رئیس جمهور در مراسم افتتاح راه آهن خواف-هرات با بیان اینکه فرهنگ ایران و افغانستان در هم تندیده است و به همان نسبت باید بازار و اقتصاد ما در هم تنیدگی داشته باشد، تاکید کرد: برای اینکه روابط تجاری را به سطح مطلوب برسانیم اولین قدم توسعه زیر ساخت ها است.

روحانی: اقتصاد ایران و افغانستان باید به اندازه فرهنگشان در هم تنیده باشد

قدس آنلاین: رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از خط آهن خواف- هرات با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی  برای دو کشور ایران و افغانستان است، گفت: روابط ایران و افغانستان به عنوان دو کشور برادر مسلمان، همسایه و دوست تنها از طریق همزبانی نیست، از طریق همدلی هم هست که همدلی از همزبانی خوشتر است و حتی قدمی هم بالاتر،  ما امروز دارای هم سرنوشتی هستیم و سرنوشت هردو ما یکی است.

حسن روحانی با تاکید بر اینکه ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سابیهثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است، اظهار داشت:  توسعه و امنیت و ثبات در کشور افغانستان توسعه و امنیت و ثبات ما و همه منطقه است. ریشه روابط ما در فرهنگ و تاریخ است. ریشه روابط ما در زبان است آنهم نه امروز که از هزاران سال پیش.

وی خاطرنشان کرد: همسایگی ما البته یک انتخاب نیست. یک تقدیر و سرنوشت تاریخی است. اما بهره مندی ما از سایه یکدیگر اینجا به اراده ما بستگی دارد. اراده دولت و ملت ایران اینست که دو کشور از همه نعمات ممکن به نفع یکدیگر استفاده کنند.

رئیس جمهور افزود: وقتی از ۹۰۰ کیلومتر مرز حرف می زنیم به نوعی از فاصله سخن گفتن است اما وقتی از راه و پل و رودخانه سخن می گوییم اینجا از یگانگی و همبستگی سخن می‌گوییم. همبستگی که باعث رونق بیشتر در زندگی مردم سخت کوش و زجر دیده افغانستان می شود.

روحانی با یادآوری اینکه ما همیشه در کنار ملت افغانستان بوده‌ایم، خطاب به ملت افغانستان گفت: روزی که کشور شما توسط شوروی اشغال شد، امام خمینی(ره) سفیر شوروی را احضار کرد و گفت کار شما غلط است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خود بیرون می رانند و در طول جهاد ملت افغانستان ملت ایران در کنار شما بود. پیروزی شما پیروزی ما و شادی شما شادی ما بود.

وی اضافه کرد: افتخار داریم در این ۴۰  سال میزبان میلیونها مردم افغانستان بودیه‌ام. میزبانی که توام بوده با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان که بیش از ۴۰۰ هزار نفر امروز دانش‌آموز افغان در کلاسهای ما درس می خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می کنند و در ماجرا کرونا نیز به همان نسبت که به مردم خودمان خدمت دادیم بدون هیچ فاصله ای به مردم افغانستان هم خدمات دادیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: فرهنگ ما در هم تندیده است و به همان نسبت باید بازار و اقتصاد ما در هم تنیدگی داشته باشد و برای اینکه روابط تجاری را به سطح مطلوب برسانیم اولین قدم زیر ساخت ها است.

روحانی با اشاره به راه اندازی پروژه راه آهن چابهار که روز سه ملت ایران افغانستان و هند بود، اظهار داشت: خط آهن خواف- هرات دومین خط آهن خارجی ما در شرق ایران پس از خط آهن میرجاوره است. ما در سرخس اینچه برون ، مرز رازی  و در آینده با اتصال راه آهن به خانقین در عراق همسایه های شرقی خومان را به کشورهای غرب ایران و حتی اروپا متصل خواهیم کرد.

روحانی اضافه کرد:  امیدواریم در آینده نزدیک رمرحله چهارم آن از روزنک به هرات نیز اجرا شود متصل شود و من اعلام می‌کنم شرکتهای ایرانی آمادگی دارند پروژه خط آهن روزنک به هرات را  را در مدتی کوتاه اجرا کنند و امیدواریم این خط به مزار شریف هم متصل شود و به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

وی گفت: با این اتصال مردم عزیز افغانستان می‌توانند میلیونها تن بار را جابجا و صدها هزار نفر مسافر از آن بهره مند شوند و با افتتاح بخش چهارم مردم هرات به راحتی به مشهد الزضا متصل شونئ و بارگاه ملکوتی امام رضا را زیارت کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما رونق ایران و افغانستان را در این راه آهن می بینیم افزود: تجار افغانستان می‌توانند از این مسیر به اورپا و بنادر جنوب ایران از جمله بندر امام و بندر عباس و بزودی به چابهار متصل شوند. ما با تلاش جدی راه آهن چابهار به زاهدان را اجرا می کنیم و در سال ۲۰۲۱ این رها اهن متصل خواهد شد و با اتصالی که در آینده راه آهن شما به ازبکستان پیدا می ‌ند شما می توانید از مزایای ترانزیتی آن بهره مند شوید.

روحانی گفت: این راه آهن می تواند حتی در آینده مسیر اتصال به ریلی بین قرقیزستان تاجیکستان و افغانستان و ایران باشد و شرایط را برای توسعه بیشتر فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه ما این راه آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای مان به ثمر رساندیم و به تعهدمان در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ضالمانه آمریکا بودیم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای توسعه اقتصادی را بر مردم ما ببنبند و البته شکست خوردند و طراح تحریم ها سرنگون شد.، گفت: همه آنها که این مسیر را دنبال کردند فهمیدند اشتباه کردند و  ما مایدواریم این اشتباه در دولت بعدی آمریکا جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.