برنامه تلویزیونی جهان‌آرا با حضورنمایندگان مردم قم و تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع «بررسی طرح مجلس برای عبور از تحریم‌ها و بزرگداشت سیاستمدار انقلابی مرحوم دکتر زارعی» از شبکه افق سیما پخش شد.

زاکانی: مذاکره‌کنندگان برجام زور ملت را دادند و التماس خریدند/ نوباوه: اگر اروپا جدیت ما را ببیند عقب‌نشینی می‌کند

قدس آنلاین: برنامه تلویزیونی جهان آرا دوشنبه شب (17 آذر ماه) با حضور علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس و بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع «بررسیطرح مجلس برای عبور از تحریم ها و بزرگداشت سیاستمدار انقلابی مرحوم دکتر زارعی» از شبکه افق سیما پخش شد.

زاکانی در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات روز تصویب ۲۰ دقیقه‌ای طرح مربوط به برجام در صحن مجلس و واکنش نمایندگانی چون مرحوم زارعی در مورد این مسئله اظهار داشت: علت آن شرایط مرحوم زارعی در آن موقعیت این بود که روز قبل تصویب ۲۰ دقیقه برجام، از دفتر حضرت آقا به من زنگ زدند و برای حضور در جلسه‌ای دعوت کردند.

چهار شرط رهبر انقلاب در روز قبل از تصویب برجام

وی افزود: من خدمت جناب آقای حجازی مسئول دفتر حضرت آقا رفتم و ایشان چهار نکته را بیان کردند که اول این بود که فرمایش حضرت آقا این است که اولا هر کاری می‌خواهید بکنید، حتما بین دبیرخانه شورای امنیت و مجلس تفاهم شود و نکته دوم اینکه فرمودند هر چقدر سطح تفاهمتان را پایه قرار داده و بالا ببرید، بنده قبول دارم و سوم هم اینکه به هیچ وجه نباید مجلس دچار انسداد شود و نکته چهارم هم اینکه هرچه کسر بود و تفاهم نشد، من جبران می‌کنم.

دعوای نماینده لاریجانی با دبیرخانه شورای عالی امنیت

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه شب قبل از تصویب برجام جلسه‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد که در آن آقایان شمخانی، حسین تاش،کاظم جلالی، علاءالدین بروجردی و آقای زارعی و بنده در کل ۶ نفر بودیم، گفت: همان ابتدای آن جلسه دعوا شد و ما هم فقط تماشاگر بودیم و در آن ماجرا آقای جلالی که از طرف آقای لاریجانی آمده بود، از جلسه قهر کرد و حرف و حدیثش هم با خود دبیرخانه بود، چون دبیرخانه حق را به ما می‌داد و توسعه خواسته‌های‌مان را طلب می کرد و ایشان ناراحت شد و گفت شما مگر چه حقی دارید؟

زاکانی گفت: ما پنج نفر با هم تفاهم کردیم و دبیرخانه اعلام کرد که من با موضوعات شما مشکلی ندارم و بنا شد که اول صبح من پیش آقای لاریجانی بروم و این را مطرح کنم،

وی بیان داشت: اول صبح پیش آقای لاریجانی رفتم و گفتم چنین تفاهمی صورت گرفته و ایشان گفت من نمی‌توانم این را باز کنم و همان طرح قبلی را در دستور کار می‌گذارم؛ این در حالی بود که آن طرح قبلی حداقلی بود و ما قبول نداشتیم چون منافع ملت ایران را تضمین نمی‌کرد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: آقای لاریجانی قبول نکرد و بالطبع ما به صحن آمدیم و در صحن اتفاقاتی افتاد که شما مشاهده کردید و به همین خاطر آقای زارعی شوکه شده بود؛ چون مسیری کاملاً خلاف آیین‌نامه اتفاق افتاد و آن هم با هزینه کرد از رهبر معظم انقلاب انجام شد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه قواعدی برای اداره جلسه گذاشته که علی‌القاعده باید رئیس جلسه بر اساس آن و مبتنی بر قسمی که خورده عمل کند، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه باید پیشنهادات مطرح می‌شد و ما وقتی دیدیم که نمی‌شود در مسیری که آقای لاریجانی می رود تفاهم کرد، از قبل تر هم آن را در کمیسیون امنیت ثبت کرده بودیم.

رئیس کمیسیون وقت ویژه بررسی برجام ادامه داد: نکته جالب اینکه ما در آن کمیسیون برجام، این حق را داشتیم که اگر بناست برجام تصویب شود، به عنوان نظر تخصصی خودمان ورود پیدا کنیم و ما هم جزو گیرندگان باشیم، ولی طرح تصویب شد و به همه دادند جز کمیسیون برجام.

زاکانی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل این نوع برخورد با کمیسیون برجام گفت: علت این بود که ما حرف حق می‌زدیم و علاقه داشتیم کٌنه برجام معلوم شود؛ لذا سندی تحت عنوان گزارش کمیسیون برجام تصویب کردیم که امروز ۱۰۰ درصد تایید شد.

زاکانی ادامه داد: ما علم غیب نداشتیم اما مبتنی بر شواهد و دقت‌هایی که می کردیم، به پیامدهایش کاملاً پی برده بودیم و در کمیسیون هم تصویب شد.

مرحوم زارعی می‌گفت چرا خلافتان را به نام آقا تمام می‌کنید؟

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نکته این بود که خلاف آیین‌نامه عمل می‌شد و این مسئله مورد اعتراض بود و ما دائم اعتراض می کردیم و اخطار می دادیم اما رئیس مجلس مسیر خودش را می رفت، خاطرنشان کرد: چیزی که دکتر زارعی را بسیار متاثر کرد و می لرزید و گریه می کرد این بود که می‌گفت خلافی که می کنید را چرا به نام آقا تمام می‌کنید؟

نوباوه: گریه مرحوم زارعی ناشی از استیصال بود

در ادامه این برنامه نوباوه در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی مرحوم زارعی خاطرنشان کرد: آقای زارعی یک دوست خوب برای انقلاب و مردی بسیار متدین و سازماندهی کننده و بسیار فعال بود که در زمان جنگ متخصص جنگ‌های الکترونیک بود.

وی با بیان اینکه یکی از افرادی که در روز تصویب برجام بسیار فعالیت کرد که این مسئله به نام حضرت آقا نباشد آقای زاکانی بود، اظهار داشت: حتی آن روز برخی از موارد برجام را مثل بازگشت دلار مطرح کردیم و می گفتیم که این مسئله باید یکی از بندهای برجام باشد که بعد وزیر خارجه گفت که کری به خنده گفته دلار که پول جهانی هست و شما چرا می‌خواهید داخل برجام بیاورید؟ در حالی که فردای آن روز دیدیم که اوباما هرگونه معامله از سوی جمهوری اسلامی با دلار را ممنوع کرد.

نوباوه با بیان اینکه گریه مرحوم زارعی ناشی از استیصال بود چون در مملکت اتفاقی می‌افتاد که باید تاریخ قضاوت کند، تصریح کرد: برجام ۲۰ دقیقه ای برای مردم عادی شده در حالی که در زمان تصویب قراردادهای چون ترکمنچای و گلستان هم کسانی بودند که به این قراردادها اعتراض می‌کردند ولی شما ببینید چه بلایی بر سر مدرس آوردند و شیخ فضل الله نوری را که مشروطه خواه بود به عنوان خلاف مشروطه اعدام کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این که همان اتفاق دوباره می افتد و ما نامشروع بودن برجام را فراموش کرده‌ایم و به کسانی چشم دوخته‌ایم که فکر می‌کنیم بهتر از دولت فعلی آمریکا هستند، اظهار داشت: واکاوی این جریان تاریخی کمک می‌کند تا کلاه مجدد به سرمان نرود و باید ببینیم که آیا دموکرات‌ها به جریان انقلاب اسلامی در دنیا کمکی کرده‌اند؟

زاکانی: تاکید رهبر انقلاب بر یک‌صدایی مجلس و شورای عالی امنیت ملی

در بخش بعدی برنامه برنامه علیرضا زاکانی در پاسخ به این سوال که عده ای در مورد مهلت ۲ ماهه در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اشکال وارد می کنند و نظر شما در این خصوص چیست اظهار داشت: این طرح یک طرح 9 بندی است که از ۴ ماه پیش روی آن کار شده و محور این کار کمیسیون امنیت بوده که البته کلیت مجلس از آن حمایت کرده است.

وی افزود: یک فوریت این طرح قبلاً تصویب شده بود شهادت شهید فخری‌زاده در هفتم آذرماه باعث شد که روز نهم دو فوریت این طرح را تصویب کنیم تا در یک فرصت ۴۸ ساعته در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه یک بحث این بود که فی‌البداهه و همان روز ما خروج از پروتکل الحاقی و احکامی که در قانون ذکر شده را داشته باشیم یا اینکه دو ماه زمان باشد، بیان داشت: مجدداً یک پیامی از سوی رهبر انقلاب نقل شد که یک صدا از کشور و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مجلس بیرون بیاید و این همان نکته ای بود که رهبر انقلاب در جریان تصویب برجام نیز فرموده بودند.

زاکانی با بیان اینکه تفاهمی که با دبیرخانه شده بود در آغاز همان دو ماه بود، تصریح کرد: البته یک ماه قبل‌تر سه ماه تا تفاهم شده بود که یک ماه گذشته بود و علی‌القاعده همان دو ماه باقی می‌ماند. بحث ما این بود که اگر فی البداهه و در لحظه این حکم جاری و ساری شده و پروتکل الحاقی ملغی شود، اصلاً تبدیل به قانون شده و باید به شورای نگهبان برود و در حالت عادی بیش از یک ماه زمان می‌برد و بحث ما این بود که این مسئله خلاف قاعده قانون‌گذاری است.

طرح اقدام راهبردی، بایدن را در وضعیتی تعیین تکلیف شده قرار می‌دهد

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه این یک ماه هم کافیست که طرف مقابل از خودش حسن نیت نشان دهد و این امکانی برای چانه زنی هست تا بعداً بایدن با وضعیتی تعیین تکلیف شده مواجه شود به این معنا که با ما از موضع بالا برخورد نکند تصریح کرد: این مطرح شد و مجلس هم به این یک ماه رای داد و به شورای نگهبان رفت و شورا هم نسبت به اصل ۱۷۶ اشکال گرفت و به خاطر تفاهمی که با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته بود، این برگشت و ما مجدداً به دو ماه رای دادیم.

جاده یکطرفه برجام مسدود شد

وی با بیان اینکه این دقیقاً فعال بودن ماجرا توسط مجلس را نشان می دهد و اینکه ابتکار عمل در دست مجلس است، تصریح کرد: این زمان شروع شده و چه بخواهند و چه نخواهند این کشورهای اروپایی هستند که باید به تعهدات خود عمل کنند چون جاده یک طرفه مسدود شد و این امکان در نهایت عقلانیت و دقت رقم خورد.

زاکانی تاکید کرد: اگر یک ماه بود ما را دست برتر می‌کرد اما قطعاً دو ماه هم برای ما شرایطی ایجاد می‌کند که آنها در موضع استیصال قرار گرفته‌اند و بیشتر قرار خواهند گرفت.

مجلس بناست برادر بزرگتر قوا باشد/ مجلسی که دیگران می‌پسندند ذلیل و دست چندم است

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه قانون‌های ما در مجلس شفاف است چون مجلس قرار است در راس امور باشد و هرچند بناست برادر قوا باشد اما بنا هست که برادر بزرگتر قوا باشد و قرار نیست که ذلیل شود تصریح کرد: مجلسی که دیگران می پسندند مجلسی ذلیل و دست چندم است و این مجلس بنا است که ابتکار عمل را در دستش بگیرد و هم در طرح معیشت و هم در طرح هسته‌ای و هم مسکن ابتکار عمل را در دست گرفته و می‌خواهد معیشت و زندگی مردم را به فضل الهی سامان دهد.

نوباوه: مجلس باید نشان می‌داد که به مهلت یک‌ماهه آگاه است

در ادامه برنامه بیژن نوباوه با بیان این که طرح یک ماهه که در بند ۶ مانده توسط خود آقای زاکانی پیشنهاد شد و به جا هم بود گفت: این که تصور شود با مجلس بازی انجام دهند و بعد بگویند مجلس فلان کار را نکرد، ما علم بر این داشتیم که شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت اما مجلس باید نشان می‌داد که به این یک ماه آگاه است و اتفاقاً مجلس به این دلیل روی یک ماه پافشاری کرد که در جامعه مطرح بود که این مهلت همزمان با روی کار آمدن دولت جدید با آمریکا است و این در حالی است که ما به آنجا دل نبسته‌ایم.

وی ضمن اشاره به اظهارات اخیر جو بایدن با این مضمون که ما اهرم فشار را شدیدتر خواهیم کرد، اظهار داشت ما روی این قضیه شکی نداریم اما مجلس حربه را از دست کسانی که دل بسته بودند تا با مطول کردن، این قانون را لغو کنند گرفت.

نوباوه با بیان اینکه قانون تغییر نمی کند و دولت حق ندارد که بگوید به دلیل همزمانی روی کار آمدن بایدن کوتاه بیایید تصریح کرد: اتفاقاً در یکی از بندهای این قانون ذکر شده که همه اینها به این شرط است که آنها در موضوع خودشان بمانند و اگر موضع شان را عوض کنند و شرایطی که قبلاً توافق کردن را اجرا کنند ما هم خود به خود به شرایط قبل مان باز می گردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بحث ما خروج از پروتکل الحاقی هست که اصلاً در برجام نبوده است، گفت: پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کنیم و به راحتی می توانیم خارج شویم و حتی آژانس نتوانسته در اقدام ما هیچ ایراد فنی و قانونی بگیرد و فقط می‌گویند اگر ایران خارج شود وارد پروسه جدید غنی سازی می‌شود.

وی تاکید کرد: قانونی که در مجلس تصویب شد دقیقاً منطبق با منافع کشورمان است و جاده دیگر یک طرف نخواهد بود و ما جدی روی این قضیه ایستاده‌ایم و منتظر تغییر رفتار آنها هستیم.

نوباوه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر طرح اخیر مجلس بر افزایش نرخ ارز در بازار اظهار داشت: در بسیاری از کشورها مثل لبنان نوسانات دلار چه بسا از کشور ما هم بیشتر است ولی در زندگی عادی مردم تاثیر زیادی ندارد و الان یک جریان ایجاد شده که حتی کسبه و بازاریان ما هم خیلی حساسیت نشان نمی دهند و این نشان می‌دهد که مردم به یک واقع‌بینی رسیده اند.

وی افزود: آن حساسیتی که می تواند روی سیاست ما تاثیر بگذارد وجود ندارد در حالی که جماعتی برای این مسئله برنامه‌ریزی کرده‌اند اما مردم نسبت به آنها بدبین هستند و آن ها را دخیل در اتفاقات سیاسی نمی دانند.

نوباوه با اشاره به طرح معیشتی مجلس شورای اسلامی و مخالفت دولت با آن اظهار داشت: ما گفتیم برای مثال به هر خانواده پنج نفره ماهی ۶۰۰ هزار تومان می دهیم، همان کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردیم و دولت نمی‌تواند آن را مدیریت کند و ۳۰ هزار تومان می‌شود را به مردم می‌دهیم تا مشکل معیشت و خورد و خوراک نداشته باشند و روی این طرح بسیار محاسبه و کار شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه جریانی نمی خواهد این آرامش ایجاد شود، اظهار داشت: اولین طرح دو فوریتی مجلس حمایت از بازار بورس بود و دولت لایحه ای در مورد افزایش سرمایه ها آورد که ما تصویب کردیم و بعدی هم مالیات بر خانه های خالی بود و پس از آن هم طرح معیشت بود.

نوباوه گفت: دولت طرح معیشتی را قبول کرد و گفت خودم ۱۰۰ تومن می دهم تصریح کرد:۱۰۰ هزار تومان هم تورم‌زا است و هم به کالا داده نمی‌شود و دوباره لوبیای هشت هزار تومانی ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می شود.

وی با بیان اینکه ما در حاکمیت دچار یک پارادوکس هستیم، خاطرنشان کرد: تاکنون می گفتند همه با هم هستند ولی اکنون می بینند که مجلس با دولت نیست و اصلاً این ماجرا این نیست که هر عملی بشود ما سکوت بکنیم.

اگر اروپا جدیت ما را ببیند عقب نشینی می کند

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه پس از این دو ماه گشایش‌هایی که در بازار خواهد شد را خواهند دید، گفت: اگر ببینند که ما در غنی سازی حرکت می‌کنیم و سانتریفیوژهای جدیدمان را نصب کرده ایم و جدی هستیم؛ به خصوص اروپایی‌ها عقب نشینی خواهند کرد و حتی سکوتشان به ثبات بازار ما کمک خواهد کرد و ما هر جا ایستادگی آمادگی کرده‌ایم بٌرده‌ایم.

نوباوه با اشاره به اینکه دو نفر از اعضای تیم مذاکره کننده ما جاسوس آمریکا از آب درآمدند و کجا آمریکا می‌خواهد به این هیئت وقعی قائل شود، اظهار داشت: این مجلس قانونی تصویب کرده و رویش هم با تمام تبعات ممکن ایستاده است و آنها می دانند که با جای سفت برخورد کردن سخت است و قطعاً به دو ماه نخواهد کشید که نتایج مثبت را خواهیم دید.

زاکانی: بنا نیست زورمان را بدهیم و التماس بخریم

در ادامه زاکانی با تاکید بر اینکه این طرح خیلی هوشمندانه تنظیم شده و ۵ ماده اول آن ناظر به حوزه هسته‌ای هست خاطرنشان کرد دو ماده ۶ و ۷ این طرح ناظر به حوزه تحریم ها و عمل به تعهدات است و دو ماده آخر طرح هم مسئول اجرای طرح و مسئولیت هایش را مشخص کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس از حقوق و منافع ملی صیانت می‌کند و بنا نیست که ما زورمان را بدهیم و التماس بخریم تصریح کرد: دوستان عزیز مذاکره کننده ای که در برجام مذاکره کردند زور ملت را دادند و التماس خریدند و چون طرف ما هم مستکبر است و چیزی را غیر از خودش نمی بیند، هیچ کس را به حساب نمی آورد و کسی نبوده که به دهانش بزند چون آنها تقسیم کاری هم با کشورهای اروپایی کرده‌اند و بده بستان می کنند.

وی افزود: این طرح هوشمندانه هم معیشت مردم و هم چرخ سانتریفیوژها را به طریق درستی به چرخش انداخت که هم چرخش زندگی مردم باشد و هم سانتریفیوژها بچرخد و این را در مقام عمل پیاده سازی کرد.

زاکانی با تشریح دلیل گرانی ها اظهار داشت: گرانی ها دو جهت اساسی دارد که جهت عمده اش این است که همان دوستان عزیزی که دل در گرو لبخند دشمنان این انقلاب و مردم بسته‌اند همان‌ها بودجه سال ۹۸ و ۹۹ را کاذب بستند.

وی ضمن اشاره به اینکه سال ۹۸ یک و نیم میلیون بشکه نفت با ۵۰ دلار بستند در حالی که می دانستند محقق نمی‌شود، گفت: در ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷ ترامپ از برجام خارج شد و اینها می دانستند که تحریم های سخت و هوشمند او مانع از صدور نفت خواهد شد و به جای اینکه جنبه انقباضی به خود بگیرند، بودجه را مازاد بستند و سازمان برنامه صراحتاً گفت که این کار را می‌کنیم تا به ترامپ بگوییم کارهای تو هیچ اثری ندارد و متاسفانه رئیس مجلس و کمیسیون برنامه همین را پذیرفت و این تصویب شد و کشور دچار بحران شد و کسری بودجه پدید آمد و متوسل به جلسه سران و صندوق توسعه ملی شدند.

کسری بودجه  ۳۴۴ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه 1400

زاکانی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۰ وحشتناک تر است و ۳۴۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ثابت شده دارد، گفت: دولت ۲۴۶۳ هزار میلیارد تومان بودجه بسته که بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن ناظر به بودجه‌های عمومی است و الباقی آن هم ناظر به بودجه های شرکت ها هست و بعد که نگاه می کنیم یک بی مسئولیتی و خطاهای فاحش در بستن بودجه را شاهد هستیم و قطعاً مجلس دست به اصلاح خواهد زد.

بودجه سال ۱۴۰۰ یک انفجار تورمی ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ طبق بررسی های مجلس یک انفجار تورمی را ایجاد می‌کند، گفت: جای تعجب است که چقدر بی‌مسئولیت با معیشت مردم برخورد می‌شود و چرا آن‌قدر بی محابا ارزش پول ملی را کاهش می دهند و از محل های نادرست برای کسری بودجه تامین اعتبار می کنند و بودجه را تورمی می بندند و شرایط را به سمتی می‌برند که ماحصل آن این است که دست دولت در جیب مردم می‌رود همانطور که در دو سال گذشته در جیب مردم بود.

زاکانی با اشاره به تلاطم های اخیر بازار ارز پس از مصوبه دولت گفت: این مسئله بیشتر یک امر انتظاری و روانی است و متأسفانه بیشتر به عدم صداقت کسانی برمی‌گردد که معیشت مردم را برای اهداف سیاسی خودشان گرو گرفتند و با مردم حقیقت را نمی گویند و این مسئله آثار سوء خود را می گذارد.

انشقاق در جریان غربگرا پس از قانون اقدام راهبردی مجلس

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به حرف و حدیث های بین طرفداران مذاکره در مورد تصویب طرح اخیر مجلس در مورد رفع تحریم‌ها اظهار داشت: این از حقیقت های تلخ و از اسرار مگویی هست که به مردم عزیز می گویم و آن اینکه در بین جریان غربگرا یک انشقاق ایجاد شده بعضی از آن‌ها برخورده و می‌گویند چرا عده‌ای با سرعت به سمت آن ها می روند در حالی که قرار بوده این اقدام از کانال رسمی ما صورت بگیرد و این اعتراض را در برخی از مجامع و مراجع اظهار کرده‌اند و می گویند چرا در حالی که باید از جانب ما صورت می‌گرفت عده ای پیدا شده اند که ما را دور زده اند و این کار را می‌کنند.

وی با بیان اینکه این ها می دانند که به سمت سراب می روند چون اگر بحث ترور باشد چهار نفر از شهدای ما در زمان اوباما که دموکرات بود ترور شده اند، اظهار داشت: اگر بحث نوع مواجه باشد اوباما تنها رئیس جمهور آمریکا است که ما را تهدید به حمله اتمی کرد و این دست آهنی هست که رویش دستمال  مخملی کشیده شده است.

مذاکره لاف و شعاری بیش نیست

زاکانی با تاکید بر اینکه موضوع مذاکره لاف و شعاری بیش نیست و دوباره یک مواجهه سیاسی با منافع ملی هست تاکید کرد وظیفه رسانه ملی این است که زمینه را برای گفت و گو باز کند و من حاضر هستم با عناصر سیاست خارجی و با کسانی که در دولت مدعی هستند و حرفهای نادرست به جامعه می زنند مناظره کنم.

وی افزود: مذاکره یک بحث ثانوی است و بحث اول احقاق حق ملت در جهت آن چیزی هست که آنها وعده داده بودند و این مذاکره نمی خواهد.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به طرح هفت ماده‌ای مجلس ناظر به تشدید مجازات جاسوس‌ها و به ویژه کسانی که مرتبط با کشور متخاصم آمریکا هستند، اظهار داشت: منظور از جاسوس شامل جاسوسی اعم از دوتابعیتی‌ها با یک تابعیتی‌ها هست و کسی که دستگاه امنیتی ما و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه می‌گویند جاسوسی کرده است.

زاکانی در تشریح دلیل اولویت چنین طرحی بیان داشت: این مسئله ریشه تمام مفسده های کشور است و همچنین آمریکا کشور متخاصم شناخته نشده و ۴۱ سال است به ما ضربه می‌زند و جاسوس با لبخند از کشور مشایعت می شود و پس‌فردا شهید فخری‌زاده ترور می‌شود.

قائل به خشکاندن ریشه‌های نفوذ در کشور هستیم

وی با تاکید بر اینکه ما قائل به خشکاندن ریشه‌های نفوذ در کشور هستیم خاطرنشان کرد: در راستای این مسئله مجلس اقدامات اساسی را دنبال می‌کند علاوه بر این که هرکس باید در موضع خودش اقدام کند.

نوباوه: اقدام متقابل نظامی و سیاسی به ما قدرت برابر می‌دهد

در بخش پایانی برنامه بیژن نوباوه با طرح این سوال که وقتی که آمریکا کشتی ما را تهدید کرد ما با اقدام متقابل آزاد کردیم یا با مذاکره؟ اظهار داشت: چیزی که در این زمان می تواند به ما قدرت برابر بدهد اقدام متقابل در حوزه سیاست و قوه نظامی و سایر مسائل است.

وی با بیان اینکه در اقداماتی که رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه علیه ما انجام می داد طوری وانمود می کرد که ما متوجه شویم که تلفات انسانی نمی‌دهیم چون می دانست که خط قرمز ما تلفات انسانی هست گفت: وقتی اسرائیل چند اقدام نظامی انجام داد و پایگاه ما را در سوریه زد و یک سری کارهای دیگر انجام داد و عکس‌العمل لازم را به دلیل تغییراتی در سطح عالی کشور و تفکراتی که می‌گفت نباید اقدام متقابل کرد نشان ندادیم، کار به جایی رسید که دانشمندان هسته‌ای ما را در بدترین شرایط یکی پس از دیگری ترور کردند چون مطمئن بودند ما کاری نخواهیم کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سابقه ندارد که شخصی مثل حاج قاسم را بزنند و سپس یک رئیس جمهور مسئولیت این ترور را برعهده بگیرد اظهار داشت: ترامپ تا ابد الدهر مجرم است و تا ابدالدهر ما طبق قوانین بین المللی می‌توانیم انتقام بگیریم ولی این کار را می کنند چون برداشتی که از دولت ما دارند این است که ما هیچ اقدامی نخواهیم کرد.

قدرت نابرابر هیچ وقت به ما امتیاز نخواهد داد

وی ادامه داد ما اگر می‌خواهیم در یک عرصه برابر با غربی ها پشت یک میز با همدیگر صحبت بکنیم باید قدرت متقابل داشته باشیم و قدرت نابرابر هیچ وقت به ما امتیاز نخواهد داد و اگر زدند ما حتماً باید اسرائیل را در هر شرایطی بزنیم و این زدن بستگی به شرایط دارد که کجا را و چگونه بزنیم ولی این اقدام باید صورت بگیرد.

نوباوه با تاکید بر اینکه ما باید اقدام بازدارنده بکنیم تصریح کرد: باید هزینه‌ اقدامات تروریستی را برای دشمن زیاد کنیم تا فکر نکند که هر وقت می خواهد می تواند بزند و فرار کند و باید ببینیم این فرمایش رهبر انقلاب که بارها فرموده‌اند دوران بزن و دررو تمام شده است را کجا اجرا کرده ایم و اگر ما بازدارندگی را درست انجام دهیم و به مثابه آن چیزی که آن ها زدند ما هم بزنیم، در آینده ترور نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.