معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: با پیگیری‌ها، جلسات مستمر و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های ذیربط، روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان رضوی باید شتاب بیشتری بگیرد.

طرح اقدام ملی مسکن در خراسان رضوی باید شتاب بیشتری بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان بر لزوم تدوین طرح جامع مسکن استان در نقاط شهری و روستایی تاکید کرد و افزود: مسکن، نیاز اساسی بسیاری از خانوارهای ایرانی است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد و در گام نخست باید نیاز واقعی مسکن استان به صورت مستند استخراج شود.

وی بر لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای تولید مسکن تاکید کرد و ادامه داد: هم‌اکنون برنامه اصلی دولت برای رفع نیاز مسکن، طرح اقدام ملی تامین مسکن بوده که مورد تاکید ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی همچنین یکی دیگر از تکالیف ابلاغی دولت را اتمام واحدهای باقی مانده مسکن مهر اعلام کرد و گفت: این طرح از سالیان گذشته آغاز شده و باید مشکلات توسط اداره کل راه و شهرسازی جمع‌بندی و برای اتخاذ تصمیم به استانداری اعلام شود تا اقدام مقتضی صورت گیرد.
میرجعفریان افزود: بر طبق مصوبه هیات دولت، دستگاه‌های دولتی می‌توانند اراضی مازاد در اختیار خود را اعلام کنند تا پس از بررسی‌های کارشناسی، تغییر کاربری آن انجام و برای تامین مسکن در اختیار پرسنل خود این دستگاه‌ها قرار گیرد.

توجه به بازآفرینی شهری بیشتر از گذشته ضروری است

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری، وجود بافت‌های ناکارآمد شهری را به عنوان یکی از معضلات مدیریت شهری به خصوص در کلانشهر مشهد معرفی کرد و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی و روستاهای ادغام شده نیز جزء این گونه بافت‌های ناکارآمد است که اثرات منفی را در شهر به دنبال داشته است.

میرجعفریان افزود: همچنین وجود معابر کم عرض، سازه‌های غیرمقاوم، ساخت در کاربری‌های مغایر و عدم داشتن سند مالکیت از مهمترین مشکلات این بافت‌هاست که علاوه بر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مانند زلزله، تخریب‌های گسترده ای را به دنبال داشته و عملیات امدادرسانی به این محلات را نیز با مشکل مواجه سازد.

وی برنامه بازآفرینی محلات را از کلیدی ترین برنامه‌ها و سیاست‌های دولت بیان کرد و ادامه داد: این برنامه، یک کار میان دستگاهی است و به طور قطع با همراهی تمامی  دستگاه‌های ذیربط موفق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی پایین بودن سرانه خدمات کاربری‌های عمومی در این محلات را به عنوان یک چالش اصلی شهرسازی مطرح کرد و گفت: در تعریف پروژه‌های بازآفرینی در محلات هدف شهرها،  به طور قطع باید سرانه هر کاربری به عنوان یک شاخص مدنظر قرار گیرد.
میرجعفریان تدوین برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه‌های مرتبط برای محلات هدف بازآفرینی شهرها و تصویب آن در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان را یک راهبرد اساسی اعلام و تصریح کرد: بر اساس این برنامه وظیفه هر دستگاه در قبال محلات هدف و در یک بازه زمانی، کاملاً مشخص و این برنامه نیز به صورت مستمر  قابل پایش است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.