رییس مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه از مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون هزار و ۳۰۰ پیوند کلیه با موفقیت در این مرکز درمانی انجام شده است.

هزار و ۳۰۰ پیوند کلیه در مشهد انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مهین قربان ‌صباغ با بیان اینکه این تعداد عمل از سال ۹۰ تاکنون در این مرکز انجام شده است افزود: بیماران کلیوی از زمان کاهش عملکرد کلیه تا زمان دیالیز، سیستم ایمنی ضعیف داشته و بدنشان آسیب‌پذیر است و اگر اقدامات درمانی به‌ موقع برای این بیماران به خصوص در گروه دیابتی‌ها و افراد دارای پرفشاری خون انجام شود از آسیب‌پذیری و بروز عفونت‌ها جلوگیری می‌گردد.
وی ادامه داد: بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و باید در این ایام مراقبت ویژه‌ای از آنان صورت پذیرد، بیماران در زمان پیشرفت بیماری که به مرحله دیالیز می‌رسند باید هفته‌ای سه نوبت دیالیز شوند، فرد دیالیزی در زمان خروج از منزل تا زمان بازگشت به خانه ضمن استفاده از ماسک باید دستورالعمل‌های بهداشتی را که به وی آموزش داده شده است رعایت کرده و درصورت امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نماید.
رییس مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه با بیان اینکه دستورالعمل های استاندارد برای بیماران دیالیزی تدوین شده است و فرد در هر جلسه قبل از دیالیز غربالگری می‌شود گفت: اگر فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باشد پذیرش نمی‌شود و از طریق هماهنگی با معاونت درمان خدماتشان به‌ طور خاص در بیمارستان‌های شریعتی و امام رضا (ع) انجام می‌شود.
وی افزود: دیالیز بیماران کلیوی بر اساس نوبت‌دهی انجام می‌شود و از این افراد می‌خواهیم خارج از زمان اعلام شده مراجعه نکنند، زیرا خدمات‌رسانی به افراد فاقد نوبت صورت نمی‌پذیرد.
دکتر قربان صباغ با بیان اینکه طبق آخرین آمارها حدود سه هزار بیمار دیالیزی در مشهد ساکن هستند که از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند ادامه داد: تا پایان خرداد ماه امسال تعداد بیماران پیوندی مبتلا به کرونا بسیار کم و در حد ۱۰ تا ۱۵ نفر بود، اما به‌علت خروج از منزل و حضور بیشتر در جامعه اکنون بیشتر از ۲۰ درصد بیماران پیوندی‌ به‌ خاطر عدم مراقبت‌های لازم به کرونا مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه بیماران دیالیزی باید به‌صورت دائم تحت نظر باشند، گفت: بیماران پیوندی در یک سال اول بعد از پیوند بیشترین شانس ابتلا به همه عفونت‌ها از جمله کرونا را دارند و بعد ازآن نیز همچون همه افراد جامعه باید کلیه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند و تحت نظر باشند.

رییس مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه افزود: بیماران دارای سنگ کلیه در ریسک بالاتری از عفونت نسبت به سایر افراد جامعه نیستند و نیازمند مراقبت ویژه نخواهند بود، اما همچون سایر افراد جامعه باید دستورالعمل ها را رعایت کنند.
وی ادامه داد: برای بیماران کلیوی دیالیزی و پیوندی داروهای متعدد استفاده می‌شود و اگر فرد مبتلا به کووید ۱۹ شود بخشی از داروها قطع می‌شود تا سیستم ایمنی ضعیف نشود و پس از بهبودی دوباره تجویز می‌گردد، نوع داروها در افراد مختلف متفاوت بوده و در همه بیماران کلیوی یکسان نیست.
دکتر قربان‌ صباغ گفت: باید همه  آحاد جامعه پیشگیری را بر درمان مقدم بدانند تا در صورت در دسترس قرار گرفتن واکسن به زودی بتوانیم محافظت بیشتری از گروه‌های در ریسک داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.