‌رود.  از آنجا که اخذ مجوز برای فعالیت گلخانه‌ای طولانی و زمانبر است باید زمینه تسهیل فرآیندهای کسب مجوز فعالیت در حوزه کشت گلخانه‌ای و ایجاد شهرکهای کشاورزی در ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی خراسان رضوی فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: باید تلاش کرد در نشستهای ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، زمین برای واگذاری به سرمایه گذاران حوزه گلخانه‌ای مشخص و فرآیند ارایه خدمات زیربنایی در این شهرکها تسهیل شود.  همچنین مصوبات این ستاد همانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، قانونی و لازم الاجرا خواهد بود.

وی گفت: در شرایط شیوع کرونا و محدودیتها در انجام سرمایه‌گذاری، ایجاد شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای صرفه اقتصادی زیادی دارد و از بازار خوبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال ایران برخوردار است.  کشورهای عربی به دلیل اقلیم منطقه در تابستان قادر به تامین دمای مورد نظر برای کشت گلخانه‌ای و همچنین کشورهای روسیه و شمالی ایران در فصل زمستان قادر به تامین گرمای مورد نظر برای این نوع کشت نیستند لذا ایران در بین این کشورها از شرایط مطلوبی در کشت و عرضه محصولات گلخانه‌ای برخوردار است.

رسولیان افزود: توسعه شهرکهای کشاورزی در خراسان رضوی طبق مصوبات ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای باید زمان بندی مشخصی داشته باشد و برای رسیدن به هدف توسعه هزار هکتاری این نوع کشت در استان باید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شرکتهای خدماتی بهترین نقاط برای سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی را تعیین و جانمایی کند.

وی استفاده از اعتبارات استانی، تامین اعتبار طرح ایجاد گلخانه‌های بزرگ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتاری از طریق تهران، تامین تسهیلات بانکی از طریق بخشنامه جهش ملی، پیگیری حل مشکلات مربوط به بانک کشاورزی در تهران، اخذ مجوز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای بدون نیاز به طرح آن در کارگروه امور زیربنایی را نیز مورد تاکید قرار داد.

توسعه ۳۲۹ هکتاری گلخانه‌های خراسان رضوی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در نشست ستاد توسعه شهرکهای کشاورزی و کشت گلخانه‌ای استان گفت: سطح کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم توسعه یافته و از ۱۸۰ هکتار در پایان سال ۱۳۹۲، امسال به ۵۰۹ هکتار رسیده است.

محمدرضا اورانی افزود: خراسان رضوی به لحاظ شرایط اقلیمی محدودیتهایی در کشت کشاورزی دارد که باید میزان استفاده بخش کشاورزی از سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یابد، در همین راستا استاندار خراسان رضوی توسعه کشت گلخانه‌ای در استان را مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: تاکید دیگر استاندار خراسان رضوی توسعه کشت فراسرزمینی در افغانستان است که در این راستان طبق بررسی‌های انجام گرفته ۲۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد با آب و خاک و اقلیم خوب در دسترس این استان در کشور همسایه قرار گرفته که می‌توان از این ظرفیت برای تکمیل ظرفیت کارخانه‌های قند خراسان رضوی بهره گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اینک هفت کارخانه قند استان با استفاده از چغندرقند موجود، ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی خود برای تولید قند را پر می‌کنند و باقی این ظرفیت با تولید شکر خام پر می‌شود.
وی افزود: مهمترین مشکل در واردات چغندرقند از افغانستان به خراسان رضوی مربوط به تعرفه ۲۰ درصدی آن است به طوری که چغندرقند یک کالای تجاری به شمار رفته و این موضوع در فرهنگ قانونی و آیین‌نامه‌ها به روشنی تبیین نشده است.

اورانی ادامه داد: کشت گلخانه‌ای در زمان استاندار پیشین به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان واگذار شد که یکی از مصوبات آن مربوط به تامین و تخصیص پنج میلیون مترمکعب آب از سد ابیورد در شهرستان درگز برای توسعه کشت گلخانه‌ای بود که در این راستا مجوز برای ایجاد ۵۰ هکتار گلخانه در آن منطقه صادر شده و ستاد اجرایی فرامین امام (ره) مسئولیت اجرای آن را برعهده گرفته است.

وی تخصیص آب از دو سد شهرستان کلات برای توسعه کشت گلخانه‌ای، صدور مجوز برای ایجاد شهرک دامپروری از محل تخصیص آب از سد درونگر شهرستان درگز، صدور مجوز ۱۰۰ هکتار گلخانه برای شرکت فولاد خیام، ۱۰۰ هکتار گلخانه برای شرکت مزرعه نمونه کشاورزی رضوی را از مواردی برشمرد که عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شده و برخی دیگر به زودی شروع می‌شود.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای تحقق توسعه یکهزار هکتاری گلخانه در خراسان رضوی باید اراضی ملی درهفت شهرستان مستعد این نوع کشت احصا و ارزیابی شود و هر چه فاصله این نقاط با مشهد کمتر باشد، سرمایه گذار بخش خصوصی از آن استقبال بیشتری می‌کند.  

۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در این استان هشت میلیون تن است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.