رؤیای دستیابی به یک ثروت باورنکردنی در یک شب تمام آن چیزی است که برخی نوجوانان با حضور در سایت‌های شرط‌بندی ورزشی و قمارخانه‌های اینترنتی آن را دنبال می‌کنند.

آنالیز قماربازها

در حالی که نه تنها آن‌ها به ثروت ناباورانه دست پیدا نمی‌کنند، بلکه همان اندک پول ته حساب خود را بابت این خیالبافی از دست می‌دهند تا پدرخوانده‌های پشت پرده هر روز و هر شب میلیون‌ها تومان به حسابشان واریز شود!

تیشه به ریشه ورزش

اکثریت قریب به اتفاق این سایت‌ها، به سمت پیش بینی مسابقات مختلف ورزشی آمده‌اند تا فراگیری خود در جامعه را توسعه دهند. به همین دلیل به اذعان بسیاری از کارشناسان این اتفاق می‌تواند خطری بزرگ برای جامعه ورزش ایران باشد، چون دلال‌ها و واسطه‌های این جریان برای دستیابی به سودهای هنگفت و میلیاردی حاضر به ارائه هرگونه پیشنهاد به ورزشکاران هستند تا به نوعی در فرایند تغییر نتایج نقش آفرینی کنند. اتفاقی که با فلسفه ورزش به شدت تناقض دارد و می‌تواند برای سلامت ورزش بسیار خطرناک باشد!

ردپای دلالیسم

شاید با طرح این موضوع این پرسش برای شما به وجود بیاید که چگونه این جریان در نتایج مسابقات تأثیر می‌گذارند؟ در حالی که با ساز و کار منطقی حاکم بر مسابقات ورزشی ، هیچ اتفاقی قابل پیش‌بینی نیست! اگر کمی به اتفاقات خارج از میادین ورزشی نگاه بیندازید متوجه می‌شوید شیوع سیستم دلالی در تمامی رشته‌های ورزشی در واقع عامل تمام این سوء استفاده‌ها است. تا پیش از این تنها در پیست‌های اسب‌دوانی چنین اتفاقاتی رخ می‌داد اما باعث تأسف است که امروز در لیگ والیبال، هندبال، بسکتبال این اتفاقات زشت و شنیع رخ می‌دهد تا این حقیقت برملا شود که اگر فکری به حال دلال‌ها نشود، آن‌ها می‌توانند با رفتارهای خود زمینه سودجویی عده‌ای را فراهم آورند!

درگیری ارکان ورزشی

متأسفانه شرط‌بندی علاوه بر اینکه روی بازی‌های لیگ‌های معتبر دنیا و بازی‌های بین‌المللی رواج یافته، به لیگ برتر فوتبال ایران هم رسوخ کرده و نخستین جرقه آن را که با ورود مستقیم کمیته اخلاق همراه شد، در جریان محرومیت دروازه‌بان سابق

تراکتور سازی دیدیم. وقتی مربی، مدیر، بازیکن و داوران درگیر این شرط‌بندی‌ها شوند دیگر روح پاک فوتبال نابود می‌شود. قمار و شرط‌بندی اعضای فوتبال خارج از معرفت و اخلاق است و باید با آن به شدت برخورد شود.ضمن اینکه در دین مبین اسلام هم شرط‌بندی امری حرام و نکوهیده است.

گره خوردن شرط‌بندی و تبانی

اما چرا بازیکنان در لیگ برتر و دسته‌های پایین تر به سمت هم کاسه شدن با شرط‌بندها می‌روند؟ در تیم‌های لیگ برتری شاهد این هستیم که دستمزدها به موقع پرداخت نمی‌شود یا اصلاً داده نمی‌شود. در چنین شرایطی باز سرنخ دست دلال‌هایی است که برای برداشتن حق دلالی بیشتر اصرار بر بالا رفتن میزان قراردادها دارند. نکته نگران‌کننده در این بین شرکت برخی فوتبالیست‌های سرشناس در شرط‌بندی است. البته آن‌ها در بنگاه‌های شرط‌بندی و سایت‌های خارجی فعال هستند و در این مسیر سرمایه‌گذاری زیادی هم کرده‌اند. گاهی حضور آن‌ها در سایت‌های شرط‌بندی با اکانت‌های دیگران است. آنچه که مسلم است در خارج از کشور بنگاه‌های شرط‌بندی آزادانه و با مجوز فعالیت می‌کنند و آنچه که در آن سوی مرزها جرم است، تبانی است. در حالی که در ایران هم شرط‌بندی جرم است و هم تبانی و هر دو از نظر شرعی دارای اشکال هستند.

رصد کمیته اخلاق

یکی از اعضای کمیته اخلاق در این باره می‌گوید: «قطعاً این اتفاقات رصد می‌شود و حضور فوتبالیست‌های سرشناس و مربیان در بنگاه‌های شرط‌بندی دارای ایراد است. حتی اگر آن‌ها با اکانت‌های دیگر هم در این سایت‌ها حاضر شوند، قابل شناسایی هستند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد».آنچه که در این بین نگران‌کننده است، سوق دادن بازیکنان و مربیان به سمت بنگاه‌های شرط‌بندی در ایران است. در این صورت آن‌ها ممکن است به قیمت میلیون‌ها تومان پولی که به حساب آن‌ها واریز می‌شود، در بازی‌های داخلی تبانی کنند.مثلاً یکی از جدیدترین موارد شرط‌بندی در لیگ برتر فوتبال مربوط به بازیکنی است که یکی از دوستانش در ترکیه با سایت شرط‌بندی معروفی همکاری می‌کند. این بازیکن در بازی برگشت مقابل یکی از تیم‌های پرطرفدار به شکلی عجیب روی دو گلی که تیمش دریافت کرد، تأثیر منفی داشت و بابت هر گل دوستش در سایت شرط‌بندی ۳ میلیارد تومان برنده شد.در این بین کمیته اخلاق و پلیس فتا باید به صورت جدی با بنگاه‌ها و همچنین سایت‌های شرط‌بندی مبارزه کنند.

پلتفرم‌های هواداری

حالا نکته اینجاست که مافیای پشت پرده چگونه فضا را برای نفوذ به لایه‌های هواداری برای خود فراهم می‌آورد؟ برای اجرای این پلن، دو راه وجود دارد که هر دو روش به صورت سیستماتیک و همزمان در حال اجراست و با کمی تأمل می‌توانیم نشانه‌های محرز شکل گیری آن را مشاهده کرد. نکته اول تبلیغات گسترده در پلتفرم‌های پر مخاطب و دوست داشتنی است که نسل جوان با آن‌ها سر و کار دارد، به همین دلیل بودجه‌ای هنگفت بابت این اتفاق هزینه می‌شود.البته که منبع تأمین این بودجه هنگفت از جیب همین جماعت تأمین می‌شود اما با این حال گردانندگان و طراحان سناریو با هزینه‌ای خاص تلاش می‌کنند ویترین کار خود را رؤیایی و افسانه‌ای نشان دهند تا طعمه را به سمت خود بکشانند.

بر همین اساس تمام آن‌هایی که دارای پیج، کانال، صفحه، سایت با مخاطب بالا هستند در فهرست جامعه هدف این جریان قرار می‌گیرند.

برای متقاعد کردن افراد جهت اجرای عملیات، مبلغی نجومی و بالاتر از تعرفه‌های موجود برای درج آگهی و ساپورت تبلیغاتی پروژه هزینه می‌شود به همین دلیل ادمین پیج بدون درنگ انتشار آگهی را می‌پذیرد تا به این ترتیب به درآمد هنگفت دست پیدا کند! شاید باور کردنی نباشد، اما ماهیانه میلیاردها تومان بابت تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی به حساب آدمین‌های فعال در فضای مجازی می‌شود، به شکلی که برخی آدمین‌ها که بعضاً نه سواد رسانه‌ای دارند، نه هنر نوشتن، به واسطه تولید محتوای غیر اخلاقی درآمدی نجومی به جیب می‌زنند چون می‌توانند ویترین خوبی برای تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی باشند.

فعالیت شبکه‌ای

حالا در این میان برنده بزرگ، کسانی هستند که به صورت همزمان کار شبکه‌ای می‌کنند به این ترتیب که همزمان به عنوان آدمین چند پیج، کانال هواداری هستند که به صورت همزمان این تبلیغات را منتشر می‌کنند و با ترفندی ساده و معمولی این رقم را سه برابر می‌کنند و به عنوان غول‌های این حوزه شناخته می‌شوند. یکی از گردانندگان این پیج‌ها معتقد است ما هیچ مشکلی بابت تأمین آگهی نداریم؛ چون همین حالا برای ۶ ماه بعد هم آگهی ما رزرو شده و اگر کسی بخواهد تبلیغ جدید بدهد نزدیک ترین تاریخ برای انتشار آگهی هشت ماه دیگر است!

تکنیک سلبریتی‌های ورزشی

اما جدا از تبلیغات وسیع و پر تعداد و صرف هزینه هنگفت برای پوشش این سایت‌ها در پلتفرم‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و هواداری، گردانندگان این سناریو فریبنده برای جذب مخاطب به سراغ شاخ‌های اینستاگرام رفتند تا با اتکا به فالوئرهای آن‌ها روش‌های درآمدزایی خود را افزایش دهند!

در این میان ستاره‌های درجه۲  ورزش نیز در فهرست شکار این جریان قرار گرفتند، که مصداق بارز آن را می‌توان پیام صادقیان معرفی کرد.

نمونه دیگر این ماجرا را می‌توان در برجسته سازی پسر بچه‌ای مشاهده کرد که به واسطه رفتارهای غیر منطقی پدرش حالا به یکی از شاخ‌های اینستاگرامی تبدیل شده و دقیقاً با همان تکنیک پیام صادقیان در حال فعالیت در اینستاگرام است البته با درجه‌ای بالاتر.افرادی نیز مسئولیت تطهیر سلبریتی‌های پر حاشیه را برعهده دارند، این افراد نظیر یکی از گلرهای سابق تنها مسئولیتی که ایفا می‌کنند این است که پول بگیرند تا در ویدئوهای خود ساپورت کنندگان را افرادی سالم جلوه دهند!

سرشاخه ها

اما سؤال اینجاست که چه کسی رهبری این مجموعه را برعهده دارد؟ یکی از خبرنگاران ایرانی خارج نشین که حالا به شدت با این جریان سرشاخ شده و دست به افشاگری می‌زند، در این خصوص می‌نویسد: کی‌ وقتش می‌رسد تا بپذیرید شاخ‌های راهزن مجازی، از یک کانون شرط‌بندی حقوق می‎گیرند. رهبرشان در ایبیزای اسپانیاست: «ف – الف» ملقب به مونتیگو.

این خبرنگار در ادامه افشاگری‌های خود می‌نویسد: سناریوی خودکشی، دزدیده شدن، افسار گسیختگی، دوئل و... در ترکیه نوشته می‌شود. آن‌ها فروشنده ابتذال‌اند و میلیون‌ها ایرانی نیز خریدارش.با هر جنجال مصنوعی، جمعیت بیشتری به صفحاتشان می‌پیوندند تا پول‌هایشان را در سایت‌های شرط‌بندی آتش بزنند.سرتیپ وحید مجید، رئیس پلیس فتای ایران دیروز گفت: «در ۸ ماه اول امسال، ۱۰ باند و ۶۰۰ متهم به فعالیت در سایت‌های قمار و شرط‌بندی شناسایی و دستگیر شده‌اند.»او گفت: «افرادی که ما دستگیری کرده‌ایم، سرپل‌های ارتباطی سرکرده‌های این شبکه‌های قمار هستند که در خارج از کشور فعالیت می کنند.»آقای مجید در مورد فردی که به عنوان «پدرخوانده» سایت‌های شرط‌بندی شناخته می‌شود هم گفت: «این فرد در ترکیه زندگی می‌کند و اقدامات لازم قضایی-پلیسی برای بازگرداندن او و همدستانش به کشور انجام شده است.»

توصیه‌های پلیس فتا

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با برنا با اشاره به نحوه فعالیت سایت‌های شرط‌بندی گفت: فرایند فعالیت سایت‌های شرط‌بندی قطعاً کلاهبرداری است؛ چرا که آن‌ها یک الگوریتمی دارند که افراد را برای یک بار یا دوبار به صورت سوری برنده می‌کنند، اما در بلندمدت حتماً آن‌ها را بازنده می‌کنند درواقع این حربه‌ای است که بی بر و برگشت وجود دارد.پاشایی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام سایت‌های شرط‌بندی فیلتر هستند یا خیر؟ تصریح کرد: تمام سایت‌های شرط‌بندی فیلتر هستند و ما نسبت به مسدودسازی آن‌ها اقدام کردیم اما متأسفانه بعضی اوقات تغییر آدرس می‌دهند که ما به محض اطلاع نسبت به فیلتر کردن آن‌ها اقدام می‌کنیم اما از آنجایی که مردم از طریق فیلترشکن متصل می‌شوند، چنین قمارهایی اتفاق میفتد که توصیه ما این است مردم و جوانان ورزش دوست خودشان را درگیر این مسائل نکنند».

راه حل‌های ساده

حال ساده‌ترین راه برای مبارزات ابتدایی با این پدیده زشت در ورزش این است که جلو قراردادهای نجومی که پرداختشان توسط باشگاه‌های دولتی و غیردولتی غیرممکن به نظر می‌رسد، گرفته شود تا بتوان فعالیت دلال‌ها را کنترل کرد. در گام بعدی کمیته اخلاق نظارت دائمی و دقیق تری روی فعالیت‌های مشکوک بازیکنان و مربیان داشته باشد و متخلفان را بدون مماشات با جرایم سنگین روبه‌رو کند. پلیس فتا در برخورد با فعالان حوزه‌های هواداری در فضای مجازی سخت گیرانه تر وارد عمل شود و آموزش عمومی برای برحذر کردن جوانان از رؤیابافی‌ها با این سایت‌های شرط‌بندی ورزشی گسترش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.