حجت الاسلام فیض آبادی گفت: اعتقاد به این موضوع که روزی دست خداست و انجام به وظایفی که در قرآن برای دولت و ملت تعیین شده است اضلاع یک مثلث دینی هستند و برای بهبود وضعیت بیمارگونه اقتصاد باید به این نسخه قرآنی شفابخش عمل کرد.

مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا با این نسخه قرآنی برطرف خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درخصوص تعالیم اسلامی برای رفع مشکلات اقتصادی این روزهای مردم عنوان کرد: یکی از دستورات دین اسلام در خصوص مدیریت مسایل اقتصادی که در تعالیم دینی ما نیز بدان بسیار تاکید شده است، پرهیز از اسراف و تبذیر است،

وی اظهار کرد: اسراف یعنی زیاده روی کردن در اموری که به صورت معمول انجام می دهیم. اگر از حد اعتدال خارج شویم اسراف می شود. به عنوان مثال خوراک روزانه فردی، یک بشقاب است اما اگر یک و نیم بشقاب مصرف کند، همان نیم بشقاب اسراف است.

وی اضافه کرد: اما تبذیر در خصوص مسایلی هست که نیازی به انجام آن نیست. یعنی ریخت و پاش های اضافی که انجام ندادن آن مشکل خاصی را برای زندگی بوجود نمی آورد. در وضعیت کنونی جامعه، دیگر تبذیر معنی ندارد. تعویض فرش ها و لوازم خانگی به بهانه های مختلف از جمله فرارسیدن عید نوروز که عادت برخی خانواده ها شده بود در این شرایط صحیح نیست.

این کارشناس مسایل دینی تصریح کرد: اما اسلام یک راهکار دیگر برای رفع مشکلات اقتصادی نیز دارد و برای دوره هایی مانند این روزها که مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا در جامعه بوجود آمده است، مانند نسخه ای شفابخش عمل می کند. در این راهکار قرآنی، بر دولت و همچنین ملت وظیفه ای تعیین شده است.

وی یادآور شد: براساس آیه شریفه ۶۰ از سوره مبارکه توبه که در آن خداوند می فرماید: " إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ" وظیفه دولت این است که مالیات یا صدقات یا وجوهاتی که دارد را در خرج فقرا و مساکین نماید. دولت در اولین گام باید شرایط زندگی فقرا را بهبود بخشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز داشت: فقیر اصطلاحا به نیازمندی گفته می شود که شرایط جسمانی سالم و توان کار کردن دارد اما به دلایل مختلف وضعیت شغلی او دگرگون شده و اکنون نیاز مالی دارد. ممکن است اوضاع اقتصادی او به گونه ای باشد که دیگر اجاره خانه یا پرداخت هزینه های بیماری یا ... را ندارد. براساس آیه شریفه ای که ذکر شد، این دستور خداوند است که باید حکومت از بودجه ای که دارد ابتدا فقرا را تامین کند.

وی ادامه داد: اما مسکین، شخصی است که وضعیت سالم بدنی و توان کار کردن را ندارد. زمین گیر یا بیمار است و مشکلات بدنی دارد و اصلا نمی تواند کار کرده و خرج خود و خانواده اش را تامین کند. وظیفه دولت این است که از بودجه ای که دارد ابتدا به وضعیت فقرا و مساکین برسد و سپس به دنبال دیگر کارها و تصمیمات برود.

وی خاطرنشان کرد: در آیه دیگری از قرآن وظیفه مردم بیان شده است. خداوند در آیه شریفه  ۳ سوره مبارکه بقره می فرماید: " وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ‌" در این آیه خداوند وظیفه مردم را انفاق از آن چیزی که روزی گرفته اند می داند.

وی اظهار کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی بخصوص در این روزهای کرونایی، مردم هم باید به یکدیگر کمک و انفاق کنند. مثلا اگر کسی پولدار است با پول خود کمک کند. صاحبخانه ای از مستاجرش اجاره نگیرد. راننده ای که مسافرکشی می‌کند کمتر بگیرد و مکانیک هم از اجرت خود کوتاه بیاید. این راهکار هم از سوی خداوند متعال معرفی شده است و وظیفه مردم بر رعایت آن است تا جامعه به حد تعادل برسد.

این کارشناس امور دینی با ذکر این موضوع که مردم با قناعت در زندگی و داشتن این باور که رزق و روزی دست خداوند است، می توانند وضیعت خود را مدیریت کرده و ضمن آن باید به دیگران نیز کمک کنند، عنوان داشت: حکومت نیز وظیفه دارد دست نیازمندان را بگیرد و آنها را یاری دهد.

حجت الاسلام فیض آبادی تاکید کرد: اگر این مثلث ایجاد و به آن عمل شود مشکل این روزهای اقتصادی ناشی از کرونا حل خواهد شد و مشکل مالی برای هیچکس وجود نخواهد داشت. این دستورالعمل قرآنی یا نسخه ای دینی برای درمان وضعیت اقتصادی در شرایط کرونا است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این مثلث به صورت عملی در جامعه شکل نگرفته است گفت: مردم تا حد زیادی در موضوع مساوات بخصوص در ابتدای شیوع کرونا وارد میدان شده و دست دیگران را گرفتند، اما مساوات باید تا انتها و انشالله تا نابودی کرونا ادامه پیدا کند. برای همین موضوع هم قرآن کریم برنامه ای تعیین کرده است.

وی ادامه داد: خداوند در سوره نحل و آیه ۹۰ می فرماید: " إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَیٰ"  بدین معنی که: همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می‌کند. معنی این آیه این است که نهاد یا مجموعه ای از اقوام و خویشان درست شود تا به یکدیگر کمک کنند. به عنوان مثال در یک خانواده پدر و مادر و فرزندان و عموها و عمه ها و ... با یکدیگر جمع شوند. این مجموعه که خانواده های نسبتا زیادی را تشکیل می دهد به راحتی می توانند یک خانواده احتمالی از میان خود را که به عنوان مثال به مشکل مالی برخورد کرده است را کمک کنند. تقبل مشکلات یک خانواده برای یک مجموعه نسبتا زیاد دشواری چندانی ندارد.

وی متذکر شد: این موضوع تنها به همت و مدیریت نیاز دارد. مردم به این شکل می توانند به راحتی افراد نیازمند از آشنایان خود را شناسایی و کمک کنند و تاحدود زیادی مشکل را برطرف نمایند. اما متاسفانه این موضوع که قرآن به صراحت به آن تاکید دارد توسط مردم به فراموشی سپرده شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد: متاسفانه دولت نیز آنچنان که باید و شاید به وظیفه خود عمل نکرده است. باید گفت که از دولت کنونی با مدیران سرمایه دار و ثروتمند و نحوه مدیریتی که بر مسایل دارند نباید انتظار داشته باشیم که دست نیازمندان و فقرا را بگیرد.

وی اذعان داشت: اگر دولت این توانایی را داشته باشد که برقیمت های اجناس مدیریت کرده و اجازه ندهد کالاها افزایش قیمت پیدا کنند کمک شایانی کرده است. امروزه با کمک ۱۰۰ هزارتومانی دولت آنهم به بخشی از افراد جامعه، در حالیکه قیمت های اجناس بسیار بالاتراز آن چیزی است که باید باشد نمی توان خرید خاصی انجام داد و یا مشکلات اقتصادی را حل کرد.

حجت الاسلام فیض آبادی با بیان این نکته که دولت اگر می خواهد به وظیفه دینی خودعمل کند باید قیمت ها را کنترل کرده و اهدای بسته های معیشتی به مردم را افزایش دهد، افزود: حتی اگر دست دولت خالی است می تواند از قیمت برخی حامل های انرژی مانند بنزین یا تعرفه های برق و گاز و آب و... بکاهد. رسانه ها نیز باید با جدیت بیشتری مسئولان را به تلاش در عرصه مدیریت و کار وادار کنند و از طرفی مردم را مجاب کنند که دست یکدیگر را به گرمی بفشارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.