انتقال پایانه اتوبوسرانی میدان فلسطین به میدان شهید جوان سبب اعتراض بعضی اهالی شده و این در حالی است که گفته می‌شود کمتر از یک ماه به افتتاح و بهره‌برداری باقی مانده است.

پایانه‌ای که حاشیه‌ساز شد

دادگر یکی از ساکنان محله طالقانی است که نسبت به این موضوع انتقاد دارد. وی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: زمین‌های خالی زیادی در نزدیکی ایستگاه مترو وجود دارد که می‌تواند برای احداث این پایانه مورد استفاده قرار گیرد که به خاطر دوری از خانه‌های اهالی ایجاد مزاحمت کمتری خواهد داشت.

وی در ادامه به استشهاد محلی که به امضای تعداد زیادی از اهالی رسیده نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این استشهاد که به شورای شهر و شهردار منطقه هم ارسال شد اهالی آلودگی هوا و صوتی که بر اثر ایجاد این پایانه به وجود می‌آید را مورد نقد قرار دادند و این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا از زمین‌ها و مجموعه پایانه قطار شهری برای احداث پایانه اتوبوسرانی استفاده نشده است؟

این درخواست مردمی را ابتدا از عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد پیگیری می‌کنیم.

مجتبی بهاروند در این باره می‌گوید: حدود دو یا سه هفته پیش در جلسه‌ای که با اهالی منطقه طالقانی داشتیم ضرورت جابه‌جایی پایانه از میدان فلسطین (ابتدای بولوار شهید منتظری) به میدان جوان را تشریح کردیم و از طرفی مُدهای حمل‌ونقلی باید با هم پیوستگی داشته باشند، بنابراین وجود یکی از ایستگاه‌های اصلی مترو در میدان شهید جوان در کنار سایر توجیهات کارشناسی دیگر، موجب انتخاب این مکان برای ایجاد پایانه شد. به این ترتیب کسانی که از اتوبوس پیاده شوند می‌توانند با طی مسیری کوتاه، خود را به ایستگاه مترو برسانند.

این عضو شورای شهر با تأکید بر اینکه تمام ملاحظات ترافیکی و کارشناسی برای جانمایی این پایانه لحاظ شده است، عنوان می‌کند: یکی از نکاتی که برای جانمایی این پایانه عنوان شده ایجاد مزاحمت برای دانشجویان دانشگاه منتظری است درحالی که نزدیکی پایانه اتوبوسرانی به دانشگاه، تردد دانشجویان را تسهیل می‌کند. از طرفی در بازدیدی که به همراه اهالی از منطقه داشتیم پایانه از منازل مردم فاصله دارد و بحث آلودگی صوتی یا مواردی از این دست که مطرح می‌شود پذیرفته نیست. یکی دیگر از نگرانی‌های مردم منطقه، ایجاد دوربرگردان جلو پایانه بود که من از سازمان ترافیک شهرداری خواستم موضوع را مجدد بررسی کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در عین حال ما دغدغه‌های مردم را شنیدیم و برایشان توضیح دادیم و پیش از افتتاح با نمایندگان اهالی و دانشگاه شهید منتظری جلسه‌ای خواهیم داشت تا رفع نواقصی که مدنظرشان بوده را با هم بررسی کنیم و در صورت رفع موارد، افتتاح انجام شود. همچنین یک ماه پس از افتتاح هم جلسه دیگری خواهیم داشت و نواقص و نکات را بررسی می‌کنیم تا در اسرع وقت رفع شود.

برای تکمیل این پیگیری به سراغ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد هم می‌رویم.

سعید حسینقلی‌زاده مقدم می‌گوید: مدتی پیش اهالی با من طرح موضوع کردند و توضیحاتی خدمتشان ارائه دادم، اما چون حس کردم خیلی قانع نشده‌اند جلسه‌ای دیگر به همراه عضو شورای شهر در محل داشتیم و حدود دو تا سه ساعت وقت گذاشتیم و سعی کردم به همه سؤال‌ها و نکاتی که برای اهالی ایجاد نگرانی کرده بود پاسخ دهم.

وی ادامه می‌دهد: مطالعات کارشناسی ایجاد پایانه توسط سازمان ترافیک شهرداری مشهد انجام شده است، روال کار به این شکل است که ما در سازمان اتوبوسرانی یک کارگروه برنامه‌ریزی خطوط داریم که ابتدا و انتها و مسیر خطوط و پایانه‌ها در آنجا بررسی و تصویب می‌شود، سپس نکاتی که نیاز است با مدیریت شهری هماهنگ کنیم را با سازمان ترافیک مکاتبه می‌کنیم و آنجا بررسی‌های کارشناسی را براساس ضوابط و چارچوب‌هایی که وجود دارد رسیدگی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد هم یکی از علل جانمایی این پایانه در میدان شهید جوان را نزدیک بودن به پایانه قطار شهری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این اصل در اصطلاح پیوستگی حمل‌ونقل است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا طبق نظر اهالی و برای پیوستگی بیشتر پایانه اتوبوس و قطار شهری از زمین‌های اطراف پایانه قطار شهری برای ایجاد این پایانه استفاده نشده است، اظهار می‌کند: آن زمین متعلق به یکی از دستگاه‌هاست که تمایلی به فروش ندارد، همان طور که اهالی مطرح می‌کنند آنجا زمین‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند برای احداث پایانه مورد استفاده قرار گیرد، اما زمین‌ها مالک دارد و این‌طور نیست که ما هر جا اراده کنیم زمین در اختیارمان قرار دهند. برای زمین فعلی هم اجاره پرداخت می‌کنیم.

حسینقلی زاده ادامه می‌دهد: یکی از اشکالاتی که اهالی داشتند این بود که ایجاد یک پایانه دور میدان یا سر چهارراه ممکن است موجب افزایش ترافیک شود در حالی که ورودی و خروجی دور میدان نیست و این موضوع در سازمان ترافیک و توسط مشاور ترافیکی بررسی شده و به ما تأییدیه داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.