پروفسور کامل اسحق حواش، از ۲۸سال پیش استاد دانشگاه بیرمنگام انگلیس است.

«بایدن» در مسئله فلسطین دنباله رو «ترامپ» است

الحواش یک فعال حقوق بشر فلسطینی و یکی از خوشنام‌ترین اعضای جمعیت فلسطینیان ساکن انگلیس است. این استاد دانشگاه حدود ۱۰سال نایب‌رئیس کمپین ضداسرائیل بوده و همچنین رئیس شبکه دوزبانه انگلیس‌فلسطین است. الحواش به‌واسطه فعالیت‌هایش برای فلسطین توسط اسرائیلی‌ها از سفر به سرزمین آبا و اجدادی‌اش محروم شده است. او در سال ۲۰۱۷ زمانی که می‌خواست برای بازدید از خانواده‌اش به قدس شرقی برود با پاسخ منفی صهیونیست‌ها روبه‌رو شد و مجبور شد فرودگاه بن‌گوریون را به مقصد انگلیس ترک کند. به مناسبت تغییر قدرت در آمریکا از او درباره نسبت بایدن با معامله قرن پرسیده‌ایم. پرسش‌وپاسخ کوتاه ما با پروفسور الحواش را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما چرا همه گروه‌های فلسطینی‌ طرح «معامله قرن» را رد کرده‌اند؟

گروه‌های فلسطینی به این دلیل «معامله قرن» را رد کرده‌اند که نمی‌تواند حقوق مردم فلسطین را تأمین کند. این قرارداد کاملاً یک‌طرفه به نفع اسرائیل است و فلسطینیان را ملزم به گذشتن از تمامی حقوق سیاسی خود برای رسیدن به بهبود وضعیت اقتصادی می‌کند. همچنین در این قرارداد، بیت‌المقدس از تمامی مذاکرات پیش رو کنار گذاشته شده و به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی می‌شود. همچنین شرایط برای بازگشت پناهجویان فلسطینی در این قرارداد گنجانده نشده و فلسطینیان را مجبور به پذیرش آن قسمت‌هایی از کتاب مقدس می‌کند که سرزمین‌ها را مربوط به یهودیان می‌داند. همچنین به اسرائیل حق حاکمیت کامل بر تمامی این سرزمین حداقل از جنبه امنیتی آن داده شده است. در این قرارداد به هرگونه آینده‌ای در خصوص کشور یکپارچه فلسطین خاتمه داده شده و فلسطینیان را به زندگی در قسمت‌های مختلفی مجبور می‌کند که تنها به وسیله پل‌ها، تونل‌ها و جاده‌های متعدد به یکدیگر راه دارند و صهیونیست‌ها می‌توانند در هر زمان که بخواهند آن‌ها را ببندند. در مجموع این یک قرارداد ناعادلانه است که بر اساس ملزومات قانونی بین‌المللی طراحی نشده است.

حالا که به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ به‌پایان رسیده آیا این قرارداد آینده‌ای دارد و آیا بایدن راه ترامپ را خواهد رفت؟

بعید به نظر می‌رسد بایدن به تمامی جنبه‌های قرارداد قرن وفادار بماند. او رغبتی به عوض کردن تصمیمات دولت ترامپ مبنی بر الصاق شرق بیت‌المقدس و همین‌طور بلندی‌های جولان از سوریه ندارد. همچنین بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو نیز کاملاً دور از ذهن است. البته این احتمال وجود دارد که بایدن دوباره مذاکرات را با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از سر بگیرد و ممکن است اختصاص بودجه  آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک را نیز دوباره شروع کند. او احتمالاً کنسولگری فلسطین در بیت‌المقدس و کنسولگری آمریکا در شرق بیت المقدس را نیز دوباره راه‌اندازی کند.

اگر بایدن بر اجرای قرارداد قرن اصرار کند فلسطینیان چگونه برخورد خواهند کرد؟

فرقی نمی‌کند این قرارداد را ترامپ عرضه کند یا بایدن، در هر صورت چنین قراردادی توسط فلسطینیان مورد قبول واقع نخواهد شد.

فلسطینیان چگونه می‌توانند در مقابل این قرارداد مقاومت کنند؟

پیش از انتخاب بایدن، فلسطینیان تلاش زیادی برای برقرار شدن صلح میان گروه‌های فلسطینی و اتحاد دوباره این گروه‌ها داشتند که به پایان اختلاف‌ها میان فتح و حماس منجر می‌شد. چنین اتفاقی برای پیگیری مقاومت فلسطین بسیار مهم بود. اگرچه تصمیم اخیر سران تشکیلات خودگردان برای از سرگیری همکاری‌های امنیتی با اسرائیلی‌ها، آینده چنین مصالحه‌ای میان گروه‌های فلسطینی را در ابهام فرو برده است و به نظر می‌رسد با این کار، توسعه مقاومت مردمی فلسطین و تشدید عملیات‌ها مقابل اشغالگری نیز دچار توقف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.