به نظر می‌رسد درخواست طرف اروپایی برای اجرانشدن مصوبه مجلس و خطاب قرار دادن دستگاه اجرایی کشورمان به صورت تلویحی، در جهت دوقطبی‌سازی، ایجاد شکاف و تشدید اختلافات بین نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی مرتبط با قانون است.

وقتی دو قورت و نیم اروپا باقی است

در حالی که هنوز زمان زیادی از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توسط کشورمان نمی‌گذرد و با این اقدام جمهوری اسلامی ایران در ابتدای راه احقاق حقوق هسته‌ای خود قرار می‌گیرد، اما در دیگر سوی ماجرا اروپایی‌ها به عنوان مخاطب اصلی قانون و عضو باقیمانده در برجام، نه تنها عزم و اقدام عملی برای احیای برجام ندارند، بلکه این روزها با اظهارات و صدور بیانیه‌های مختلف درصددند بار دیگر دیدگاه راهبردی خود نسبت به مسئله هسته ای ایران را نشان دهند.

در همین‌باره، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه ۱۷ آذرماه  با صدور بیانیه‌ای نسبت به نصب سه‌آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و همچنین مصوبه اخیر مجلس واکنش نشان دادند و مدعی شدند این اقدام ناقض توافق هسته‌ای و مخالف دیپلماسی است.

قالیباف: اروپا حق ندارد درخواست عدم اجرای قانون داخلی کشورمان را داشته باشد

 رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیروز در دیدار جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران، با انتقاد از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی پس از تصویب قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران گفت: بیانیه سه کشور اروپایی که خواسته بودند دولت ما این قانون را اجرا نکند، موجب تعجب شد. این سه کشور اروپایی که بر دموکراسی و تعهدات قانونی تأکید دارند، کار ناپسند و عجیبی کردند.

محمدباقر قالیباف تصریح کرد: ایتالیا نباید اجازه دهد سه کشور دیگر به نمایندگی از اروپا صحبت کنند. سه کشور اروپایی در شرایطی که به اقدام تروریستی اخیر در تهران و شهادت دانشمند ایرانی شهید فخری‌زاده هیچ واکنشی نشان ندادند، اکنون می‌گویند دولت ایران قانون مصوب و رسمی کشور را اجرا نکند.

وی گفت: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بد عهدی اروپا، در چنین شرایطی چطور می توان یکطرفه پایبند تعهدات برجامی بود.

تغییر جایگاه طلبکار و بدهکاران برجامی

به نظر می‌رسد درخواست طرف اروپایی برای اجرانشدن مصوبه مجلس و خطاب قرار دادن دستگاه اجرایی کشورمان به صورت تلویحی، در جهت دوقطبی‌سازی، ایجاد شکاف و تشدید اختلافات بین نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی مرتبط با قانون است.

این اظهارات در حالی است که به نظر می‌رسد دولت‌های اروپایی ترجیح می‌دهند حافظه سیاسی و نقش خودشان را در ماجرای برجام به فراموشی بسپارند و به نوعی در موضع‌گیری طلبکارانه جای شاکی و متشاکی را تغییر دهند. موضوعی که وزیر امور خارجه کشورمان چند روز پیش در واکنش به زیاده‌خواهی وزیر خارجه آلمان در پیامی توییتری نوشت:‌ «به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید».  همچنین، گرچه سه کشور اروپایی مدعی‌اند «اقدام‌های ایران با برجام و تعهدات گسترده‌تر هسته‌ای ایران همخوانی ندارد و اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، نباید چنین گام‌هایی را اجرا کند»، با این‌حال فضای دیپلماسی که اروپایی‌ها از آن سخن می‌گویند و درصدد هستند ایران و آمریکا را به حرکت در مسیر آن مجاب کنند با اظهارات متناقض و رفتارهای دوگانه‌شان دستیابی به چنین امری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بار دیگر همسویی آنان را با آمریکا برای تشکیل جبهه‌ای واحد در تشدید فشارها بر ایران به اثبات می‌رساند.

بیانیه سه کشور اروپایی اعتبار حقوقی ندارد

در همین‌باره، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو درباره اظهارات اخیر دولت‌های اروپایی اظهار کرد: وقتی طرف‌های برجام به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند ما هم ملزم نیستیم اجرای تعهدات را به‌طور یکجانبه ادامه دهیم. ما در حالی تعهدات را به‌طور کامل به اجرا درآوردیم که دیگر طرف‌های برجامی نه تنها این کار را انجام ندادند، بلکه رفتارهای غیرحقوقی و زیاده‌خواهانه خودشان را توسعه دادند. ما باید برای منافع کشور و حقوق هسته‌ای به غنی‌سازی و ذخیره‌سازی اورانیوم، فعال‌سازی و نصب تجهیزات جدید و ساخت تأسیسات دیگر اقدام کنیم.

حسین نوش‌آبادی ادامه داد: به نظرم نگرانی اروپایی‌ها بی مورد است و بهتر بود آن‌ها به جای اینکه نصب سانتریفیوژهای جدید ایران را به عنوان عاملی برای نگرانی خود تلقی کنند، به تعهداتشان بازگردند و یقه آمریکا را بگیرند که چرا زیر میز بازی زده و اقدام‌های خلاف عرف حقوق بین‌المللی انجام داده است. امروز دولت‌های عضو برجام باید خودشان را بدهکار و پاسخگوبه ایران بدانند نه اینکه طلبکارانه رفتار کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: بیانیه سه کشور اروپایی فاقد اعتبار و وجاهت حقوقی است و قابلیت اجرایی ندارد. توصیه ما این است اروپایی‌ها به‌جای این تلاش‌ها از آمریکا بخواهند به تعهداتش عمل کند تا پرونده هسته‌ای در مدار خودش قرار بگیرد. این اتفاقی که در قالب بیانیه تروئیکا رخ داده، چندان معقول و منطقی نیست؛ زیرا نگرانی اروپایی‌ها باید زمانی باشد که یک تعهد بین‌المللی به راحتی از سوی اعضای آن زیر پا گذاشته و بی‌اعتبار می‌شود. قرار بود برجام معامله برد – برد باشد نه یک قرارداد برد – باخت، در حالی که ما در حال حاضر باخته‌ایم و طرف مقابل باید به جبران گذشته بپردازد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به برخی مخالفت‌ها نسبت به مصوبه مجلس تأکید کرد: اتفاقاً مصوبه مجلس، پشتوانه‌ای قوی برای مجریان صنعت هسته‌ای و تیم مذاکره‌کننده برجام است تا در صورت مذاکره احتمالی، با قدرت بیشتری پای میز مذاکره بنشینند و با توان بیشتری از حقوق ملت دفاع کنند. بدین ترتیب، این مصوبه نه تنها تضعیف کشور نیست، بلکه به تولید قدرت در عرصه دیپلماسی منجر می‌شود. مصوبه اقدام راهبردی، مانعی نیست که در اثر آن دولت به وظیفه خود عمل نکند، بلکه ابزاری قوی برای اعمال و احقاق حقوق ایران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.