عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق نیست، گفت: دولت باید یک تجدید نظر اساسی به نفع مردم در بودجه سال آینده کند.

دولت باید در بودجه سال آینده تجدیدنظر اساسی کند

به گزارش قدس آنلاین، محمد صفایی  در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: متاسفانه بودجه به خوبی بسته نشده است. ۸۸ درصد این بودجه هزینه است و فقط ۱۲ درصد آن شامل مسائل عمرانی کشور می‌شود و بودجه شرکت‌های دولتی بالای ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که این فاجعه است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که از این ۱۵۰۰ هزار میلیارد سرمایه عظیم، دولت تنها ۲۵ هزار میلیارد درآمد داشته باشد. 

وی با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی هزینه‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده، عنوان کرد: دولت باید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند تا فشار وارده به مردم کاهش پیدا کند، من به شخصه نظرم بر این است که کلیات این بودجه رد شود و امیدوارم که مجلس هم به رد کلیات رای دهد تا ما به سمت تدوین یک بودجه واقعی به نفع مردم پیش برویم. 

نماینده گناباد و بجستان در مجلس یازدهم  با بیان اینکه بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق نیست، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در این بودجه پیش‌بینی صادرات روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام شده است. ضمن اینکه تخصیص ۸۸ درصد بودجه به هزینه‌ها و همچنین افزایش ۴۵ درصدی هزینه‌های دولت نسبت به بودجه ۹۹، فشار بسیار شدیدی را به جامعه وارد خواهد کرد. لذا باید به سمت رد کلیات این لایحه حرکت کنیم و دولت یک تجدید نظر اساسی به نفع مردم در بودجه سال آینده کند. 

صفایی همچنین در خصوص عملکرد مجلس یازدهم بیان کرد: کلا ۶ ماه از عمر این مجلس می‌گذرد، دو ماه نخست زمان شکل‌گیری ساختار مجلس، یعنی انتخاب هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها بود. بدین ترتیب تقریبا چهار ماه از زمان شروع به کار رسمی مجلس می‌گذرد و در این مدت مجلس مصوبه بسیار خوبی برای تقویت بازار بورس ارائه داد، همچنین در بحث مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر ارزش افزوده که متاسفانه علی‌رغم اینکه ۱۲ سال از اجرای آزمایشی آن می‌گذرد، دولت لایحه‌ای در خصوص آن به مجلس ارسال نکرد و ما با اصلاحاتی آن را به مدت یک سال دیگر تمدید کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر ما مالیات بر عائدی سرمایه را در دستور کار کمیسیون اقتصادی داریم که اگر مورد تصویب مجلس قرار بگیرد، تحولی در ساختار اقتصادی کشور به نفع مردم، به ویژه طبقات محروم شکل خواهد گرفت. 

صفایی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس موسوم به طرح راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بیان کرد: در این طرح مجلس قصد داشت تا به یک جاده یک طرفه پایان دهد و یک فرصت دو ماهه به طرفین برجام داد که اگر به تعهدات خود عمل کردند، ما نیز متقابلا به تعهدات خود عمل کنیم. در غیر این صورت ما به روند قبل از تفاهمنامه بر خواهیم گشت و به نظر می‌آید حتما این حرکت نتیجه بخش خواهد بود و حداقل این است که ما دیگر به مسائل پوچ اعتماد نمی‌کنیم و روی پای خودمان می‌ایستیم و به یاری خداوند بهتر از قبل کشور را اداره می‌کنیم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: همچنین در صورت عدم عمل طرفین برجام به تعهداتشان، خروج ایران از برجام باعث می‌شود که اعتماد سایر کشورهایی که در این حوزه با ما همراه هستند، به ایران افزایش پیدا کند. به عنوان مثال در بین کشورهای عضو ۱+۵، خروج ایران از برجام باعث افزایش اعتماد چین و روسیه به ما می‌شود و ما می‌توانیم اتحادیه جدیدی از کشورها را تشکیل دهیم و منافع ملی‌مان را بهتر از گذشته پیگیری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.