کرمان-در حالیکه قرار بود طبق هدف گذاری انجام شده در برنامه ۵ ساله در تولید و خودکفایی کلزا به عدد ۷۰ درصد برسیم اما بنا بر اظهارات مجری طرح دانه های روغنی وزارت کشاورزی هنوز این رقم از ۱۵ درصد فراتر نرفته است.

حال و روز زرد«کلزا» در کرمان؛ تا خودکفایی خیلی فاصله داریم

قدس آنلاین-گروه استان ها: کمبود روغن در بازار که افزون بر چندین ماه است  گریبان مصرف کنندگان را گرفته و قوطی های روغن را به سختی در بازار می توان یافت یکی از دلایل آن وابستگی ۹۰ درصدی کشور به مواد اولیه برای تولید روغن است و این در حالی است که بسیاری از استان های کشور از جمله استان کرمان اراضی بسیاری زیر کشت کلزا داشته و می تواند نقش بسزایی در تولید دانه های روغنی ایفا کنند.

چند گام مانده تا خودکفایی؟

وقتی این سوال در ذهنمان جرقه می زند که با وجود این همه اراضی کشاورزی و مهندسان کارآزموده و منابع آبی چرا باید در کشت دانه های روغنی از برنامه توسعه عقب افتاده و در سال جهش تولید در این حوزه کمتر جهشی را برای کاشت دانه های روغنی شاهد باشیم دو کلید واژه توسط متولیان و هم چنین کشاورزان مبنی بر عدم حمایت و مشکلات در سیاست گذاری پیش روی ما گذاشته می شود.

ابراهیم زندی یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در این حوزه به قدس آنلاین می گوید: برای رسیدن به خودکفایی نیازمند برنامه ریزی از مرحله کاشت تا برداشت هستیم.

وی با بیان اینکه به طور حتم از سال دیگر اراضی زیر کشت فعلی کلزا کاهش خواهد یافت اظهار می کند: با روند افزایشی کود، سم و بذر که امسال رشدی ۳۰۰ برابری را تجربه کرد لذا ما با ریزش کشاورزان برای کشت این محصول روبرو خواهیم شد.

زندی با بیان اینکه برای رسیدن به خودکفایی و افزایش تولید باید سیاست های تشویقی به ویژه در بحث خرید تضمینی را در دستور کار قرار دهیم ابراز می کند: در حال حاضر قیمت ها در بخش تولید دستوری است لذا این موضوع اجازه رقابت را نداده و برای کشاورز فروش محصول مقرون به صرفه نیست.

وی بیان می کند: در حال حاضر تولید روغن برای کارخانه ها نیز مقرون به صرفه نیست و در حالی که دولت فقط ۹ درصد تصمیم به افزایش قیمت گرفته اما تولید کننندگان خواستار افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن هستند.

این کارشناس می گوید: اختلاف قیمت بین بخش کشاورزی و دولت به دلیل واردات روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی زیاد است و لذا برای کشاورزی که باید با ارز ۲۵ هزار تومانی کود و سم تهیه کند امکان رقابی باقی نمی گذارد.

وی با بیان اینکه کارخانه ها به دلیل عدم صرفه اقتصادی و عدم تطابق قیمت تولید با هزینه فروش تمایلی برای افزایش تولید نداشته ابراز می کند: به هیمن جهت کارخانه داران محصول کمتری از کشاورز خریداری می کنند و این موضوع کشاورزان را از افزایش تولید بیشتر منع می کند.

وی تنها راه رسیدن به خودکفایی را در اجرای سیاست های حمایتی دولت مبنی بر در اختیار گذاشتن نهاده های دولتی و در نهایت خرید تضمینی به قیمت منصفانه  می داند و می گوید: به طور حتم اگر این محصول برای کشاورز جاذبه و سودداشت تاکنون به برنامه خودکفایی رسیده بودیم و لذا عقب افتادگی در این الگو نشان از بی تدبیری در اجرا دارد.

کلزا خریدار ندارد

گرچه طبق گفته های معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در جنوب کرمان برنامه کشت کلزا به میزان ۳۰۰۰ هکتار و تولید ۷۵۰۰ تن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است اما بنا بر اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان چون هزینه تولید برای کشاورز افزایش یافته و در مقابل تقاضا برای خرید کلزا کم شده لذا رغبت برای توسعه اراضی زیر کشت این محصول توسط کشاورزان نسبت به گذشته کمتر شده است.

عباس سعیدی با بیان اینکه  نوسانات اخیر ارزی موجب بروز مشکلات بسیاری برای تولید کننده ومصرف کننده شده ست ادامه می دهد: در حال حاضر کشاورز با هزینه بیشتری نسبت به گذشته می تواند کلزا را کشت کرده و به دست کارخانه دار برساند.

وی می گوید: با این حال روند توسعه زمین هایی که به کشت کلزا اختصاص یافته طی سال های اخیر افزایش یافته است  اما افزایش قیمت ها و نوسات دلار در سال جدید بر معادلات تولید تاثیر گذار است.

وی به تنش های موجود در بازار روغن اشاره کردهو اذعان می کند: اگر کلزا در داخل کشور تولید و به دست تولید کننده روغن برسد در صورت تحریم و یا هر عاملی که از خارج به کشور تحمیل شود دیگر با مشکلاتی مانند آنچه که هم اکنون در بازاروجود دارد مواجه نخواهیم شد.

سعیدی عنوان می کند: ما رشد ۵ درصدی در تولید کلزا در کرمان را شاهد هستیم اما جای توسعه بسیار بیشتری وجود دارد البته به شرط اینکه سیاست های حمایتی و تشویقی برای تولید کننده به مرحله اجرا در بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.