استاد حوزه و خطیب سرشناس کشور گفت: تنها راه دفع بحران‌ها و بلایا ، تمسک به محبت اهل بیت (ع) بویژه در روزهای چهارشنبه و به امام رضا (ع) است.

چهارشنبه‌های امام‌رضایی، فرصت عبور از بحران‌ها

به گزارش قدس آنلاین، در وصف و فضیلت زیارت ائمه‌اطهار(ع) به‌ویژه امام هشتم(ع) از راه دور، روایات فراوانی نقل شده است. می‌طلبد در کشوری که متعلق به امام رضا(ع) است، بستری فراهم آید که دل‌های شیعیان و محبان ثامن‌الائمه(ع) هفته‌ای یک‌ بار در روزی که به نام حضرت است، متوجه بارگاه پرنور این امام خوبی‌ها شود؛ از این رو، چهارشنبه‌های ما بیش از هر روز دیگری از هفته، امام‌رضایی باشد.

برای تبیین برکات انس با حضرت ثامن‌الحجج(ع) به‌ویژه در روز زیارت حضرت، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و از خطبای سرشناس کشورمان، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه، مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در پاسخ به این پرسش که چهارشنبه‌ها چه ظرفیتی برای انس و ارتباط بیشتر با امام رضا(ع) دارد، اظهار کرد: ما در زندگانی دنیایی، نیازمند پشتوانه و تکیه‌گاه هستیم وگرنه همچون طفلی گمشده، بی‌پناه خواهیم بود. در این میان، کلام نورانی امام رضا(ع)، خود، چراغ راه است که فرمودند: «الامامُ الأنیسُ الرَّفیقُ وَ الوالِدُ الشَّفیقُ وَ الأخُ الشَّقیقُ وَ الأمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ»؛ یعنی امام برای ما همچون همدم و رفیق، پدر مهربان، و برادر همسان و مادر نیکوکار به فرزند کوچکش است.

دور شدن از تشویش‌ها

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به عبارت بهتر، همه گرفتاری‌ها و اضطراب‌هایی که متوجه فرد و جامعه ماست به واسطه این کلام نورانی برطرف می‌شود. اینکه امام رضا(ع) را همچون پدری دلسوز و مادری نیکوکار در همه گرفتاری‌ها و ابتائات بدانیم، نازل‌ترین ثمره‌اش دور شدن از تشویش‌هایی است که جامعه ما را در سطوح مختلف درگیر کرده است.

وی درباره کیفیت انس و الفت با امام رضا(ع) در شرایط کرونایی کشور بیان کرد: در تعریف زیارت آمده است: «حضورُ زائر عند المزور» این حضور می‌تواند فیزیکی و در محضر امام حی باشد یا بواسطه زیارت مضجع شریف امام(ع) یا از دور انجام شود چنان‌که در زیارت امام حسین(ع) و حضرت خاتم‌الانبیا(ص) نیز زیارت از بعید آمده است.

مؤمنی تأکید کرد: همه آنچه در روایات درباره زیارت آمده است می‌توان در این مصرع یافت که می‌گوید: «بُعد منزل نَبُوَد در سفر روحانی» باید توجه داشت که اعتقاد به امام(ع) به انسان سکون و آرامش قلبی می‌دهد تا از ناملایمات و امواج منفی‌ای که در پی ابتلائات بر ما و زندگی‌مان عارض می‌شود به سلامت و ایمن عبور کنیم.

این خطیب مذهبی اضافه کرد: شخصا بسیار دیده‌ام افرادی را که در ساعات مشخصی از روز به امام رضا(ع) سلام می‌دهند و در سایه این انس، در ابتلائات کم نمی‌آورند چون حضرت رضا(ع) را حامی و پشتیبان خود می‌دانند و با این اعتقاد، از عنایات امام رئوف بهره‌مند می‌شوند.

تأثیر انس با امام رضا(ع)

وی درباره تأثیر انس با امام رضا(ع) به‌ویژه در چهارشنبه‌ها برای ایجاد شود و نشاط معنوی ابراز کرد: برای نمونه، هم‌اکنون که برخی‌ها می‌گویند جامعه در موج سوم و بعد از گذشت چند ماه از شیوع کرونا آن نشاط معنوی قبل را ندارد، صحیح نیست چون شخصا در متن جامعه هستم و از نزدیک می‌بینم وقتی نام مبارک امام رضا(ع) می‌آید، گویی روح از بدن افراد جدا می‌شود. این روزها هم بسیاری از مردم کشورمان با وجود عشق و علاقه، نمی‌توانند به زیارت حضرت(ع) بروند، تنها برای رعایت دستورهای بهداشتی است.

مؤمنی بیان کرد: سراغ دارم خانواده‌هایی را که وقتی متوجه امام رضا(ع) می‌شوند، شور و نشاط معنوی خاصی می‌یابند. چندی پیش به‌تنهایی در منزل یکی از آشنایان مهمان بودم. به محض اینکه ساعت ۸ شب شد، همه اعضای آن خانواده به پا خاستند و دست بر سینه، به حضرت رضا(ع) سلام دادند. این ارتباط باعث شادی و نشاط قلب و آرامش درون می‌شود. اساسا اگر این قسم انس و الفت‌ها با امام رضا(ع) افزایش یابد و جامعه به کرامات و عنایات حضرت(ع) توجه داده شود، قطعا در همین شرایط کرونایی هم شور و نشاط معنوی افراد و جامعه افزایش می‌یابد.

 

تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت چهارشنبه‌های امام‌رضایی

مؤمنی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت چهارشنبه‌های امام‌رضایی برای بهره‌مند کردن جامعه از کرامات رضوی(ع)، اظهار کرد: باید مصادیق معتبر و مستند کرامات رضوی به جامعه شناسانده شود. معنای اینکه امام رضا(ع) می‌فرمایند برای ما همچون همدم و رفیق، پدر مهربان، و برادر همسان و مادر نیکوکار نسبت به فرزند کوچکش هستند، باید برای مردم تبیین شود تا بدانند در پناه امام رئوف چه معجزه‌هایی رخ داده است و می‌تواند رخ دهد.

این استاد حوزه علمیه افزود: ما باید این کلام نورانی حضرت(ع) را در صدر قرار دهیم و مصادیق تاریخی آن را همچون اتفاقاتی که برای پیر پالان‌دوز افتاده و در کتب معتبر نقل شده است بیان کنیم زیرا عامل دل‌گرمی مردم می‌شود. این قسم وقایع و کرامات توسط مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی ثبت و ضبط شده و شرح و نقلشان برای مردم، دل‌گرم‌کننده است.

تمسک و توسل به اهل‌بیت(ع)

وی درباره برکات امام‌رضایی کردن چهارشنبه‌ها و نیز در دفع و رفع بحران کرونا گفت: در شرایط حاضر، تنها راه نجات تمسک و توسل به اهل‌بیت(ع) است، چنان که حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) فرمودند: خوشا به حال شیعیان که در زمان غیبت، به محبت ما اهل‌بیت(ع) متمسک می‌شوند. این یعنی تنها راه دفع بحران‌ها و بلایا تمسک به این محبت است.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: اگر با ابتلائات و بحران‌ها، به ازدیاد توکل و توسل برسیم، این ابتلا از ما دفع می‌شود. تنها راه این ازدیاد، تمسک به معصومان(ع) به‌ویژه امام رضا(ع) در چهاشنبه‌هاست.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.